De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › wanddikte berekening
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geรผpdatet op 14 jaren, 8 maanden geleden door
john.
- AuteurBerichten
- 12 augustus 2008 om 08:43 #601
john
Deelnemerheeft iemand al eens zitten rekenen aan de veilige wanddikte van koperen stoomketels ? Iik ben nu bezig met het ontwerp van deketel voor de stoomwals, en middels het handboek Modelstoommachines en het boek model boilers and boilermaking van H.K.Harris kom ik op verrassende uitkomsten.
inwendige keteldiameter: 121mm
stoomdruk: 5 bar
veiligheidsmarge: 8
treksterkte koper: 1800 kgf/mm2
de formule geeft dan aan dat de minimale veilige wanddikte 1.3mm hoeft te zijn, vul ik 6 bar in dan wordt dit 1.6mm.
Met 2mm plaat zit ik dus ruim boven deze waarde.
12 augustus 2008 om 09:10 #5849Kloppertjes
DeelnemerNog maar weer wat herhaling van mijn constructie vakken op de universiteit. Het klopt dat de minimale wanddiktes verassend laag zijn. Omdat falen van het materiaal echter niet alleen wordt beinvloed door de normale materiaalsterkte en de trek en druk krachten, maar ook door vermoeing en corrosie, wordt er (zeker in het groot bedrijf) vaak gewerkt met een veiligheids factor van 15 tot 20, soms zelfs meer.
Met een veiligheids factor van 20 kom je voor een 6 bar ketel dan dus uit op een dikte van 4 mm.
Ik vermoed dat dikker materiaal het ook makkelijker te solderen zal zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
๐ Ik heb mij laten vertellen dat in het grootbedrijf bijvoorbeeld warmtewisselaars wel met verassend dunne materiaaldikstes werken. (1,2 mm wanddikte pijpjes en 2 of 3 mm voor de verdeelkasten en collectors)
12 augustus 2008 om 09:20 #5850Klaas van Gemerden
Deelnemervolgens mij maak je een foutje: 1800 Kgf/mm2 lijkt mij wel erig veel van het goeie.
je zit er denk ik een factor 10 naast
๐ wat bedoel je met een veiligheidsmarge van 8?
een factor 8?
Gr. KvG
12 augustus 2008 om 10:54 #5851john
DeelnemerKlaas van Gemerden wrote:volgens mij maak je een foutje:
1800 Kgf/mm2 lijkt mij wel erig veel van het goeie.
je zit er denk ik een factor 10 naast
๐ wat bedoel je met een veiligheidsmarge van 8?
een factor 8?
Gr. KvG
ik heb dit zo uit het boek van Oegema & van Dordt.
veiligheidsmarge is idd 8
Oh, ja ik zie het, moet 18 zijn, daar factor 8 op = 18/8=2.25 Kgf/mm2
10 september 2008 om 21:27 #5852peterve
DeelnemerAls je uitgaat van pijpmateriaal is deze verkrijgbaar in een wanddikte die een druk aan kan die groter is als de door ons gebruikte werkdrukken daar heb je niet zo heel veel keuze in
Bij een wals is het rijwerk en machine ook op de ketel gemonteerd wat zorgt voor belasting
Verder wil je ook niet dat er een deuk in zit als er een bahco o.i.d. opvalt
Het resultaat is dat je eigenlijk eerst een pijpmaat kiest en dan nog even nieuwsgierig bent hoeveel marges je hebt
Peter
11 september 2008 om 11:06 #5853john
Deelnemerpeterve wrote:
Bij een wals is het rijwerk en machine ook op de ketel gemonteerd wat zorgt voor belastingVerder wil je ook niet dat er een deuk in zit als er een bahco o.i.d. opvalt
Het resultaat is dat je eigenlijk eerst een pijpmaat kiest en dan nog even nieuwsgierig bent hoeveel marges je hebt
Peter
beste peter, mijn wals heeft een staande ketel, geen rijwerk etc dus.
Verder is een ketelromp uitstekend uit plaatmateriaal te walsen, dus is elke maat te maken, met de juiste formules kun je berekenen hoe dik je plaat moet zijn en welke sterkte de soldeernad moet hebben.
11 september 2008 om 18:56 #5854peterve
Deelnemerjohn wrote:beste peter, mijn wals heeft een staande ketel, geen rijwerk etc dus.
.
๐ณ ๐ณ Sorry John
je hebt gelijk ook met dat walsen uit plaatmateriaal natuurlijk
maar het is een gegeven dat voor ketels dikwijls pijp gebruikt wordt
Peter
11 september 2008 om 19:37 #5855Roy Wilms
DeelnemerJe kunt hem ook uit plaat walsen, en de langsnaad lassen? Dan hoef je geen overlapnaad ofzo te gaan maken nl. Roy
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.