De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › wat zie je in het peilglas ?
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 3 maanden geleden door
peterve.
- AuteurBerichten
- 12 augustus 2008 om 08:29 #600
john
DeelnemerOp een ander forum is een discussie gaande: in het peilglas zie je het water staan, de ruimte boven het peilglas is lucht.
Ik ben het daar niet mee eens, wat je ziet in het peilglas is het waterpeil, en daarboven “zie” je stoom.
stoom is een transparant onzichtbaar gas, niet te verwarren met waterdamp wat wel zichtbaar is als een witte wolk (bij een stoomketel, fluitketel etc.).
wie heeft nu gelijk ?
als laatste heb ik een als voorbeeld een Wilesco ketel genomen; daar zit een kijkglas in.
als zo`n keteltje onder stoom staat zie jet het waterpeil dansen, maar de ruimte boven het waterpeil moet stoom zijn, anders zou de aangesloten stoommachine op lucht draaien.
Kan iemand een duidelijkere verklaring geven wat je in het peilglas ziet ?
12 augustus 2008 om 09:24 #5834Klaas van Gemerden
Deelnemerwat je ziet is geen lucht maar idd water in zijn gasvormige toestand. De druk in de ketel zorgt ervoor dat een ”gedeelte” van het water condenseerd en daardoor zie je water in je peilglas.
Als je de ketel afblaast wordt al het water gasvormig omdat het kan expanderen, oftewel de ruimte krijgt om gasvormig te worden.
Gr. KvG
12 augustus 2008 om 20:20 #5835Gompy
DeelnemerKlaas van Gemerden wrote:De druk in de ketel zorgt ervoor dat een ”gedeelte” van het water condenseerd en daardoor zie je water in je peilglas.
Laat ik nu denken dat het pijlglas als een communiserend vat werkte en dat ik het waterpijl in de ketel zo kon aflezen……?
12 augustus 2008 om 21:38 #5836Klaas van Gemerden
Deelnemer…. natuurlijk maar dat lijkt me logisch Ik heb toch niet gezegd dat dat niet zo is…
Bij het bovengenoemde wilesco keteltje kijk je trouwens direct in het drukvat/ketel.
13 augustus 2008 om 16:20 #5837Gompy
DeelnemerEven een tekening van de situatie. [img]http://www.test.gompy.net/pijlglas.jpg [/img] Ketel is koud, we hebben net de ketel gevuld met water.
Vraag 1 – wat zit er boven het waterpijl bij A en bij B ?
Antwoord 1 – lucht
Antwoordt 2 – stoom
We sluiten de vulnippel en stoken de ketel op.
CQ, de ontluchting is veiligheidsventiel
Vraag 2 – wat zit er in het pijlglas boven het waterpijl ?
Antwoord 1 – lucht
Antwoord 2 – stoom
Vraag 3 – licht toe, als u voor stoom heeft gekozen, bij vraag 2 waar de lucht is gebleven.
13 augustus 2008 om 17:38 #5838Marc
DeelnemerIk mis nog een afnamepunt op de ketel Rob. Meeste mensen vinden het wel leuk om wat te doen met de stoom die ze produceren en iets waardoor de stoom (of is het misschien toch de lucht!? ) ontwijkt is dus relevant voor een juiste voorstelling van zaken
13 augustus 2008 om 17:50 #5839Guzzzy
DeelnemerHier al eens gekeken? http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=1069 Guzzzy
13 augustus 2008 om 18:59 #5840 - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.