voedingspomp bouwt geen druk op

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stationaire machines voedingspomp bouwt geen druk op

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    c.detheije
    Deelnemer

ik heb een voedings pomp gevonden voor in de modelboot victoria.

Helaas wil hij niet pompen. (laatste foto op deze site) http://www.famdetheye.nl/steamlaunch%20victoria.htm

Even enkele feiten:

De voedingspomp heeft maar 1 kogel zodat het water niet terug loopt naar de tank. De tweede kogel zit aan het eind bij de ketel. Ik weet dat de pomp pompt als er geen connectie met de keteldruk is. Zodra die er is kan hij niet meer pompen. tevens als de machine opgestart wordt, wordt er lucht door de leidingen naar de tank geduwd. Duidelijk dat de kogels niet 100% afsluiten. Ik ga proberen rubber ringen te halen om de kogels goed af te laten sluiten. Is dit de enige oplossing?

Alex
    Deelnemer

Als ik jouw verhaal lees en naar de foto kijk krijg ik het idee dat de persklep op de pomp ontbreekt en dat je inplaats daarvan de voedingsklepkast als pers klep gebruikt. Als die onder stoomdruk een beetje lekt dan gaat het water als je pompt in de leiding heen en weer zonder in de ketel te komen.

Nu hoort elke pomp 2 (kogel) kleppen te hebben plus een klep die de terugloop uit de ketel blokkeert. Zou het kunnen zijn dat er op jouw pomp wel een persklep gezeten heeft maar dat die zoekgeraakt is?

De oplossing lijkt mij een persklep te maken en die op de pomp te monteren en vandaar een leiding naar de klep op de ketel.

Verder heb ik goede ervaring met teflon ringen als klepziting.

Groeten Alex

c.detheije
    Deelnemer

Alex,

ik denk dat je gelijk hebt. Alle tekeningen die ik gezien heb hebben ook twee kogels. De pomp werd op deze manier gebruikt, wellicht hadden hun een betere afsluiting van het systeem.

Waar kan ik die teflon ringen vinden en waarom zijn die beter dan rubber?

Ik zal eens kijken of ik niet ergens een andere pomp kan vinden.

Chiel

Alex
    Deelnemer

Teflon ringetjes draai ik gewoon zelf, rubber wordt na verloop van tijd hard en dicht dan niet goed meer af.

Alex

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven