vragen mbt bouw SSN23023

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Arjan
    Deelnemer

Beste mede modelbouwers.

Ik heb mij ne aangemeld voor dit forum en ben benieuwd.

Sinds een half jaar ben ik bezig met de bouw van de SSN23023.

Hierbij heb ik enige vragen, misschien kan iemand mij helpen.

1 de materiaalkeuze voor de cilinders, gietijzer of brons ?

welk materiaal heeft nu de voorkeur en waarom.

2 wie weet waar ik geruite messing plaat van 1 mm dikte kan kopen ?

Zijn er op dit moment mede bouwers van dezelfde loc ?

Hartelijke modelbouwgroet,

Arjan.

Frits
    Deelnemer

Hallo Arjan,

Welkom op het forum. Wat wij graag nog willen weten is: op welke schaal bouw je die SSN 23023?

Frits

Arjan
    Deelnemer

Beste Frits,

De schaal waarop ik bouw is 1:16 volgens de tekeningen van de NVM.

Hartelijke groet,

Arjan.

Frits
    Deelnemer

Hi Arjan,

Als je de zoekfunctie in het menu gebruikt vind je met “23023” meerdere artikelen. Kijk eens bij Spoor 1 23023 dat gaat ook over 3,5″. 😉

Voor messing plaat kun je kijken op: http://www.metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=123 , als je dat tenminste bedoeld met geruite plaat.

groetjes

Frits

ewapenaar
    Deelnemer

Hoi Arjan,

de ruitenplaat die jij zoekt kan (kon?) je bij Conrad kopen.

wat ik 2 jaar geleden gekocht heb voor hetzelfde doel zie ik niet meer, dit lijkt er op:

http://www.conrad.nl/goto/?product=297712″>ALU-BLIK 300X170X1,0MM (Conrad Electronic)

Anders kun je Rob Sauerbier in Zierikzee proberen.

De cilinders kun je het beste uit brons maken. Gietijzer gaat ook prima, maar een stuk gietijzer van goede kwaliteit is nog moeilijker aan te komen als brons. Tevens moet je heel veel verspanen, dit geeft met gietijzer erg veel zwarte bende!

Succes,

Erik – Heerenveen

Arjan
    Deelnemer

Beste Frits en Erik,

Bedankt voor jullie reactie.

Erik, jij hebt reeds een voltooide SSN23023 3,5″ (1:16) volgens tekening van de NVM ?

De ruitplaat die ik zoek wil ik graag van messing hebben, ik heb diverse uitvoeringen gezien in alu en Rob Sauerbier weet het niet, dus als je verder nog een idee hierover hebt.

Verder is het mij nog niet geheel duidelijk mbt de speling voor de (drijf)wielen van de loc.

Ik heb de wangen van de hoofdlagers 4 mm ipv 3 mm gemaakt (kan nog worden aangepast) dus zijdelings hebben de wielen dan 2x 1mm dus 2mm minder speling.

Dit houd in dat ik volgens tekening nog 2x 0,5 mm zijdelingse speling over heb, is dit voldoende voor een goede loop in bochten ?

Kun je mij meer vertellen over dit speling onderwerp ?!

Wat zou het beste zijn, de (drijf)wielen op de assen persen of lijmen met loctite (welke versie)?

Welke versie loctite is het meest geschikt hiervoor ?

Lijmen is eenvoudiger met 90graden afstellen en bij toekomstige reparaties zijn de wielen nog redelijk demontabel door verwarming.

Mijn voorkeur gaat daarom uit naar lijmen, hoe zit het met de belastbaarheid (ivm de temperatuur) ?

Wat is de benodigde speling voor de juiste lijm verbinding (wielnaaf heb ik 10H7) ?

Hartelijke groet,

Arjan.

Frits
    Deelnemer

Hallo Arjan,

Nee hoor, ik heb geen kant en klare 23023. :(

Anders zou ik haar meteen verkopen, want ik zweer bij 5 inch en 1:11,3. :D

Frits

Alex
    Deelnemer

Hoi Arjan

Ik zou voor deze schaal kiezen voor brons voor het cilinderblok. Voor mijn wals ben ik wel een gietijzeren blok aan het maken maar die is dan ook veel groter n.l. 1:6. Ik heb een adres voor gietijzer gevonden maar brons is inderdaad makelijker te verkrijgen. Bovendien kun je brons met zilver solderen zodat je delen kan opbouwen, en dat maakt het een stuk makelijker om bepaalde stoomkanalen in het blok uit te sparen. Bovendien kun je een fout dan nog herstellen zonder alles opnieuw te moeten doen.

Overigens is gietijzer ook prima te bewerken, en ja je wordt er zwart van. Hoe ik dat blok maak komt over een aantal afleveringen in de O.S. te staan

Groeten Alex

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven