Walschaerts verdeling berekenen Spoor 1

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken Spoor 1 Walschaerts verdeling berekenen Spoor 1

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Erik.B
    Deelnemer

Hallo bouwers,

Ik ben rustig bezig met het digitaal tekenen van een NCS 41 lokomotief voor spoor 1.

Ik heb een wat schetsen van 1984 uit de modelbouwer, maar echte maatvoering van de stoom verdeling is er niet.

In de fabrieks tekening staat ook niet alles duidelijk aan gegeven of is versleten.

Nou ben ik aardig op weg met de stoom verdeling. Maar kwa maat voering is het toch anders.

De zuiger slag die ik gebruik is 14mm

De schuif slag is 3.5mm

Stoom ruimte in de schuif is 4 in de slag lengte.

En zo heb ik nog meer maten.

De ene van de schets en andere maten van de 7 1/4¨ model die in onderstoom beschreven staat.

Kan ik hier van letterlijk maten over nemen voor spoor 1 of gaat dit toch anders? En welke maten zijn constructief gegeven?

Wie kan mij verder helpen?

Groeten

Erik Bos

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Eric,

Als ik het goed heb heeft Henny Scheele hierover een bericht geschreven in Onder Stoom( ± 1 jaar geleden ) met een berekentabel. Mogelijk kun Je hierover contact met Henny opnemen.Ook bestaat de mogelijkheid om de tekening van Heinsdijk 7.25 inch( Onder Stoom) terug te schalen naar Bijv: 1op 20 (factor 2.5 verkleinen ? ) zoals ik zelf gedaan heb met de Heisler voor spoor 1 (tekening was voor 89 mm spoor en heb de tekening met de factor 0.8 verkleind) . De enigste aanpassing die dan gebeuren moet is het frame met de wielen die kan men maar niet klakkeloos verschalen naar 1:20.

Verder Succes met Je project.

MVG

Chrit

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Eric,

Vandaag heb ik wat naslagwerk gedaan betreffende de bouw van de NSC 41 in spoor 1.

Alexander Heinsdijk heeft de bouw van deze loc (schaal 1/7.8 in Onder Stoom beschreven vanaf oktober 2003 tot medio 2008. Ook is er een cd met de complete tekening en bouwbeschrijving te verkrijgen via Onder Stoom tegen een gunstige prijs van €17.50.

Ik zou je aanraden deze tekening te verkleinen met de factor 4 .Dit komt zeer goed uit in de schaalverhouding van ± 1:30 (184:4=46 mm spoorbreedte).Je moet dan het Frame met ± 1 mm verminderen in de breedte.De afstand tussen de wielen mag niet meer zijn dan 41 mm.

Verder zul Je de maten van bouten ,assen en plaatwerk moeten aanpassen aan standaard maten die gebruikelijk zijn in spoor 1.

Ook bij het maken van de ketel moet je goed opletten want Heinsdijk heeft zijn ketel voorzien van een 5 mm dikke isolatielaag en kun Je de keteldiameter voor spoor 1, 10:4=2.5 mm dikker maken.Zo zullen er heel veel probleempjes opduiken die Je dan moet aanpassen.Ook raad ik Je aan alle onderdelen die Je tekend te plaatsen in de tekening om te zien of er geen fouten zijn ingeslopen.Ook de Walschaerts beweging kun Je met de factor 4 verkleinen ,de verhoudingen blijven nl het zelfde.Verder veel succes.

MVG,

Chrit

Erik.B
    Deelnemer

Hallo Chritt,

Bedankt voor je tips! Ik heb deze artikelen er bij gepakt.

Nou was ik ook al bezig met tekenen. Het 1:7,8 model heb ik ook tekeningen van uit OS. Dit was ook mijn voorbeeld.

Er zijn wel meerdere dingen waar ik tegen aan struikelde,

Zo is het de schaar die anders gemaakt moet worden om nog hanteerbaar te kunnen maken. Ook heb ik de fabrieks tekeningen waar ik een paar maten heb weten te vinden. Deze kloppen aardig met de 1:7,8 schaal.

Ketel zal geen probleem worden.

Het wordt nu rustig bij zitten en goed naar kijken en testen. Voor deel is dat ik hem kan simuleren of de timing ook klopt.

Even paar illustraties. Heb nog paar delen waar de stangen tegen aan komen. Mooi rustig wat op lossingen voor maken.

https://www.dropbox.com/s/3njqcx3lhx03yyh/NCS%2041%20juli%2010.jpg” class=”bbcode_url”>https://www.dropbox.com/s/3njqcx3lhx03yyh/NCS%2041%20juli%2010.jpg

https://www.dropbox.com/s/ombwgt65gu41ox6/NCS41%20Juni%2003.bmp” class=”bbcode_url”>https://www.dropbox.com/s/ombwgt65gu41ox6/NCS41%20Juni%2003.bmp

Nog even een vraag,

Als de Schuifslag anders is dan van de 1:7,8 schaal, wat pas ik dan aan op de schaar verdeling? En als de zuigerslag ook anders is moet er dan ook een aanpassing gemaakt worden?

Groeten,

Erik

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Eric,

De zuigerslag heeft normaal gesproken niets te doen met de schuifslag ,deze wordt bij een walscheart aanstuuring nl aangestuurd door een eigen krukpen.Ik zal me er ingaan verdiepen en proberen dit uit te tekenen in autocad.Als Je in autocad tekend kun Je me dan een zijaanzicht sturen met de wielen en de cilinders op hun plek in schaal 1:1 door Jouw getekend.Ook de plaats waar de schaar komt te zitten.Dan zal ik proberen dit uit te tekenen met een schuifslag van 3.5 mm.Of het lukt kan ik niet beloven ,maar het is een uitdaging.Deel ook even Je verkleiningsfactor mee.

MVG,

Chrit

Ed
    Deelnemer

Hallo,

Op deze site kan je programma’s downloaden van alle denkbare schaarbewegingen. De maten kan je naar eigen wensen aanpassen, wat wil je nog meer.

http://www.billp.org/Dockstader/ValveGear.html

Mvg.

Ed

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Eric ,

Ik benodig de maten van stoompoort opening en de toevoerlap,

met deze gegevens kan ik een aanvang maken met de Walschaerts-beweging uit te rekenen en te tekenen.

Ik zou de stoompoorten niet smaller maken dan <1.5 mm

Zie ook het bericht van Ed.

MVG,

Chrit

Erik.B
    Deelnemer

Chrit-koumans wrote:

Hallo Eric ,

Ik benodig de maten van stoompoort opening en de toevoerlap,

met deze gegevens kan ik een aanvang maken met de Walschaerts-beweging uit te rekenen en te tekenen.

Ik zou de stoompoorten niet smaller maken dan <1.5 mm

Zie ook het bericht van Ed.

MVG,

Chrit

Ik heb de stoom porten 1mm. misschien is dit inderdaad aan de kleine kant.

Ik heb het helaas niet in autocad getekend maar in inventor.

Ik zal kijken of ik een zei aanzicht kan maken.

Even alvast paar maten.

Zuiger diameter 8,4mm

Van hart drijfwiel tot midden cylinder 95,5mm

Zuiger slag 14mm

Slag kontrakruk 6mm

Hart cylinder tot draaipunt schaar 58,6mm

Radius schaar 32,83mm

Lengte kontrakrukstang 34,75mm

Gr

Erik

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven