wat zie je in het peilglas ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels wat zie je in het peilglas ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Auteur
    john
    Deelnemer

Op een ander forum is een discussie gaande:

in het peilglas zie je het water staan, de ruimte boven het peilglas is lucht.

Ik ben het daar niet mee eens, wat je ziet in het peilglas is het waterpeil, en daarboven “zie” je stoom.

stoom is een transparant onzichtbaar gas, niet te verwarren met waterdamp wat wel zichtbaar is als een witte wolk (bij een stoomketel, fluitketel etc.).

wie heeft nu gelijk ?

als laatste heb ik een als voorbeeld een Wilesco ketel genomen; daar zit een kijkglas in.

als zo`n keteltje onder stoom staat zie jet het waterpeil dansen, maar de ruimte boven het waterpeil moet stoom zijn, anders zou de aangesloten stoommachine op lucht draaien.

Kan iemand een duidelijkere verklaring geven wat je in het peilglas ziet ?

wat je ziet is geen lucht maar idd water in zijn gasvormige toestand.

De druk in de ketel zorgt ervoor dat een ”gedeelte” van het water condenseerd en daardoor zie je water in je peilglas.

Als je de ketel afblaast wordt al het water gasvormig omdat het kan expanderen, oftewel de ruimte krijgt om gasvormig te worden.

Gr. KvG

Gompy
    Deelnemer

Klaas van Gemerden wrote:

De druk in de ketel zorgt ervoor dat een ”gedeelte” van het water condenseerd en daardoor zie je water in je peilglas.

Laat ik nu denken dat het pijlglas als een communiserend vat werkte en dat ik het waterpijl in de ketel zo kon aflezen……?

…. natuurlijk maar dat lijkt me logisch

Ik heb toch niet gezegd dat dat niet zo is…

Bij het bovengenoemde wilesco keteltje kijk je trouwens direct in het drukvat/ketel.

Gompy
    Deelnemer

Even een tekening van de situatie.

[img]http://www.test.gompy.net/pijlglas.jpg[/img]

Ketel is koud, we hebben net de ketel gevuld met water.

Vraag 1 – wat zit er boven het waterpijl bij A en bij B ?

Antwoord 1 – lucht

Antwoordt 2 – stoom

We sluiten de vulnippel en stoken de ketel op.

CQ, de ontluchting is veiligheidsventiel

Vraag 2 – wat zit er in het pijlglas boven het waterpijl ?

Antwoord 1 – lucht

Antwoord 2 – stoom

Vraag 3 – licht toe, als u voor stoom heeft gekozen, bij vraag 2 waar de lucht is gebleven.

Marc
    Deelnemer

Ik mis nog een afnamepunt op de ketel Rob.

Meeste mensen vinden het wel leuk om wat te doen met de stoom die ze produceren en iets waardoor de stoom (of is het misschien toch de lucht!? ) ontwijkt is dus relevant voor een juiste voorstelling van zaken 8)

Guzzzy
    Deelnemer
    Gompy
    Deelnemer

@Marc, speciaal voor jou een aftappunt op de ketel 😮)

Voor beide, ik heb nog steeds geen bevredigend antwoord gezien.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven