De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › water bijvullen
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 3 maanden geleden door
Alex.
- AuteurBerichten
- 5 maart 2008 om 17:21 #512
Thom Thom H
Deelnemerals ik mijn ketel ga op stoken dan komt er geen stoom uiit maar water. ik denk dat ik heb te ver heb gevuld. ongeveer iets over de helft.
weet iemand mischien tot hoever je je ketel met water moet vullen
6 maart 2008 om 00:09 #4851Alex
DeelnemerHoi Tom, Is inderdaad waarschijnlijk dat er te veel water in zit, is dan ook een veel gemaakte fout bij beginnende stokers. Zelf heb ik in het begin ook wel eens een warme douche gehad van mijn loc als ik probeerde weg te rijden met te hoog waterpeil. Is op zich geen ramp alleen krijg je dan ook waterslag in de cilinders en dat kan wel een probleem zijn.
Als het goed is moet je het waterpeil kunnen aflezen op je peilglas. Zoals je nu weet mag het
nooitte laag staan, de bovenzijde van de onderste wartel om het glas is normaal ook het minimum peil en dat moet altijd boven de top van de vuurkist liggen, ik hou 10mm aan. Het normale waterpeil in bedrijf is ongeveer 3/4 van het glas,wat dan weer overeenkomt met ongeveer de helft van de afstand tussen vuurkisttop en de bovenkant van de ketel. Er zijn formules om dit allemaal uit te rekenen, maar ik denk dat dat te moeilijk wordt om jou in kort bestek uit te leggen. Groeten Alex
6 maart 2008 om 19:27 #4852Thom Thom H
Deelnemeris die vuurkist met al die buizen door het water als dat zo die heb ik niet 6 maart 2008 om 19:54 #4853john
DeelnemerThom Thom H wrote:is die vuurkist met al die buizen door het water als dat zo die heb ik niet
waarschijnlijk heb je gewoon een potketel. (horizontaal)
buis, aan 2 kanten dichtgelast, bovenop een aansluiting voor de stoommachine.
Vuurtje er onder, en wachten op de stoom.
hoe kleiner de diameter van de ketelbuis, hoe sneller er water mee komt als het water gaat koken, en als de ketel dus te vol is zal eerst het overtollige water er uit moeten.
ook kunnen nieuwe ketels soms nog wel eens “opkoken” plotselinge bewegingen va het water in de ketel waardoor er ook veel water mee komt.
Een stoomdom kan jou probleem verhelpen of in ieder geval verminderen.
wat gebeur er namelijk, je gaat op 1 plaats bovenin de ketel stooom afnemen.
op die plaats vind een kleine drukverlaging plaats.
beetje stoom kennis: het volume van stoom wordt groter bij lagere druk.
dus bij jou uitlaat op de ketel zal de druk iets dalen en het volume groter wordenen daardoor ook veel waterdeeltjes mee willen nemen omdat je vlak boven het wateroppervlak stoom af neemt.
Met een stoomdom betrek je de stoom een stukje hoger bij het wateroppervlak vandaan, hierdoor wordt de stoom iets droger en wordt er minder water mee gesleurt.
veel liggende ketels zijn uitgevoerd met een stoomdom, bij trekkers en walsen wordt de stoom door het cilinderblok heen geleid en bovenop pas afgenomen, dit om ongewenste meenemen van waterdeeltjes tegen te gaan.
6 maart 2008 om 23:05 #4854Alex
DeelnemerBij mijn walsketel, zie O.S. , heb ik onder het cilinderblok een serie kleine gaatjes door de ketel geboord om de stoom af te nemen, dit werkt beter dan 1á2 grote gaten. Verder zit er binnenin de ketel onder de gaatjes een V vormige plaat, ook weer om te voorkomen dat er ketelwater mee naar buiten gaat. - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.