Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Vraagje ivm meest noodzakelijke werkplaats-apparatuur

3 berichten aan het bekijken - 17 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Beunhaas102
    Deelnemer

Ja, de prijs is vaak duurder. Maar hier een keihard praktijkvoorbeeld van de afschrijving van een nieuwe machine;

http://koopjes.marktplaats.nl/bouw_en_tuin/draaibanken/40442966.html?return=eJwly0EKwyAQBdC7BJKlZqJCq0hJbyJtQImNQ5xF2tK71yGb4X3%2Bn2DBfpMdXbWgjO3qEvZHdJEIrZRrwWUTr7CvhDkEqmLL8pwIjHg7sofhWT2VXs3Qq3tuZ57UlTkxtWFS4ych8zgHerxwerekDYDh51ITlwN607nfH5qJLTE%3D&df=1

Volgens de verkoper zou hij nieuw 4.000 kosten, dit lijkt mij overdreven. Dus heb ik zelf even gekeken naar de nieuwwaarde:

Draaibank is een PD 360, niet meer leverbaar houd qua opties het midden tussen de PD230 (918 euro) en de PD400 (2.260 euro), voor het gemak 1500,-

De PF230 freesinrichting kost 652,50

Vaste bril 77,75

Meelopende bril 61,95

Precisieboorkop 33,25

Verdelapparaat 399,95

Stelplaat 223,-

Beitelhouder voor snelwisselhouders met 2 houders 89,-

Totaal (excl beitels en boren en spantangetjes, alles wat ik niet duidelijk kon herkennen) 3.037,40

Zoals eerder gezegt is de draaibank zelf niet meer in het assortiment en heb ik de prijs gegokt, ga ik uit van de goedkopere PD230 is het alsnog 2.455,40

Er is op het moment nog geen 600 euro geboden… terwijl het overduidelijk amper gebruikt is en in nieuwstaat verkeerd. Zoals je ziet zijn er bepaalde onderdelen die schreeuwend duur zijn, bereken deze onderdelen voor de aanschaf van de draaibank. En nogmaals met een oude draaibank kom je niet aan dit soort afschrijvingen.

Roy Wilms
    Deelnemer

Ieder moet voor zichtzelf vaststellen wat ie ermee gaat doen. Tuurlijk schrijft een oude bank amper meer af, want die is al afgeschreven. Voordeel van een nieuwere bank is dat je misschien minder aan onderhoud kwijt bent. En is voor die oudere machines wel nog gewoon alles te krijgen? En natuurlijk moet je er bij de aanschaf van een machine wel van uitgaan, dat je die een hele tijd gaat houden. Een auto schrijft immers ook het meeste af in het eerste jaar.

Roy

Beunhaas102
    Deelnemer

Ik snap je punt, alleen te veel mensen denken (heb ik het idee) dat een merkbank per definitie onbetaalbaar is, daar het soms zelfs veel goedkoper uitvalt (zeker zoals je zelf ook al aangeeft op de langere termijn). Persoonlijk vind ik een setje spantangen van 1 t/m 20 oplopend per 1mm (of bij voorkeur per 0,5mm) een must als je schadevrij en (nagenoeg) slagvrij wilt opspannen. Bij een wat oudere bank zit dat er bijna altijd bij, los kosten ze (ook 2dehands) al gauw 15 euro per stuk.

Kortom bedenk je goed wat je exact met je bankje wil doen (en inderdaad over wat voor termijn), en ga niet alleen kijken naar de aanschaf van de draaibank, maar ook naar de prijzen van de benodigde accesoires.

En mocht je voor een no-name bankje kiezen, zoals eerder genoemd let goed op het prijzenverschil onderling, en simpele google zoektocht kan tot in de honderden euro’s schelen.

3 berichten aan het bekijken - 17 tot 19 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven