Vliegwiel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Thom Thom H
    Deelnemer

ik heb mijn stoommachine af en op scho0ol getest met perslucht maar hij werkt wel maar ook weer niet kan het zijn dat het vliegwiel te dik en te zwaar is. je ziet um werken maar je ziet dat hij het wiel met veel moeinte kan ronddraaien. en als ik zelf aan de aandrijf stang duw voel ik ook dat dat heel zwaar gaat. (hij loopt niet stroef)

En weet iemand een formule of een truckje voor het formaat van het vliegwiel

Gompy
    Deelnemer

Wanneer het stroef draait heeft dat niet met het vliegwiel te maken, eerder met de lagering / passingen / compressie.

Zoek eerst uit waarom hij stroef loopt voordat je een vleigwiel gaat vervangen.

Als een groot vliegwiel op toeren is zal hij alleen maar *meewerken* om de machine opgang te houden.

Kloppertjes
    Deelnemer

Om hier goed advies over te kunnen geven hebben we miss wel iets meer info nodig over de machine, heb je foto’s.

wat handig is om te weten is, hoe groot en zwaar is het vliegwiel nu, wat is de slag en de boring?

Als je het vliegwiel een zetje geeft, blijft de machine dan nog even doordraaien? Als dit niet zo is, ontstaat er toch ergens wrijving, een druppeltje olie kan helpen als het slechts weinig is. Als er dingen niet goed uitgelijnd zijn is dat natuurlijk niet genoeg.

Roy Wilms
    Deelnemer

Of heb je misschien de 2 lagers van het vliegwiel niet in 1 bewerking gemaakt? Hierdoor kunnen ze slecht in lijn liggen met elkaar, waardoor de as zwaar loopt. Ik zou de drijfstang verwijderen en dan alle bewegende delen stuk voor stuk met de hand bewegen, om erachter te komen, waar het zware lopen door komt.

Roy

john
    Deelnemer

Roy Wilms wrote:

Of heb je misschien de 2 lagers van het vliegwiel niet in 1 bewerking gemaakt? Hierdoor kunnen ze slecht in lijn liggen met elkaar, waardoor de as zwaar loopt. Ik zou de drijfstang verwijderen en dan alle bewegende delen stuk voor stuk met de hand bewegen, om erachter te komen, waar het zware lopen door komt.

Roy

precies, haal de drijfstang er af en geef het vliegwiel en zet, als het goed is moet deze dan enige tijd blijven draaien en langzaam uitdraaien.

zo niet, dan is er iets mis de met de lagering van de krukas, passing te stroef, misschien smeren ?

is het een occilerende machine ?

Als het vliegwiel volgens bovenstaande procedure WEL goed rond loopt, dan zit het in je cilinder/zuiger combinatie.

Bij occilerende machines mag de zuiger niet te kort zijn, ander wringt deze in de cilinder door de krachten die er op komen, het is niet alleen heen en weer maar ook schuivend op en neer bij occilerende machines.

Ook kan de zuiger misschien te stroef in de cilinder lopen,

Han Smit
    Deelnemer

De diameter van een vliegwiel bereken je als volgt. Voor een snelloper geldt: 3x de cilinderboring. Voor een langzaamloper geld: 7x de cilinderboring.

De breedte bereken je als volgd: Voor een snelloper geldt: 3/4x de cilinderboring. Voor een langzaamloper geld: 1/2x de cilinderboring.

O ja, heb je bekeken of de cilinder niet meer als 75% van de slag vulling krijgt? als het meer is, dan is de kans groot dat de stoom als rem gaat fungeren en dus moeilijk draait.

Succes.

Han

Rene Witteman
    Deelnemer

Hé die Han jij ook op het forum?

Welkom……….

mvg Rene

Thom Thom H
    Deelnemer

wat is een cilinder boring?

Mijn vliegwiel weegt ongeveer 1,5kg met een zuiger van 12mm met een uitslag van 44mm

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven