Vraag over handboek stoomketeks, ihb wandomhaling

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Vraag over handboek stoomketeks, ihb wandomhaling

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    henkie
    Deelnemer

Hallo,

Ik ben reeds een tijdje aan het grasduinen in het handboek stoomketels (2e druk 2000). Ik ben bezig om een ketel te construeren (3 bar) maar het leek me zinvol om gewoon binnen de 6 bar richtlijnen te blijven.

Nu lees ik in hoofdstuk 2.3 (p 6) van het handboek dat een overlapping (van een ketelfront) van 3 to 4 keer de wanddikte noodzakelijk is. Voor een 3 mm dik front bedraagt dus 9 tot 12 mm. Als je de binnenradius op 3 mm stelt, en dus de buitenradius op 6 mm, is de totale “dikte” 6 + 9 = 15 mm (ofwel 5 keer de wanddikte), of 6+ 12 = 18 mm, afhankelijk van de gekozen overlap (3 of 4 maal wanddikte overlap) .

Maar als ik in de voorbeeld ketel kijk (NS 3700) dan zie ik bij een frontdikte van 3 mm een totale “dikte” van 10 mm. De overlap met de ronde ketel is dan slechts 4 mm (10 minus de buitenradius van 6 mm).

Een gedeelte kan ik snappen omdat de dikte van dit front 2.5 mm had mogen zijn (en dus de overlap 7.5 tot 10 mm). Maar dan snap ik het nog niet.

Het lijkt er dus op dat de ketel 3700 niet voldoet aan de richtlijnen die eerder in het handboek staan. Ik vermoed dat een of andere sterkte berekening er toe geleid heeft dat deze ketel toch goedgekeurd is (lagere werkdruk?).

Kan er iemand mij uitleggen waar ik iets verkeerd begrepen heb? Of waar ik mij nu otnkrekende informatie kan vinden?

Met vriendelijke groet,

Henk

john
    Deelnemer

Ketel van 3400 is toch 3 bar ?

de regels zoals U ze opsomt zijn toch voor 6 bar ?

dat zou een verklaring kunnen zijn.

henkie
    Deelnemer

John,

Die regels zijn inderdaad voor 6 bar.

john wrote:

Ketel van 3400 is toch 3 bar ?

Ik vermoed dat jij de 3400 bedoelt van Erik B. (ik zag dat je daarop reageert). Maar die staat in het spoor 1 forum (waar 3 bar vrij gebruikelijk is). En dus zal het ook wel een spoor 1 loc zijn. :-)

De voorbeeld ketel van het handboek is van een NS 3700 / 4600 op 3,5”. En zoals ik het begrijp is het gebruikelijk om op deze grootte een werkdruk te hebben van 5 a 6 bar. Er staat niet expliciet bij de tekening wat de werkdruk is. Maar ik zou het zeer onlogisch vinden als alle regels over 6 bar werkdruk gaan, en de voorbeeld tekening niet.

Anders gezegd: Stel dat ik keurmeester was, dan zou ik deze ketel alleen goedkeuren voor 3 bar.

Maar gek vind ik het wel. Ik hoop dat iemand die deze ketel heeft gebouwd / gekeurd hier zijn licht over zou willen laten schijnen.

Groet,

Henk

john
    Deelnemer

Aha,

ik snap wat je bedoeld !!

inderdaad, STEL dat de keteltekening voor een 5 tot 6 bar ketel is ontworpen dan zou dit in strijd zijn met het regelement denk ik.

Nu moet ik zeggen dat ik het handboek modelstoomketels zelf niet heb, dus kan ik het niet nagaan.

henkie
    Deelnemer

John, bedankt voor het meedenken.

Is er iemand die het ketel handboek heeft, en een duit in het zakje zou willen doen?

Henk

Alex
    Deelnemer

Ik heb het handboek er ook bij gepakt en ben geneigd te denken dat er een fout in de tekening zit. Je zou denken dat het omgehaalde deel, na de bochtlengte, dus datgene wat aansluit op de ketelromp, 9 á 12 mm moet zijn om voldoende oppervlak te hebben voor de soldeerverbinding.

Verder staan een aantal essentiële zaken niet op de tekening zoals ontwerpdruk, werkdruk, en testdruk. Ook mis ik het verwarmt oppervlak (V.O.) en de ketelinhoud in ltr, zaken die verplicht op de ontwerp tekening dienen te staan. Het enig juiste wat je kan doen is contact zoeken met Dhr Verouden, zie ketelreglement, en hem deze vraag voorleggen. En ga pas bouwen als je een goedgekeurde tekening mét handtekening hebt.

Hou er maar vast rekening mee, een stoomketel bouw je tegenwoordig drie keer. Twee maal op papier en 1 keer in de werkplaats, waarbij het papier je minstens 6 keer zoveel tijd kost als het koper. Succes.

Alex

henkie
    Deelnemer

Alex, bedankt voor respons

Ik ben bezig met een simpele vertikale ketel naar eigen ontwerp voor 3 bar. Om vast een beetje te oefenen met de regels, en de materiaalbewerking wil hem zo maken dat hij voldoet aan de 6 bar regels. Het was me best tegengevallen hoe vaak je 3 mm front moest uitgloeien om het goed om te flenzen.

Het klinkt also het een behoorlijke onderneming is om zelf een ketel te ontwerpen en goedgekeurd te krijgen. Hoe lang ben je met dat hele traject onder de pannen geweest?

Ik ben dan ook van plan om mijn eerste 6 bar ketel gewoon te bouwen van een reeds goedgekeurde tekening (maar gezien mijn bouwsnelheid zal dat nog wel een jaartje of wat duren).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven