Vraagje over quantum 250

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Vraagje over quantum 250

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    lempereur
    Deelnemer

Bonsoir.

Toen we vijf jaar geleden het nuttige met het aangename konden combineren, en een paar kilometer zuidelijker zijn gaan wonen, heb ik mijn Quantum 250 natuurlijk meegenomen.Inmiddels hebben we het nodige ,,verbouwwerk,, achter de rug en heb ik de draaibank maar eens uit zijn kist gehaald. Omdat hem toch wat uren te laten maken heb ik het idee opgevat om een stoommachine te gaan bouwen. Na het nodige ,,gegoogle,, kwam ik op een aantal sites terecht en, ik moet zeggen , deze spreekt me wel aan.

Er vertoeven een aantal mensen die heldere en duidelijke uitleg geven en daarom heb ik vandaag maar eens een account aangevraagd.

Mijn vraag is simpel: Bij het uitpakken bleek dat ik vergeten was de gebruiksaanwijzing in de kist te stoppen en vandaag leverde dat dus het eerste probleem op. Ik wilde schroefdraad snijden maar het ,,inrichten,, van de tandwielkast leverd de nodige problemen op.

De tandwielen zijn A tm F genoemd maar op de plaats van A en F moet ik een tandwiel met de letter H plaatsen. De tandwielen B,C,D en E worden met hun tanden genoemd.

Kortom, is er iemand die weet welk tandwiel met H wordt bedoeld of nog beter is er iemand die me die pagina uit de gebruiksaanwijzing kan mailen.

Groeten en dank uit het land waar het nu ook donker is maar we desondanks toch aan het hobbyen zijn.

Beunhaas102
    Deelnemer

Je zou Roy Wilms (hier ook van het forum) even kunnen PBen, hij heeft volgens mij ook een Quantum D250.

Ennuh welkom op ’t forum 😉

Mark2007
    Deelnemer

Roy heeft een D250 X 400

Roy Wilms
    Deelnemer

Hoi,

ik heb idd een D250x400. (nog even maar)

H zijn denk ik de 2 vaste tandwielen. (1 tussentandwiel tussen je hoofdas en de arm van de verwisselbare tandwielen, en 1 op je voedings-spindel)

Dit is dus een niet te verwisselen tandwiel. Als het goed is, zit hier bij de voedingen (0.1 en 0.2mm/omw) hetzelfde tandwiel op.

Ik heb zelf nog nooit schroefdraad ermee gesneden.

Roy

Mark2007
    Deelnemer

Ben benieuwd hoe je nieuwe werkplaats eruit komt te zien Roy 💡

Roy Wilms
    Deelnemer

dat duurt nog even. Lastafel is besteld. Freesbank wil ik ook nog een keer, maar alles op z’n tijd. Ben aan het denken aan een opti F45 of F46 vario.

Roy

lempereur
    Deelnemer

Bonsoir, daar zijn we weer.

Het is niet bijzonder slim geweest om alles twee dagen gedemonteerd te laten liggen. En zonder gebruiksaanwijzing wil het al helemaal niet lukken.

Er zit aan de as met de drieklauw een tandwiel met 40 tanden. Deze drijft vervolgens weer een tandwiel van dezelfde diameter aan.

Op aandrijfas van de langsvoeding zit een tandwiel met 90 tanden. Vervolgens zitten er de, inmiddels, twee lege asjes tussen waar 4 tandwielen op moeten.

Op de stikker die op de kast is geplakt staat: 40-40-a(H)-b(52)-c(80)-d(75)

-e(80)-f(H). Maar nu kan ik tussen de twee tandwielen 40-40 en de langsvoeding maar vier tandwielen kwijt.

Kortom is er iemand die weet of het in de gebruiksaanwijzing goed staat uitgelegd en me eventueel een mailtje wil sturen met een kopietje van de betreffende pagina.

Groeten uit het land waar we wel voor hetere vuren hebben gestaan, maar dit probleempje toch graag oplossen.

Roy Wilms
    Deelnemer

hallo,

tussen de 2x40t tandwielen, en het tandwiel van de voedingsas, horen ook maar 2 paar van 2 tandwielen te zitten. Dit is een foto uit de folder. Ik kan wel een foto maken van de sticker, die op de kap hoort te zitten, die over je tandwielen gaat. Hierop staan alle instellingen en voedingen.

Roy

[img]http://img513.imageshack.us/img513/8387/img1721kv7.jpg[/img]

edit,

ik zie dat de tekst in de foto te klein is. Achter de grote pouli sitten 2×40 tands tandwielen. Daarna 2 sets van 2 tandwielen. (dmv het losdraaien en verstellen van de asjes, kunnen alle tandwielen erop). Daarna komt 1 vast tandwiel van 90 tanden, op je voedingsas.Deze laatste moet je geloof ik bij enkele voedingen voor draadsnijden, vervangen door een ander tandwiel.)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven