Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Anoniem
    Inactief

Anonymous wrote:

Hallo Vincent,

Kijk, nu heb ik niet ingelogd als Frits en toch kan ik een bijdrage schrijven.

Naar mijn mening moeten mensen die serieus iets willen bijdragen aan het forum toch ook de moeite willen doen om zich te registreren. Wat wordt er nu helemaal aan privacy gevraagd? :(

Ik hoop dat je die blokkade wilt instellen want volgens mij wordt het forum er geloofwaardiger door. Het is in vergelijking met bv Duitse fora trouwens toch al mager met de communicatie gesteld, maar we doen ons best en zoiets moet langzaam groeien 😉

Groetjes van Frits

Je hebt helemaal gelijk dat je als gast ook kan reageren :) Dit is echter een keuze die gemaakt is om het forum laagdrempelig te houden, doen we dit niet, dan zijn we bang dat er helemaal niemand meer reageert.

Het forum is de laatste tijd wel aardig aan ht groeien qua reacties dus langzaam maar zeker gaan we toch (hopelijk) naar het niveau van de duitse fora :)

Ik ben op dit moment aan het kijken of ik de forum software zo kan aanpassen dat deze geen quote’s zonder extra tekst meer kan plaatsen maar dit erin ‘hacken’ is niet zo makkelijk jammer genoeg ;)

Groetjes,

Vincent

edit 3-3-2006 16:51:

Ik heb ondertussen voor elkaar dat er geen lege quotes meer geplaatst kunnen worden dus als het goed is zijn we daar vanaf ;)

Alex
    Deelnemer

Moi allemaal.

Inmiddels zijn we wel off topic geraakt. Ik ben trouwens gewoon ingelogd onder mijn voornaam, als vaste bezoeker van dit forum vind ik dat tegen over de groep wel zo netjes.

Aangezien ik zelf ook naar een andere draaibank zoek ben ik wel nieuwsgierig welke jij op het oog hebt Wim. Ik denk dat ik voor een Chinees fabrikaat kies, de prijs is aantrekkelijk en volgens mij is de kwaliteit tegenwoordig voldoende voor privé gebruik, ik hoef tenslotte geen machine fabriek te runnen.

Groeten Alex

Frits
    Deelnemer

Hallo aanstaande modelbouwers,

Ook ik heb, niet uit de mechanische wereld afkomstig, voor mijn werkplaatsinrichting een tijdje rond gekeken en mijn, zo als helaas voor velen van ons geld, beperkte budget goed moeten verdelen.

Uit mijn nog povere ervaringen van de afgelopen 1 1/2 jaar kan ik vertellen dat ik mijn frees het meest heb gebruikt, dan volgt de metaallintzaagmachine en dan de draaibank. Ze zijn allemaal afkomstig uit China en ik heb ze gekocht bij Herman Buitelaar. :)

Achteraf kan ik zeggen dat er aan de frees wel een paar maren kleven, hoofdzakelijk vanwege het gebrekkige wisselen van snelheid (riem omleggen) en de zwakke vergrendeling van de MK 2 houder voor de spantanghouder en dergelijke.

Toch is er heel behoorlijk mee te werken, tenslotte hoef ik er ook geen horlogewerk mee te maken. 😉

Bedenk tevoren goed wat je er mee wilt gaan maken en koop niet onnodig groot en zwaar matrieel en heb je er een goede plaats voor?

Ruimte gebrek is een snel voorkomende ziekte in de modelbouw.

Iedereen stelt natuurlijk zo z’n eigen eisen aan zijn spullen en als je de lat hoger legt, dan zul je kwadratisch meer moeten gaan betalen. 👿

De vraag is of er dan nog van hobbywerk sprake is.

Geef ook niet je laatste cent aan je gereedschap uit, want materiaal om iets te bouwen kost ook niet niks en wat heb dan aan een kostbare werkplaats als je er niets kunt doen. 😳

Bovendien zijn er achteraf altijd nog gereedschap hulpstukken die ook nog vreselijk noodzakelijk blijken te zijn en echt geld kosten. (Frezen-boren-klemmen enz.)

Heb je nog steeds geld in je budget? :?

💡 Probeer ook niet om steeds weer het wiel uit te vinden, dat kost verschrikkelijk veel tijd en moeite en haalt de fut uit je hobby. Hoe sneller je iets af (echt helemaal klaar) hebt hoe beter. Dan krijg je moed en vertrouwen in je eigen prestaties en zul je sneller aan iets nieuws willen beginnen.

Nu, ik ga maar weer eens wat doen.

Succes,

Frits

willemk
    Deelnemer

Beste wim, hier willemk, wat betreft je vraag over welke machine,s mijn ervaring is wat, kan ik uitgeven en welke ruimte heb ik ter beschikking.

De praktijk wijst uit en dat zie ik ook bij mijn mede hobbyisten dat zij na enige tijd toch een grotere bank of fraismachine willen hebben

je zit vaak met de doorvoer van je materiaal in de vaste kop of de diameter van de wielen . Mijn ervaring is dat je beter een goed tweede hans b.v. AI of een Celtic 12 kan kopen .

Allen moet je dan iemand meenemen die jou kan advieseren bij de aankoop.

Het voordeel van overname is dat je er vaak nog spullen bijkrijgt

die los al een vermogen kosten.

Verder wens ik je veel plezier en sucses toe

Willemk

Beunhaas102
    Deelnemer

Wat betrefd het hoe zwaarder hoe beter doeld men op gietijzer dit weegt uit mijn hoofd 7,2kg per cm3, en gietijzer is van zich zeer stabiel en trillingsdempend.

Wat betrefd machines chinese oerdegelijke machines bestaat niet, chinese redelijke wel. Echter raad ik het persoonlijk af nieuwe chinese machines te kopen. De prijs is vaak duur en het gereedschap dat je erbij krijgt (wat de werkelijke kronkel is) is beperkt. Een freesbankje voor 600 euro lijkt redelijke betaalbaar maar met een spantangen set van 200 euro, een machineklem van 150 euro en een setje frezen van 50 euro zit je al over de 1000. Een setje snelspanwisselbeitelhouders maakt het draaien veel leuker en efficienter echter een leuk setje kost vaak 400 euro+ en op nieuwe machines zit het haast niet.

Mijn persoonlijk advies ga opzoek na zowiesow een 2dehandsmachine bij voorkeur van Duits/Zwitserse makelij, voor instrumentenmakers werk vind ik persoonlijk de beste machines de AI (nederlands product) en de zwitserse Schaublin, voor het frezen gaat mijn voorkeur uit naar het ook Zwitserse Fehlmann en de Duitse Deckel. Nou lijken deze machines onbetaalbaar maar bijv. een MyFord Super7 (wat opzich een hele goede hobby bank is) gaan soms weg voor 1000-1500 euro met gereedschap. De afschrijving is op deze machines verwaarloosbaar en je mogelijkheden talloze malen groter. De vraag is op het moment zelfs groter dan het aanbod waardoor het spul eerder meer waard word.

Roy Wilms
    Deelnemer

Even mijn mening.

Ik heb een quantum D250x400, en ik ben er zeer tevreden over. Wat ik het meeste eraan mis is wel de rem op de slede. Voor de rest is het prima hobby machine.

Mijn freesbank is een opti BF20vario. Ook een super machine. Voor het kleine werk wat wij doen, issie prima.

Roy

Beunhaas102
    Deelnemer

Persoonlijk raad ik het af om een nieuwe draaibank te kopen. Waarom? Omdat er toch redelijk vaak leuke machines weggaan op marktplaats voor zeer acceptabele prijzen. Een eerder genoemde Myford voor 1.000 euro is zijn geld na 5 jaar zonder meer nog waard (in tegenstelling tot een nieuw gekochte bijv. Quantum). De aanschaf kan in eerste instantie duurder uitvallen echter koop je een nieuwe kan je bij de aanschaf van gereedschap bij je nieuwe kale machine nóg veel duurder uit zijn.

Persoonlijk heb ik een zwiterse Schaublin 102 (hét merk voor fijnmechanische industrie), kostte in 1973 kaal over de 20.000 Nederlandsche Florijnen. Maar dan weet ik wel dat ieder onderdeel van zich gecontroleerd is (heb er een testresultaaat bij) en oerdegelijk geconstrueerd en nagenoeg alles is aan alle 6kanten nageslepen. Deze heb je op marktplaats vanaf 1500 euro, een stuk duurder dan een nieuw draaibankje van 500. Echter wanneer je het op kan brengen en hem later wil verkopen zul je merken dat je een betere koop hebt gedaan.

Het probleem is voor mij een freesbank, het aanbod hiervan is sowiesow een stuk kleiner. Daar komt bij dat freesmachines kleiner dan een Deckel FP1 (en dus enigzins in een garage plaatsbaar) nagenoeg onvindbaar zijn. Op het werk hebben we 3 jaar (!!!) gezocht naar een Zwitserse Fehlmann. Stond er nog geen 2 weken of een handelaar bood de dubbele aankoopprijs omdat een ander bedrijf dringend opzoek was naar die machine. Daar kun je niet tegenop als hobbyist. Hierom heb ik zelf ook zitten te twijfelen een nieuwe Quantum te kopen (qua kwaliteit heel acceptabel).

Mijn punt is dat je door het kopen van een gerenomeerde machine (zei het met wat meer geduld) veel mooiere en gevarieerdere producten kan maken door een rijkere uitrusting, daarbij zijn je uitgaven door het vaak aanweze gereedschap goed te voorspellen. Mocht je de machine na een aantal jaar kwijt willen zal deze zich verkopen op naam, en de waarde nagenoeg gelijk zijn.

Mocht je er toch voor kiezen een Quantum te kopen let er op dat dit no name china producten zijn. De Quantum machines worden oa. nog meer geleverd onder Huvema, Knuth en HBM het onderlinge prijsverschil op een machine van 1500 euro kan boven de 500 euro liggen. Houd dit dus goed in de gaten en koop ook een nieuwe machine niet overhaast.

Zo kost een HBM machine identiek aan een Huvema nu minder dan 800 euro, daar waar de Huvema uit dezelfde fabriek 1500+ kost.

Anonymous
    Deelnemer

Tsja,

tis maar wat je ermee wilt gaan doen. Een schaublin is een profesionele draaibank, en dat betaal je dan ook. Natuurlijk is de qualiteit van een dergelijke machine een stuk hoger dan een hbm/quantum, maar dat zie je ook aan de prijs.

Als je een betere hobbykwaliteit zoekt, kun je ook bij Wabeco terecht. Erg mooie machines, en stabieler als de andere (vergelijkbare) van andere merken. Maar wij verspanen toch niet zwaar, dus dan is die stabiliteit van minder belang.

Roy

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven