De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Wat kan ik verwachten van een goedkope freesmachine
- Dit onderwerp bevat 31 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 3 maanden geleden door
Menno Marrenga.
- AuteurBerichten
- 31 oktober 2008 om 18:00 #637
hansp
DeelnemerDit forum volg ik al een poosje omdat ik hier veel kennis zie op het gebied van draaien en frezen, ik heb al veel bruikbare tips gezien. Zelf heb ik een Ferm MD-500 draaibankje en daar heb ik al wat leuke beginnersklusjes op gedaan. Daar kan ik dus al wat mee overweg en vind ik hardstikke leuk.
Nu wil ik ook gaan frezen, maar heb ik nog nooit gedaan, ik heb wel een paar boeken aangeschaft om niet helemaal zonder basiskennis te beginnen.
Voorlopig wil ik klein werk doen zoals hulpstukjes maken voor mijn draaibank en wat zich maar voordoet. Mogelijk een keer een stoommachine als ik genoeg ervaring heb opgedaan.
Nu is mijn oog gevallen op een betaalbare HBM16 (Dus niet de BF-16) freesmachine bij Buitelaar. Is eigenlijk een dikke boormachine met maximaal 3300 toeren. Met MC2 om de frezen vast te zetten. En een spantafeltje. Dit lijkt me geschikt om het frezen te leren, als ik enthousiast blijf en hij te beperkt blijkt, dan kan ik hem later verkopen en een betere machine kopen dacht ik zo.
Ik begrijp dat deze machine niet echt handig is in te stellen, niet erg nauwkeurig is, maar mijn vraag is: Is zo iets bruikaar voor minder nauwkeurig werk of is er een kans dat ik tegen allerlei problemen aanloop zoals happende frezen e.d, werk wat niet glad wordt.
Heeft iemand ervaring met deze machine, of is er een inschatting te maken over de functionaliteit. Zijn er dingen waar ik op moet letten bij de aankoop?
mvgr,
Hans
31 oktober 2008 om 18:30 #6177Beunhaas102
DeelnemerLijkt me geen freesmachine maar een coordinatenboormachine. Ik zie namenlijk nergens een fijnvoedings handwiel. 31 oktober 2008 om 18:31 #6178Beunhaas102
DeelnemerLijkt me geen freesmachine maar een coordinatenboormachine, ik zie namenlijk nergens een handwiel voor de fijnvoeding van de Z-as. 31 oktober 2008 om 18:31 #6179Beunhaas102
Deelnemerdubbelpost 31 oktober 2008 om 21:46 #6180Erik.B
DeelnemerHallo Hans! Ik ben het met Beunhaas eens…
Dit zijn eigenlijk gewone boormachine met een kruis tafel er onder gemonteerd. Dus hij is dus zeg maar niet ontworpen voor het frezen. wil wel…maar ik (en ik denk misschien wel meer) raad je aan om een andere aan te schaffen. Zo zit het ook bij de draai combi machines. Wil wel, maar je kan beter direct iets beters hebben. En dat heb ik zelf gemerkt:roll:
Ik zelf heb een HBM BF 25. Die bevalt mij zeer goed! Natuurlijk is hij wel wat duurder. Maar beter duur dan niet te koop.
Je kan wat op Marktplaats zoeken. Zoek een die naar jou eisen voldoet. Bijvoorbeeld goede schaal verdeling. Nonius schaal goed verstelbaar. (ik heb een draaibank gehad waar dat niet mogelijk was) Beetje ‘power’ mag het wel hebben. 0.75 pk is sterk genoeg voor de hobby.
Het beste is MC3 opname. Dan kun je vrij grote frezen nog kwijt en die wil je wel eens gebruiken. Volgens mij tot 22.. tot 20 weet ik zeker want die heb ik zelf:P
Goed koope machines zijn mooi. Maar verwacht niet veel van. Het kan zijn dat er net een tussen zit die goed bruikbaar is. Je merkt wel na meer ervaring dat je steeds meer gereedschap nodig hebt. Is niet erg, want dan weet je dat je het gaat gebruiken en echt nodig hebt.
Op de Home pagina van OnderStoom zijn Commerciële links te vinden met meerdere machine handelaars. Zoek rustig wat op en post hier een en ander of het een goede machine is.
Veel succes met het zoeken!
😉 Groeten
Erik Bos
31 oktober 2008 om 22:08 #6181hansp
DeelnemerBedankt voor het advies Beunhaas en Erik. Ik denk dat ik maar even doorspaar en voor een echte freesmachine ga.
mvgr,
Hans
5 november 2008 om 11:46 #6182hansp
DeelnemerIk heb toch een HBM16 gekocht. Ik zal even uitleggen waarom, misschien dat iemand er iets aan heeft. Wat mij over de drempel heeft gehaald is de uitgebreide ervaring op een aantal duitse sites en forums. En een Nederlandse site (van Henk)
Als je op “pimp my hbm16” googelt kom je een eind.
In het kort komt het hierop neer.
1. Bij zwaar freeswerk is de kolom te zwak, 3 mm buis. De kop zwabbert dan alle kanten op schijnt het, Bovendien is het voorgekomen dat de kolom zelfs door heel stevig vastzetten ingedrukt werd. Aangeraden wordt om die te vervangen door een nieuwe massieve kolom of een buis van minimaal 10 mm dik. Geen idee wat dat kost, maar zal niet zo vreselijk duur zijn.
2. De Z-as geen fijninstelling. Daarvoor circuleren twee methodes om een fijninstelling te maken. Inclusief tekeningen.
3. De kruistafel is goed genoeg om er een CNC machine van te maken. Er zijn meerdere machines omgebouwd naar CNC.
4. Hij schijnt met betere kolom door een Wabeco test (?) te komen.
Natuurlijk ben ik beter af met een BF-25 of andere machine in die prijsklasse, maar nu kan ik zonder al te grote investering het frezen leren, misschien is hij voor mij wel goed genoeg en ik heb nog geld over om de eerste accessoires te kopen (Werktafel, beitelset, spantangen, Vertex machineklem, spanset, Puppytaster e.t.c) en zonodig uit te breiden.
Gisterenavond heb ik voor het eerst een stukje aluminium gefreesd en was blij verrast. Want dat ging best goed. Niet mooi, waar wel bruikbaar. Als ik het toerental verhoog zal het wel beter gaan, daar ben ik niet aan toegekomen.
Het lawaai bij frezen valt me heel erg mee. Daar maakte ik me wat zorgen over voor de buren.
Ik ben heel blij met deze machine. Je moet wel bedenken dat ik helemaal niet kon frezen en voorheen heel vaak heb zitten klooien met boren, veilen, slijpschijven enz.
Als ik mettertijd misschien aan de HBM16 tekort kom dan verkoop ik hem gewoon. Het lijkt me sterk dat ik dan niet de helft terug krijg (115 euro). Als ik dan een betere koop dan hoef ik me niet druk te maken over de accessoires want die heb ik dan al.
Ik beschouw het dus als een tussenstap.
mvgr,
Hans
5 november 2008 om 12:28 #6183Erik.B
DeelnemerHallo Hans Je hebt wel een punt. Het beste leer je op een simpele machine.
En als je meer wilt, kun je altijd uitbreiden.
de accessoires die je hebt is heel goed. Spangtangen heb je altijd nodig. Geld ook voor de machineklem.
😆 Betreft over het frezen van aluminium, kun je wel met een hoog toeren tal doen. Om nog eens je frees niet te warm laten worden, koel melk gebruiken. Geen snijolie! Voor brons en messing kun je gewoon ‘droog’ frezen. Staal altijd met snijolie.
Als je meer wilt weten kun je het altijd op het forum vragen. Je kan mij ook wel een persoonlijke bericht sturen als je snel antwoord wilt.
Veel plezier met je nieuwe machine!
Gr
Erik Bos
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.