Vuurdeur.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Han Smit
    Deelnemer

Beste lezer,

Regelmatig komt het voor dat het vuur van mijn 3 1/2″ Juliet niet naar behoren brandt.

Er is geen sprake van as, slak of een dicht rooster.

Ook krijgt ze van onderen genoeg lucht en is er volop trek.

Nu ben ik op onderzoek uitgegaan en zag op allerlei foto’s van andere kleine 3 1/2 ” loks zoals de Juliet, Tich, Mona, enz. dat veel van deze loks een paar luchtgaten van ongeveer 2 à 3 mm hebben in hun vuurdeur.

Zelf heb ik dat niet. Nu zijn gaatjes snel geboord, en als ik ze 2.5 mm maak, kan ik ze altijd met M3 afstoppen.

Is dit aan te raden, of zitten er alleen maar nadelen aan.

Alvast bedankt.

Han Smit

pfb
    Deelnemer

Beste Han,

De gaten in een vuurdeur worden open geschoven, meestal zit er een schuif bij, als het vuur te heftig brand en moeilijk in de hand te houden is.

Daar door krijgt de ketel valse trek. Dus niet wat jij wilt.

Heb je de gleuven ( openingen ) in het rooster opgemeten? Kijk daar eens naar, misschien zijn ze iets te krap. Ook wil het wel eens helpen als de asladeklep aan de voorkant gesloten is en van achteren verder open.

Succes Peter.

Han Smit
    Deelnemer

Hallo Peter,

Bedankt voor de reactie. De afmeting van het rooster is zo’n 45 x 95 mm, de ruimte tussen de bladen is 3,2 mm.

De voorzijde van de asbak is dicht. De achterkant (stookzijde) is open.

De asbak loopt schuin naar achteren. De maximale hoogte van onderzijde rooster tot asbak is 8 mm aan de voorzijde en 25 mm aan de achterzijde, welke dus open is.

Dit is de maximale ruimte die ik kan benutten, aangezien ik binnenliggende stoomverdeling heb, en de exentrieken stomweg in de weg zitten.

Han

pfb
    Deelnemer

Moi Han,

Naar mijn idee is de tussenruimte tussen de roostersteunen wat aan de krappe kant, maar het kan net als je het rooster goed schoon houdt.

Het kan ook zijn dat de uitlaat in de rookkast niet helemaal op de goede hoogte zit, of dat de rookkast niet helemaal luchtdicht is. Daardoor ontstaat er te weinig vakuum en daaruit dan weer te weinig trek op het vuur.

Een andere (kleinere) opening in de uitlaat is te proberen, volgens mij is dit het gemakkelijks te veranderen. Want ze zijn meestal zo los te schroeven. (Dit weet ik niet zeker omdat ik het uit het hoofd moet doen).

Laat eens weten of het is gelukt.

Groetjes Peter

Han Smit
    Deelnemer

Moi Peter,

Het ligt niet aan de trek. Zonder probleem kan ik op bijv. Nienoord 1,5 uur rijden. Aan trek geen gebrek. Mocht ik ergens een lek hebben dan red ik nog geen halve baan.

Het gaat erom dat spontaan het vuur dooft. Als ik het vuur trek dan zitten er gewoon glanzende koude kooltjes in. De kooltjes die ik stook zijn nootjes 4.

Han

Paul Bender
    Deelnemer

Han,

Bij verbranding in een stoomloc spelen twee zaken:

– primaire lucht (door het rooster heen)

– secundaire lucht (door de vuurdeur (of anderzins) heen)

Een simpele regel is dat de rook uit de schoorsteen lichtgrijs moet zijn, dan heb je de meeste optimale verbranding.

Bij te veel zuurstof gaat er een hoop energie zitten in het verwarmen van de extra lucht.

Bij te weinig zuurstof gaat een groot deel van de energie verloren omdat je gassen niet verbranden.

In principe komt het merendeel van de energie BOVEN het vuur vrij, hier branden namelijk de gassen, waaruit de meeste warmte vrijkomt. In het vuur vindt een deel de omzetting naar halfproducten plaats.

Voordat je nu gaten in de vuurdeur gaat maken kun je eerst eens kijken wat er gebeurd waneer je met de vuurdeur (deels) open rijdt.

Maak je niet te druk om het geschreeuw van “pas op, koude lucht” Dit is aantoonbaar onzin. De gassen boven je vuur zit ruim boven de 800 graden (bij een oranje vuur), de lucht die door de deur heen komt zal dat nauwelijks naar beneden krijgen. Als ik weer eens iemand heb die dat roept leg ik een kool in de vuurdeur (gaat bij 1:1 iets makkelijker :D ) en laat zien wat er gebeurd: Binnen no time brandt die kool. Waarom: De lucht is, zelfs in de vuurdeur, aanzienlijk heter dan de ontbrandingstemperatuur van kolen. Ergo: niks geen koude lucht :twisted:

Als ik zo alle opmerkingen lees krijg ik bijna het vermoeden dat je te dik stookt. Little, thin and often blijft het beste advies voor een stoker. Ik geef toe dat dit bij een 3 1/2″ loc een iets andere dimensie heeft dan bij een 7 1/4″ loc of zelfs maar 1:1, maar toch blijft het principe gelijk.

Veel mensen hebben de neiging om “de kist maar vol te stampen”, want “dan zit er lekker veel brandstof in”. Juist in jou geval kan je makkelijk experimenteren (als ik het verkeerd doe dan staan er veel reizigers boos te stampvoeten en worden er aansluitingen niet gehaald.

Echter indien je (heel) dun (max. 2 á 3 kolen dik, en dit onafhankelijk van de grootte) zal je zien dat je:

– je vuur veel makkelijker onder controle kan houden

# een beetje er bij en je hebt weer extra warmte

# even niks doen en het is zo weggebrand

– je vuur zal veel heter worden (= efficienter)

Ik weet de cijfer nu even niet uit mijn hoofd maar:

– oranje : 8/900 graden

– geel: 1000 graden

– wit: 1500 graden

Bij de SHM haal ik zelden “wit” omdat dan de veiligheid niet meer te houden is. Bij een loc als de 5 stook ik nergens dikker dat 1,5 kool en meestal nog met een gaatje in het vuur. Bij de 26 kan je makkelijker naar de 2 á 3 kolen dicht toe en dat is eigenlijk veel makkelijker.

Bij de NYMR wordt er een iets andere techniek gebruikt. Daar ik de kunst daar nog niet helemaal machtig ben (met name een langer rooster en een kleinere vuurdeur) hou ik me daar maar aan een dikkere vuur en in een wigvorm. Echter ook daar moet “little thin and often” een beter resultaat geven. Probleem is wel dat je met 1:40 dan wel HEEL GOED de bietenbrug opgaat als het fout gaat :oops:

Kortom, mijn advies is: speel eerst eens iets met je stooktechniek voordat je gaat sleutelen. Indien blijkt dat je voor een goed vuur toch vaak de vuurdeur op een kiertje moet hebben staan kan je altijd nog gaten in de deur maken.

Hope this helps.

Han Smit
    Deelnemer

Beste Paul,

Bedankt, ik ga het tijdens Kleintje Stoom uitproberen.

Het klinkt mij wel logisch in de oren.

Han Smit

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo Paul,

wat een mooi en informatief verhaal, daar heb je nog wat aan!!!!klasse.

De vraag die bij mij oprijst, heb je dit uit een boek, zo ja, wat is de titel ervan? of nee en is dit zuiver “ervaring” ??

mvg,

Cor

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven