Voedingspompje

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Voedingspompje

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Frits
    Deelnemer

Hi Reject,

Is dat drijven dan ook niet van toepassing op het onderste balletje? :?

Zo ja, dan zou dat drijven de opbrengst van de pomp negatief kunnen beïnvloeden.

Frits

Gompy
    Deelnemer

Op het moment dat je aanzuigt zal het onderste balletje in een vacuum komen.

Balletje moet dan drijven anders heb je geen water in je pompkamer.

Op het moment dat je pompt komt het onderste balletje in overdruk en wordt naar beneden gedrukt door de waterdruk.

Omdat er altijd water in de persleiding zit zal het bovenste balletje altijd willen drijven, in ieder geval omhoog kruipen omdat de balletjes lichter zijn dan water.

Hierdoor kan het balletje dan nooit het gaatje afsluiten en zal het water terug lopen.

Wanneer dit niet zo snel gaat zal het balletje ook het gaatje niet afsluiten.

Er bestaan viton balletjes met een stalen kogeltje erin, deze zijn echter zeer moeilijk verkrijgbaar door de kleine afmeting van de balletjes.

Alex
    Deelnemer

Ik ben van oudsher gewend met rvs kogels te werken. Zijn die viton kogels nu echt zoveel beter? En wat zijn de voor en nadelen?

Alex

Ik weet dat er ook mensen zijn die keramische kogels gebruiken, heeft iemand op dit forum daar ervaring mee?

Frits
    Deelnemer

Reject wrote:

Op het moment dat je aanzuigt zal het onderste balletje in een vacuum komen.

Balletje moet dan drijven anders heb je geen water in je pompkamer.

Op het moment dat je pompt komt het onderste balletje in overdruk en wordt naar beneden gedrukt door de waterdruk.

Hallo Reject,

Voor alle duidelijkheid, onder drijven versta ik het aan de oppervlakte van een vloeistof hangen van een voorwerp volgens de wet van Archimedus.

Ik zie de werking van je pomp anders. Begin bij het moment dat de zuiger in geschoven staat.

Er is dan water (van de voorlaatste slag) in de kamer met een druk gelijk aan de toevoerleiding (1 at), want er wordt niet geperst nog gezogen.

Dan zal het onderste balletje, wat volgens jou drijft, dus ergens tegen de onderzijde van de bovenste kogelklep hangen. :?

Als je dan gaat zuigen stroomt er water in de zuigbuis onder druk van het gevormde vacuum en de buitenlucht.

De druk blijft nog steeds 1 at en waardoor zou nu dat drijvende balletje zijn klepzitting gaan opzoeken?

Er is niets dat een drijvend voorwerp doet zinken in de vloeistof. 🙄

Als je nu de zuiger weer inschuift druk je dus het water weer terug in de aanvoer en wordt er nooit geperst.

Moraal: Het onderste balletje drijft niet!!!

Het wordt door de druk van het water opgetild om zo het drukverschil tussen de aanvoer en de zuigkamer op te heffen.

Zodra je niet meer zuigt, wordt het namelijk door zijn eigen gewicht in zijn zitting gedrukt waardoor als de druk op het water door het persen toeneemt de afsluiting nog dichter wordt.

Het water kan dan alleen nog ontwijken door de bovenste klep.

Die natuurlijk ook niet mag drijven om de zelfde reden.

mvg

Frits

Gompy
    Deelnemer

[img]http://img292.imageshack.us/img292/4329/pompje2rz7.jpg[/img]

Ik haal even het plaatje weer aan, het bovenste balletje zit iets lager in de constructie, net boven de zuigkamerinlaat.

Iets kan drijven ondanks dat het niet aan het oppervlakte drijft, bv in een geheel gevulde verticale buis kan een lichter voorwerp (lichter dan de vloeistof) rustig tegen de bovenkant van de vertical buis plakken.

Moraal: een voorwerp kan drijven ondanks dat er geen oppervlakte aanwezig is.

Wie mij kan aantonen dat er 1 at in een pomp / leiding van een pomp aanwezig is / kan zijn, zal ik voordragen voor een Nobel-prijs.

Natuurkundig zou dit een doorbraak zijn 😯

Wanneer er druk opgebouwd wordt (pomphuis leeg maken) zal het onderste balletje naar beneden gedrukt worden.

Dit komt omdat het bovenste balletje eerste de veerdruk moeten overwinnen.

Als er gezogen wordt (pomphuis vullen) maakt het niet uit of het onderste balletje nu wel of niet drijft, dit balletje is alleen intressant bij verpompen.

Zolang de druk in de aanvoerleiding niet hoger is dan in de afvoerleiding zal dit pompje naar behoren werken.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Reject,

Ik heb een aantal van deze pompen gemaakt met gebruik van rvs kogels,

hier mankeert niets aan.

Maar deze waren wel voorzien van een rvs pennetje net boven de onderste kogel, want bij de zuigslag zou anders de kogel het gat (kunnen)

afsluiten van de zuigcilinderopening.

mvg Rene

Gompy
    Deelnemer

Het onderste balletje kan het gaatje van het pomphuis nooit afsluiten omdat het geen vlakke zitting is waar tegen hij aangedrukt zou worden.

Op het gaatje naar het pomphuis zitten twee verhoogde kanten.

(algemeen bekent mechanisch verschijnsel als je in een ronde buis boord)

Met rvs balletjes is niets mis, maar viton (rubber) balletjes sluiten beter af ook als de zitting niet geheel vlak is.

Daarbij krijg je bij gebruik van RVS en messing aanslag / corrosie.

Er onstaat een electrische spanning tussen het RVS en het messing.

(algemeen bekent natuurkundig / chemisch verschijnsel wat optreed bij twee verschillende materialen)

Hierdoor zal je messing zitting en het RVS balletje op den duur aangetatst worden waardoor het pompje gaat door lekken.

Na een paar weken was mijn RVS balletje van de terugslagklep op de ketel al aardig aan het corroderen en begon langzaam te lekken.

Nieuw balletje loste deels het lekken op, maar pas na het schuren van de klepzitting was de lekkage pas echt weer verholpen.

Er zit nu al een tijdje weer een viton balletje in en er is nog geen lekkage opgetreden.

Persoonlijk zou ik kiezen voor glas / keramische balletjes ipv RVS.

Helaas kon ik de glas / keramische balletjes niet in deze kleine afmeting kopen bij mijn leveranciers, kleinste maat was 6mm die overigens goed werken mits je een uiterst vlakke zitting kan maken of je moet gebruik maken van O-ringen in de zitting.

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven