Wabeco

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Wim
    Deelnemer

Hallo techneuten, mijn naam is wim en ik ben nieuw op dit forum en lid geworden van de stoomgroep holland. Ik ben begonnen met een stirling motor te bouwen en heb een vraag over mijn Wabeco F1210E frees. Als ik hem aansluit op een stopcontact met aardlek springt de aardlek er meteen uit. Draai ik de stekker om dan gaat hij tot 1800 rpm, als ik hem daarna harder laat draaien valt ook de aardlek uit.Sluit ik hem aan op een stopcontact met randaarde zonder aardlekschakelaar dan gaat alles goed.

Als ik hem aansluit zonder randaarde dan meet ik een spanning tussen de machine en de aardleiding van 0 volt en bij verhogen van het toerental tot maximaal rpm. 30 volt. Draai ik de stekker om dan begint de spanning tussen de machine en de randaarde met 30 volt en als ik het toerental vermeerder dan loopt de spanning terug naar 0 volt. Mijn vraag: is dit normaal of is er een defect aan de frees?

Gaarne een reactie.

bij voorbaat dank

wim

Webmaster
    Sleutelbeheerder

Dag Wim,

Het lijkt mij toe dat er een probleem is met de motor. Kennelijk is er niet genoeg isolatieweerstand in de wikkelingen waardoor te grote lekspanningen ontstaan. Daar reageert de aardlekschakelaar dan op.

Kan best zijn dat je probleemloos zou kunnen werken op een natte groep met goede randwaarde. Dergelijke groepen hebben geen aardlekschakelaar dan wel een zwaarder type.

Als je nog garantie op de machine zou hebben, dan lijkt mij een klacht op zijn plaats.

Wim
    Deelnemer

aan Bertroode,

uw reageerde op mijn vraag over de Wabeco frees. Het probleem is opgelost. Na demontage van de motor blijkt er een metaal spaan de veldwikkeling te hebben beschadigd. Ik heb de beschadigde wikkelingen bedekt met 2 componentenlijm en dit lekker er tussen gesmeerd. Motor gemonteerd en hij loopt als nieuw zonder problemen op volle toeren.

Bedankt voor de reactie .

groeten wim

gerard
    Deelnemer

Goedendag

Wabeco motoren zijn voorzien van koolborstels. Deze slijten, dit slijten verdwijnt in de motor en tussen de collector. Van tijd tot tijd deze schoonmaken helpt ook.

M.v.g.

Gerard

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven