Vliegwiel frezen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #203
    mjhduncker
    Deelnemer

    Hallo allemaal,

    Wie kan mij uitleggen hoe ik het beste een verdeling kan maken om een vliegwiel te frezen met spaken ?

    Ik ben in het bezit van een verdeeltafeltje.

    Misschien zijn hier formules voor ?

    mvg Mark Duncker

    #2324
    wim600008149
    Deelnemer

    Hoeveel spaken zal je vliegwiel hebben?

    #2325
    mjhduncker
    Deelnemer

    Hoi Wim,

    ik tel op de tekening 6 spaken

    (onderstoom 206 pag. 32 horizontale omkeerbare stoommachine)

    Groet Mark Duncker

    #2326
    wim600008149
    Deelnemer

    Ik heb de “Onder Stoom” niet meteen bij de hand maar ik ga er even van

    uit dat het vliegwiel er ongeveer zo uit zal moeten zien (effe niet op de

    vorm van de spaken zelf letten) :

    [img]http://www.mecworld.co.za/cmrp/cmrp/projects_files/project4/steam4.jpg[/img]

    De ruimte tussen de spaken zal dus weggefreesd moeten worden. Deze

    zes ruimtes die alzo moeten ontstaan zijn met enige verbeelding

    “driehoekig”, met dien verstande dat de driehoekszijnde aan de buitenkant

    van het vliegwiel natuurlijk gebogen gaat zijn.

    Wat je dient te doen is je werkstuk bevestigen op je verdeeltafel, en je

    verdeeltafel bevestigen op je kruistafel, dit alles horizontaal tov van de

    spindel van je freesmachine (ik ga er nu even van uit dat je een

    “klassieke” freesmachine hebt).

    Nu ga je gebruik makend van de juiste boor of frees, en dit afhankelijk

    van de radius van de hoeken van elke weg te frezen driehoek (deze

    hoeken zijn immers afgerond) , gaten frezen / boren (drie voor elke

    driehoek, dus in totaal 18 – ttz zes rond het center en twaalf langs de

    buitenrand van je werkstuk. Voor het verzekeren van de juiste afstand

    van de gaten ten opzichte van elkaar, van het centrum van je vliegwiel

    alsook ten opzichte van de buitenranden heb je uiteraar alles eerst goed

    uitgerekend en de kruistafel en verdeeltafel in de juiste positie gebracht.

    Hier kan je een foto van zo’n operatie zien :

    http://www.gimbal.com.au/content.aspx?name=mw-prj-flywheel” class=”bbcode_url”>http://www.gimbal.com.au/content.aspx?name=mw-prj-flywheel

    Ook het aantal te verdraaien graden moet je even voor je zelf uitrekenen.

    Voor de binnenste driehoeksgaten is dit telkens 60 graden (360/6).

    Voor het verder uitfrezen van de ronde zijden van de driehoeken gebruik

    je je verdeeltafel, door van het ene hoekpuntsgat naar het andere te

    “draaien” ten opzichte van je freespositie.

    Voor het wegfrezen van de rechte driehoekszijden speel je met de

    coördnaten van je kruistafel, uiteraard ook nadat je je draaitafel eerst in

    de juiste positie hebt gebracht.

    Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest. Ik neem me telkens weer

    voor om van zo’n operaties voor elke stap foto’s te maken maar natuurlijk

    komt dat er nooit van…

    Mvg, Wim

    #2327
    mjhduncker
    Deelnemer

    Wim,

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord het is een duidelijk verhaal :

    6 gaten voor het het gedeelte bij de naaf en 12 voor naar de buitenkant van het vliegwiel

    360/6 = om de 60 graden voor de eerste 6 gaten.

    Maar hoe bepaal je de graden verdeling voor de buitenste gaten ? dit is denk ik ook bepalend voor de dikte van de spaken.

    Heb je voor mij een reken voorbeeld ?

    Groetjes

    #2328
    wim600008149
    Deelnemer

    mjhduncker wrote:
    Maar hoe bepaal je de graden verdeling voor de

    buitenste gaten ? dit is denk ik ook bepalend voor de dikte van de spaken.

    [/qoute]

    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Is het voor jouw mogelijk om te

    bepalen hoeveel graden de afgeronde driehoekzijde van een weg te frezen

    driehoeksvorm overspant?

    Als je dat cijfer hebt, dan heb je volgens mij voldoende. Stel dat dit

    bijvoorbeeld 40 graden zou zijn, dan zouden de afgeronde driehoekzijden

    in totaal 240 graden overspannen. Je houdt dan nog 120 graden over, dus

    wil dat zeggen dat de buitenste gaten afwisselend 40, dan 20 graden van

    elkaar af moeten staan.

    Hoop dat dit helpt… :)

    #2329
    mjhduncker
    Deelnemer

    Wim,

    Bedankt !!!

    Ik ben er helemaal uit, ik heb een tabelletje gemaakt om te zien hoe het één en ander staat met de verschillende verdelingen voor de gaten in de buiten radius.

    In dit geval was het helemaal niet moeilijk de gaten kwamen op 15 links en 15 recht uit, (vanuit het hart gat op de binnen radius) dus overspande totaal 30 graden. Het werden 12 gaten om de 30 graden.

    Makkelijk is toch ook om dit even droog te oefenen in het CAD pakketje wat ik gebruikt.

    Bedankt voor je uitleg.

    mvg Mark Duncker[/img]

    #2330
    wim600008149
    Deelnemer

    geen dank hoor

    … ben blij dat ik je heb kunnen helpen :D

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven