Vuurdeur.

6 berichten aan het bekijken - 9 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Paul Bender
    Deelnemer

Cor Stoom wrote:

Hallo Paul,

wat een mooi en informatief verhaal, daar heb je nog wat aan!!!!klasse.

De vraag die bij mij oprijst, heb je dit uit een boek, zo ja, wat is de titel ervan? of nee en is dit zuiver “ervaring” ??

mvg,

Cor

Iets, op mijn 16e bij de SWZ begonnen, daarna op me 18e naar de SHM. Bij de SHM ergens midden jaren 80 daar gestopt. Inmiddels weer een aantal jaren actief als stoker bij de SHM. Verder aktief geweest als stoker bij de FR/WHR (kolen en olie), maar daar gestopt. Inmiddels wel bij de NYMR werkende als stoker.

Een paar jaar terug weer eens een weekeinde gereden op 7 1/4 smalspoorloc’s van de NHLR.

De bulk van het verhaal komt (min of meer) zo uit “the black book” het handboek stoker van British Rail. Met name de fijntuning komt uit jaren ervaring.

Voor de techniek heb je meer aan Harterink en de Mook (Labrijn vind ik, persoonlijk, minder) Echter H&M is maar zeer beperkt bezig met de stooktechniek.

“The black book” ( the handbook for railway steam locomotive enigemen, Ian Allen ISDN 0 7 110 0628 8 ) is technisch inhoudelijk aanzienlijk minder dan H&M, echter het verhaal over stoken / verbranding is daarin redelijk goed uitgewerkt.

Voor de echte die-hard heb dan natuurlijk nog “the fire burns so much better,……. van onze eigen J(JG) Koopmans :P

Stoken zonder scheikundige kennis gaat uitstekend, echter voor efficient stoken helpt het erg om je ongeveer te realiseren wat er nu eigenlijk allemaal in een vuur (en de omringende ketel) gebeurd

Twee / drie jaar geleden heb ik een jaar gehad dat ik meer dan 50 dagen op de loc had gestaan 😉

Hoi Han en ook Paul ,

Als je met een Juliet (ook bv zandtreinlokjes) rijd en je de ‘deur-op-een-kiertje’ test doet, zorg dan dat je voldoende trek hebt.

Het is namelijk een erg kleine vuurkist, dus echt goed zal die koude luchtstroom niet werken, bij je 52.8 zal het zeker anders zijn.

Probeer wél in de gaten te houden dat de vuurdeur niet té ver openstaat, gegarandeerd zakt de ketelspanning dan onderuit, om de simpele reden dat er teveel (dus te koude) lucht óver je vuur ipv vanonderaf door het vuur wordt getrokken.

(zelfs bij 1;1 23ers zakt de ketelspanning zelfs een half bar tijdens het stoken(ongev 8 scheppen), en dan bedoel ik klepperend en met een oranje tot witheet vuur)

Ik denk dat de optie om de roosterstaven verder uit elkaar te leggen beter zal werken.

Ook zal het vuur ‘schoner’ blijven door goede trek van onderaf, dus minder kans op slakken of indikken van het vuur.

Verder klopt het verhaal van Paul zeker, maar als je de optie hebt, zou ik er toch alles aan doen om koudere luchtstroom te vermijden.

Groet, Erwin

Han Smit
    Deelnemer

Hallo Erwin en Paul,

Met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik de fout gevonden heb. Aan de scharnier kant van de vuurdeur zat een luchtspleet van zeker een halve mm. Dus teveel secundaire lucht. Dit heb ik met voeler materiaal gecontroleerd. Nu ik dit verholpen heb, blijft het zo’n 2,5 uur goed gaan; dan zit er teveel as in de rookkast wat de onderste vlampijpjes gedeeltelijk afsluit. Ze hebben ook maar 7 mm doorsnede.

Bedankt voor de reactie,

O ja Erwin, de huidige opening tussen de rooster bladen is 3,2 mm aan de boven zijde en ruim 3,5 mm aan de onder zijde. Wat voor opening hebben jullie bij de Jannie en de NCS?

Met vriendelijke groet,

Han Smit

Paul Bender
    Deelnemer

Han Smit wrote:

Met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik de fout gevonden heb. Aan de scharnier kant van de vuurdeur zat een luchtspleet van zeker een halve mm. Dus teveel secundaire lucht. Dit heb ik met voeler materiaal gecontroleerd. Nu ik dit verholpen heb, blijft het zo’n 2,5 uur goed gaan; dan zit er teveel as in de rookkast wat de onderste vlampijpjes gedeeltelijk afsluit. Ze hebben ook maar 7 mm doorsnede.

Han,

Schaamrood is nergens voor nodig.

D’r is hier hier iemand op dit forum geweest die de kennis en ervaring had om een complete miniatuur loc te bouwen en die een probleempje had met een injecteur. Ik heb niet de kennis / ervaring om een miniatuur loc te maken, maar had wel de mogelijkheid deze man te helpen.

Lees een keer het het boek over de “Hush-hush” en je zal zien dat zelfs iemand die de snelste stoomloc ter wereld (althans volgens de officiele cijfers, voor alternatieve ideeën zie http://www.germansteam.co.uk/FastestLoco/fastestloco.html ) kan bouwen (eigenlijk zonder een prototype te bouwen) af en toe zijn “off-moments” moet hebben gehad 😈

Opmerkingen van Erwin en mij kunnen je soms op weg helpen. Het domste wat je kan doen is niet toegeven dat je iets niet weet / snapt, de rest is gewoon leerzaam / amusant.

Ik begreep van een privé e-mailwisseling met Erwin dat het type loc dat jou gebouwd hebt redelijk kritisch is qua afmetingen, instellingen e.d. Dit omdat e.a. allemaal erg klein is. Ook daar in is het weer heel simpel, als je de randen gaat opzoeken van wat technisch kan zal je eerder in de problemen komen dan wanneer je “middle of the road” doet. Een goed begrip van wat er dan fysiek allemaal gebeurd kan je helpen zaken waar je tegenaan loopt op te lossen.

N.a.v. van jou opmerking (en een opmerking van Erwin in PB): kijk eens goed naar je stoomafvoerpijp en exhaust opening. Waarschijnlijk zijn die eigenlijk te klein. Het feit dat je rookkast volloopt kan er op duiden dat er te veel vacuum in je rookkast wordt gecreeerd. De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om een nieuwe mond voor de exhaust te maken en die wat groter te maken. Een te kleine exhaust heeft een aantal nadelen:

– te veel tegendruk in je cilinders

# je gaat meer stoom verbruiken

– te veel trek op je vuur

# je haalt teveel (half/on)verbrande deeltjes door je pijpen

* minder energie uit je kolen

* rookkast gaat vollopen

– te hoge pieken in je trek

# je slaat je vuur verrot door de ongelijkmatige trek

* SHM 5 heeft daar bijvoorbeeld last van in de meeste gevallen (slecht een paar machinisten kunnen daar om heen werken, maar het gevolg is dan weer dat je nauwelijks trek op je vuur hebt. D’r is er eentje die de gulden middenweg kan bewandelen) Echter de regel is HEEL simpel: knallende exhaust = verkeerde exhaustwerking = verspilling energie. Een knallende exhaust is net zo dom als zwarte rook uit de schoorsteen

Indien je de nozzle op de pijp hebt geschroeft kan je het heel makkelijk uitproberen: schroef de nozzle er gewoon af en doe wat tape oid ter bescherming van de draad om de stoompijp en ga maar eens rijden.

JJG Koopmans / The fire burns so much better….. is in sommige kringen “not done”, echter in jou geval:

– Jij bent de loc eigenaar

– Jij moet alle kolen er in scheppen

– Jij moet alle kolen betalen

– Jij krijgt de gloeiende sintels in je ……

– jij zit te tobben met een loc die mogelijk beter kan presteren

Volgens mij is Jos z’n boek inmiddels uitverkocht en is er weinig kans op een herdruk, maar ik ga er vanuit dat ik je de eventueel relevante stukken van het boek wel kan bezorgen indien daar belangstelling voor hebt.

Niks geen schaamrood, DEUVM

Han, heb je a.s. dinsdag vrij? gaan we rijden, neem ik NCS machine ook mee, kunnen we eea uittesten op de baan

grts Erwin

Han Smit
    Deelnemer

Hoi Erwin,

Geweldig voorstel! alleen dinsdag kan ik niet, maar woensdag, of donderdag zou kunnen.

6 berichten aan het bekijken - 9 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven