wabeco

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    cornelis1945
    Deelnemer

Beste mede hobbyisten,

Ik bezit een Wabeco freesmachine typ, F1200, het is een fijne machine om mee te werken, maar! hij kan alleen rechtsom draaien. Graag zou ik hem ook linksom laten draaien . Reden hiervan is; draad snijden en in bijzondere bewerkingen ,kotteren. IK bezit een electrisch schema van deze machine en omdat ik geen electotechnicus ben vraag ik hiervoor advies. Wie kan mij helpen. Bijvoorbaat dank Cees

JAM
    Deelnemer

Hallo Cees,

Wellicht kun je het schema inscannen en hier op het forum plaatsen? Waarchijnlijk kn ik je wel helpen.

Groet,

Jaap

cornelis1945
    Deelnemer

Beste Jaap.

ben wat laat met mijn reactive .Hierbij schema Groeten Cees

JAM
    Deelnemer

Hi Cees,

Omwisselen van de aansluitingen 4 & 5 van de regel elektronica zal de draairichting van de motor omdraaien.

Of je dit straffeloos kunt doen kan ik niet 100% uit het schema halen. Met name de functie van generator G, als deze slechts pulsen geeft (zeer waarschijnlijk) dan blijft de regeling gewoon werken. Geeft deze andere signalen dan kan het zijn dat de regeling niet (correct) werkt.

Voor zover ik kan beoordelen zal er niets stuk gaan als je eens een poging waagt (mits er ook mechanisch geen belemmeringen zijn). Je zou dus eens een poging kunnen wagen.

Als de regeling niet correct werkt dan kan de snelheid b.v. snel toenemen, Hand bij de knop dus!! Zonder correcte regeling kan deze mogelijk veel te hoog oplopen.

Een “omwissel-schakelaar” voor het omwisselen van 4 & 5 bestaat uit een schakelaar met 2 wissel-contacten, een z.g.n. kruisschakelaar. Zo’n schakelaar NOOIT omzetten bij draaiende motor, de regeling is hier niet op ontworpen!

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Groet,

Jaap

cornelis1945
    Deelnemer

Hoi Jaap.

Bedankt voor de toelichting ,achteraf is het simpel.Ik ga het uitproberen ,t.z.t. laat ik het resultaat weten.

Groeten Cees

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven