waar haal ik een ketel in RVS.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels waar haal ik een ketel in RVS.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 24)
  • Auteur
    bobby
    Deelnemer

hallo

waar kan ik de materialen vinden om zelf een ketel te maken.

Liefst rvs.

wie weet waar ergens.

bedankt op voorhand.

doei.

Eddy

Paul Bender
    Deelnemer

Ben geen expert, maar……

Volgens mij “gewoon niet”

RVS is wegens materiaal eigenschappen niet geschikt voor stoomketels.

Laat me hierin echter graag verbeteren

uden1
    Deelnemer

in het handboek modelstoomketels staat ook een ketel in rvs.

alles moet 316L zijn

Alex
    Deelnemer

Loc nr 2 van Nienoord heeft een RVS ketel. Deze is professioneel gebouwd onder Lloyds keur. Het kan en mag wel maar je hebt gecertificeerd materiaal nodig en aan het laswerk worden hoge eisen gesteld. Praktisch gezien is er voor de particulier bijna niet aan materiaal met certificaat te komen tenzij je er fors voor wil betalen, reken op bedragen boven de €1000,00. Komt dan nog bij dat de lasser in het bezit moet zijn van geldige ketellascertificaten. (G5 of G6)

Voor “gewoon” ketelstaal- HII of P265 – kun je eens vragen bij Sauerbier. Soms lukt het ook via een bedrijf in de ketelbouw maar hier is het probleem ook weer de certificaten, en als er een man van Lloyds moet komen om de nummers door te stempelen word het gewoon weer erg duur.

Lees ook mijn verslag van de ketelbouw van Rode Paulien in de Onderstoom maar eens door. Het is zeker mogelijk een stalen ketel te bouwen maar door alle regelgeving is het niet makkelijk.

Roy Wilms
    Deelnemer

hey,

ik kan wel aan bolle fronten enzo komen, en ook aan buis. Kijk maar eens op http://www.noxon.nl. Dit is een leverancier van mij.

Roy

FrankB
    Deelnemer

Ketels in R.V.S. zijn inmiddels bij verschillende modelbouwers in bedrijf en in aanbouw. Binnen de S.V.S. is hierover kennis en ervaring aanwezig, zodat bouw en keuring geen probleem meer behoeven te zijn.

De ketel van mijn 7 1/4″ O&K is ook van RVS, nu ca 5 jaar in bedrijf, maakt ruim voldoende stoom zowel bij onbelast als met 20 man erachter.

Wel zij er enkele spelregels voor r.v.s.. Er mag uitsluitend R.V.S. 316L gebruikt worden. Dit is een redelijk zuurbestendige rvs soort met een laag koolstofgehalte waardoor er bij de lassen geen verharding van het materiaal optreed. De ketel mag uitsluitend gelast worden door een ervaren (certificaat) lasser.

RVS316L wordt veel gebruikt in tankbouw, zuivel en drank industrie enz. en is bij r.v.s. bewerkende bedrijven goed vergrijgbaar. Een goede lasser kan lastiger zijn, ga hiervoor eens een praatje maken bij een leverancier of verwerkend bedrijf.

Er wordt wel beweerd dat R.V.S. ketels “geen stoom maken”, dit is echter onjuist. De mate van warmte overdracht wordt bepaald door 3 factoren, de overdracht van rookgassen naar het materiaal, de doorgang door het materiaal zelf, en de overdracht van het materiaal op het ketelwater. Hoewel de warmteweerstand van rvs een stuk groter is dan van koper is dit verschil in de praktijk nauwelijks merkbaar omdat de weerstand van rookgas naar r.v.s. + r.v.s. naar water vele malen groter is dan de doortrede weerstand in het materiaal zelf.

Bovenstaande is gebaseerd op de ervaring met mijn eigen ketel en gesprekken met ervaren r.v.s. bewerkers en een S.V.S. keurmeester. Opmerkingen en ervaringen zijn dan ook zeer welkom.

Frank.

Joey
    Deelnemer

Alex,

Waarom G5 of G6 centificaten? die zijn eenvoudigweg voor lasposities. G6 is de moeilijkste.

Het enige waar bij mijn weten een centificaat voor nodig is, is het materiaal, en de gebruikte lastechniek. Vaak bij dunwandige buizen worden bij ons (rvs ketelbouw, voor voedsel) 1 las gebruikt, dat kan bijna iedereen goed doen.

Echter bij meerdere lagen heb je als lasser centificaten nodig om aan te kunnen tonen dat je daadwerkelijk meerdere lagen kunt lassen.

Ik heb dit van mijn collega’s meegekregen, misschien dat jouw G5 en G6 iets anders aanduid?

M.v.g,

Joey

Alex
    Deelnemer

hoi Joey

G5 en G6 duid inderdaad op de las posities. Het geeft echter ook aan dat de lasser bekwaam is om onder alle omstandigheden een las te leggen. Bij onze modelketels is de positie van ondergeschikt belang, je kan bijna alles onderhands lassen door de ketel in de juiste stand te zetten. dat wil niet zeggen dat iedereen nu zijn eigen ketel mag lassen want daarvoor moet je wel degelijk een geldig certificaat hebben.

Ik heb het even opgezocht, EN 287-1, ASME IX, en Stoomwezen T0215, dit zijn certificeringen voor het lassen van drukvaten en pijpen. (waarschijnlijk zijn deze aanduidingen alweer verouderd maar de wijzigingen in alle coderingen zijn bijna niet bij te houden)

In praktijk ben je op dit niveau G5 Of G6 lasser en in de wandeling wordt het vaak zo benoemt, hoewel het niets te maken heeft met de bevoegdheid om drukvaten te lassen. Verder moet dat lascertificaat elk halfjaar verlengd worden om zijn geldigheid te behouden. Vaak zie je mensen die het wel gehaald hebben maar vanwege de kosten blijft de verlenging achterwege, en dan mag je dus geen ketel lassen.

Persoonlijk vind ik de eisen die gesteld worden aan een stalen ketel in vergelijking met een koperen erg hoog. Iedereen mag volgens de regels zilver solderen, zonder enig diploma, maar zo gauw je gaat lassen mag er niet veel terwijl er zeker te weten onder de hobbyisten mensen zijn die beter werk leveren dan sommige gecertificeerde lassers.

Wat materiaal betreft ja, daar moet je gewoon certificaten bij hebben om aan te tonen dat je het juiste materiaal gebruikt hebt. Als er ooit iets gebeurt met je ketel kan men door analyse van een monster controleren of het materiaal overeen komt met de papieren die je hebt.

Overigens zou je volgens het PED ook gecertificeerd koper moeten gebruiken, wat dus niet in de handel is. Volgens de letter van het PED moet je dan zelf voor certificering zorgen maar dat is voor ons natuurlijk onbegonnen werk, het zou zo kostbaar zijn dat je beter een ketel kan kopen. Professionele ketelmakers in Engeland worstelen hier overigens wel mee, zij moeten voldoen aan PED en CE norm.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven