Vragen over opschalen smalspoorloc GEZINA/GEA

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken 3½", 5", 7¼" spoor Vragen over opschalen smalspoorloc GEZINA/GEA

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 29)
  • Auteur
    decauville_nl
    Deelnemer

Beste stoomvrienden,

Ik ben nieuw op dit forum. Van af mijn jeugd ben ik geinteresseerd in industriesmalspoor en de bouwbeschrijving van de GEA in de Modelbouwer boeide mij zeer. Het is er nooit van gekomen te beginnen aan de bouw van een stoomlocje vooral vanwege gebrek aan kennis en ruimte en door een andere hobby; het verzamelen van echte smalspoortreinen (http://www.decauville.nl)

Nu ben ik verhuisd en zijn er mogelijkheden tot het inrichten van een bescheiden werkplaatsje en zo kwam de GEA weer in mijn gedachten.

Op dit moment heb ik nog geen gereedschap maar denk er aan om lid te worden van een club (Het Y) om zodoende te leren over metaalbewerking en uit te zoeken wat minimaal nodig is voor de bouw, kwa draaibankje en freesmachine. Om te oefenen en te bekijken hoe het me afgaat zou ik kunnen beginnen met onderdelen die te maken zijn zonder veel machines, zoals het frame en machinistenhuis e.d.

Hoewel op zich een prachtig model klopt het uiterlijk van de GEA, gemodelleerd naar een 50pk O&K locomotief, niet geheel met de werkelijkheid. Bovendien spreken de kleiner types smalspoorloc’s mij erg aan. Bij het vergelijken van een foto van een kleine 20PK O&K met een tekening van de modelloc bleek dat je een grotere locomotief zou kunnen bouwen met behoud van de belangrijke en beproefde afmetingen als keteldiameter, de asstand en cilinderafmetingen. (zie tekening)

Sterker nog, je zou met behoud van de belangrijke afmetingen en onderdelen een 5″ locje kunnen maken. Schaal wordt dan ongeveer 1:5,5, (700mm spoor)

Veranderingen zijn een iets groter frame, een ander machinistenhuis, langere assen. Belangrijke veranderingen zijn een grotere diameter wielen, en de ketel zou iets langer moeten worden. Verder zou vrijwel alles gelijk kunnen blijven, of heb ik dat mis?

[img]http://farm3.static.flickr.com/2744/4439873157_8cffff78fd_o.jpg[/img]

De maten zijn natuurlijk bij benadering maar zijn redelijk accuraat.

Voordat ik ga tekenen wil ik weten of dit soort veranderingen straffeloos mogelijk zijn…Dus heb ik een paar vragen:

Is het een probleem om de ketel en vlampijpen iets te verlengen en de rookkast iets in te korten? Daarbij veranderd ook de plaats van de stoomdom. Waarschijnlijk moet er dan een nieuwe tekening gemaakt worden die gekeurd moet worden?

Een iets grotere schoorsteen heeft effect op het stoken van de loc, ik neem aan in positieve zin?

Is het een probleem om (met behoud van dezelfde cilinders) de wieldiameter te vergroten?

Sorry voor het lange verhaal en het feit dat ik hier nieuw ben met meteen allerlei vragen!

Bij voorbaat dank!

vrijerijder
    Deelnemer

beste

als u de originele maten deelt door 5.5 zou alles in de schaal blijven en zou het moeten passen op 7 1/4 inch baan

enigste wat zou kunnen is de wiel afstand maar dat is de standaard aan houden die is afgesproken door alle clubs

indien u de machine op 5″wil maken kunt u de schaal 1: 8 aan houden

uitgaan de van smalspoor zijn dit de normen en omreken eenheden

m.v.g.

vrijerijder

decauville_nl
    Deelnemer

Beste vrijerijder,

Dank voor je antwoord maar ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je antwoord is.

Een smalspoor locomotief op 5″ gebouwd op schaal 1:5,5 heeft een “grote voorbeeld” spoorwijdte van 700mm. Over 7 1/4 spoor heb ik het niet. Schaal 1:8 op 5″ geeft een spoorwijdte van 1016mm, dat is meer kaapspoor… Maar dat is eigenlijk niet het punt.

Mijn vragen gaan over de (on)mogelijkheden om ongewijzigde bouwgroepen van een 3,5″ Gea te gebruiken zijn op een 5″ locomotief, waarbij enige eventuele aanpassingen nodig zijn aan de lengte van de ketel en de diameter van de wielen. Zie de tekening in mijn eerste bericht.

Groeten,

Dampf Treiber
    Deelnemer

Beste decauville

onder de term “smalspoor” verstaan wij 2 spoor breedtes, Namelijk Smalspoor e: 1000 mm. (ook wel meter spoor genoemd) en Smalspoor m: 700/600 mm. (ook wel bekend als veldbaan).

Als ik naar de post van Vrijerijder kijk ga ik er van uit dat hij het heeft over smalspoor e. Uw vraag gaat over een model van smalspoor m. 😉

Ik kan helaas voor de rest niet echt antwoord geven op uw vragen, maar wie weet dat deze tabel op de site van stoomgroep turnhout van pas kan komen: Bouwschalen

gr. Dampftreiber

decauville_nl
    Deelnemer

Beste Dampftreiber,

Ook jij bedankt voor je bijdrage. Natuurlijk is meterspoor ook smalspoor… Onder smalspoor vallen niet alleen 600, 700 en 1000mm maar in feite alle spoorwijdtes kleiner dan normaalspoor.

Maarrr.. dat heeft allemaal niets met mijn brandende vragen van doen… Ook de bouwschalen pagina is erg interessant maar niet relevant in dit verband en helpt mij niet verder.

Mijn vragen zijn feitelijk technisch en gaan niet over spoorwijdtes of schaal! Mischien is de titel van het topic niet zo goed gekozen… :?

vrijerijder
    Deelnemer

Beste

dan is er nog een oplossing als u de tekeningen in 3.5″heeft

alle maten x 11 en delen door 8 dan zou het probleem op gelost moeten zijn voor de wielen is ook een oplossing en standaard maten op de site van turnhout te vinden http://www.stoomgroep.be/modelbouw/wielen.htm/%5D wielen staandaard” class=”bbcode_url”>http://www.stoomgroep.be/modelbouw/wielen.htm/%5D wielen staandaard

ook kunt u daar de doorsneedes van aangedreven en on aan gedreven assen vinden

deze site kunt u verder bekijken door op links an de zijkant op start te klikken en daarna op modelbouw te klikken

heel veel info is op deze site te vinden

decauville_nl
    Deelnemer

Hallo vrijerijder,

Nogmaals; ik heb geen probleem met opschalen, bovendien de rekensom die je maakt zou ook niet kloppen als je 3 1/2″ naar 5″ omrekent. Wat jij waarschijnlijk beschrijft is van 5″ naar 7 1/4 inch omschalen. De link is wel interessant, dank je.

Ik zal mijn vragen nog eens ietsje anders formuleren. Vergeet dat omschalen. Ik wil enkel het ontwerp van de GEA iets aanpassen.

Mijn vragen zijn:

1.Kan ik de wieldiameter vergroten?

2.Is het een probleem de ketel iets te verlengen (ca.55mm) en de stoomdom iets te verplaatsen. Heeft dat grote konsekwenties?

Moet daar een aangepaste keteltekening voor komen die gekeurd moet worden?

3. Is een iets grotere schoorsteen van betekenis voor de prestaties?

dank en groeten,

john
    Deelnemer

decauville_nl wrote:

Hallo vrijerijder,

1.Kan ik de wieldiameter vergroten?

2.Is het een probleem de ketel iets te verlengen (ca.55mm) en de stoomdom iets te verplaatsen. Heeft dat grote konsekwenties?

Moet daar een aangepaste keteltekening voor komen die gekeurd moet worden?

3. Is een iets grotere schoorsteen van betekenis voor de prestaties?

dank en groeten,

Wieldiameter vergroten kan, er zijn mensen die de standaard wieltjes van de 3,5″ gea iets groter hebben gemaakt (van 55 naar 72mm geloof ik)

De algemene loop wordt dan iets rustiger van.

Alle veranderingen aan de ketel dienen in de tekeningen te worden aangepast en deze tekenining dient opnieuw ter goedkeuring overlegd te worden bij de veiligheids comissie.

een grotere schoorsteen diameter heeft zeer zeker conseqenties.

De trek door de exhaust zal absoluut van invloed zijn.

De uitlaatstoom nozzle en de plaats hiervan in de rookkast zal opnieuw bepaalt moeten worden.

Ook kan door de grotere diameter v/d schoorsteen de trek minder zijn, dit zal in de praktijk moeten blijken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven