Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 19)
  • Auteur
    wim600008149
    Deelnemer

Hallo,

Ik ben wat men zo dikwijls een “newbie” pleegt te noemen. Ik heb momenteel wel al een (aangekochte) stoommachine, en ondertussen tonnen informatie betreffende alles wat maar enigszins met stoom te maken heeft, maar ik vind het zo langzamerhand tijd worden om zelf eens een stoommachientje in elkaar te knutselen. (eerst natuurlijk heel wat oefenen in de kunst der draaien en frezen… 😉)

Vraagje : wat zijn de meest essentiële werkplaats-apparaten die je daarvoor nodig hebt. Ik ga uit van een draaibankje, een freesmachine en een goed hardsoldeer-apparaat, maar zijn er nog andere die best in je werkplaats voorkomen?

Rob
    Deelnemer

Beste Wim,

De basis is goed, draaibank, freesbank en soldeerapparatuur, een goede stabiele (tafel)boorkolom is erg handig. Wat daar nog bij komt zijn de nodige handgereedschappen, vijlen, hamer(s) etc. Dan nog een goede set boren, eventueel ruimers etc. Tijdens het bouwen kom je vanzelf de zaken tegen die je nog nodig hebt en die je dan moet aanschaffen.

Bezuinig als het enigzins mogelijk is niet op aanschaf van gereedschap, goed gereedschap is het halve werk is niet voor niets een oud gezegde.

Rob :D

wim600008149
    Deelnemer

Dank je Rob.

Ik heb ivm met “goed materiaal” nog een vraagje. Ik heb me laten vertellen dat je bij de keuze van een goede metaaldraaibank ondermeer best let op het gewicht (want hoe zwaarder, hoe stijver, dus precieser en beter). Momenteel zoek ik een draaibankje in de grote van ongeveer 35 centimeter centerafstand. Ik heb het adres doorgekregen van een verdeler in Nederland die relatief goedkope, meer anderzijds naar het schijnt oerdegelijke draaibankjes verkoopt die van Chinese makelij zouden zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Rob
    Deelnemer

Wim,

Ik heb niet veel ervaring met Chinese (Taiwan) machines. Wat ik er van gezien heb is het allemaal wat grof al is daar de laatste jaren ook veel verbetering in gekomen. In deze branche is het alle waar naar zijn geld, met dat in je achterhoofd en afwegende hoe vaak en waarvoor heb ik het nodig plus een beetje goed Hollands verstand kom je vaak een heel eind.

Rob :D

Frits
    Deelnemer

Hallo,

Het gebeurt regelmatig dat een onbekende Gast een quote van een eerdere bijdrage in het forum zet, zonder er iets aan toe te voegen. 🙄

Wat is daar de bedoeling van? :?

Kan dat ook voorkomen worden? 😡

Is die dader niet te achterhalen en er op aan te spreken? 👿

Gelieve dergelijke rommel weer te verwijderen aub.

Groetjes van Frits

Anoniem
    Inactief

Frits wrote:

Hallo,

Het gebeurt regelmatig dat een onbekende Gast een quote van een eerdere bijdrage in het forum zet, zonder er iets aan toe te voegen. 🙄

Wat is daar de bedoeling van? :?

Kan dat ook voorkomen worden? 😡

Is die dader niet te achterhalen en er op aan te spreken? 👿

Gelieve dergelijke rommel weer te verwijderen aub.

Groetjes van Frits

Ik zie het inderdaad regelmatig langskomen en probeer het dan te verwijderen.

De bedoeling -> Geen idee :(

Kan het voorkomen worden -> Jah, maar het forum wordt daar een stuk minder toegangkelijk door, ik zal eens kijken of ik het op een andere manier kan oplossen :)

Achterhalen -> De IP adressen worden opgeslagen, echter kan ik op die manier niet iemand achterhalen…

De rommel is verwijderd ;)

Groetjes,

Vincent

wim600008149
    Deelnemer

Ach, het is in de praktijk zeer moeiljik om zo’n dingen tegen te gaan, ondermeer

omdat de meeste Internetproviders dynamisch IP-adressen toekennen aan de

lokale PC of router en deze adressen zijn telkens weer anders. Sommige

machines krijgen zelfs meerdere malen per sessie verschillende IP-adressen

toegekend. Gewoonweg verwijderen als je ze tegenkomt is de meest

eenvoudige oplossing…

Anonymous
    Deelnemer

Hallo Vincent,

Kijk, nu heb ik niet ingelogd als Frits en toch kan ik een bijdrage schrijven.

Naar mijn mening moeten mensen die serieus iets willen bijdragen aan het forum toch ook de moeite willen doen om zich te registreren. Wat wordt er nu helemaal aan privacy gevraagd? :(

Ik hoop dat je die blokkade wilt instellen want volgens mij wordt het forum er geloofwaardiger door. Het is in vergelijking met bv Duitse fora trouwens toch al mager met de communicatie gesteld, maar we doen ons best en zoiets moet langzaam groeien 😉

Groetjes van Frits

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven