Weer een vraag over schroefdraad snijden

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Weer een vraag over schroefdraad snijden

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #597
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Hallo,

    zoals jullie weten, heb ik inmiddels een eigen bedrijf, in de metaalbewerking. Maar nu heb ik jullie hulp nodig!

    Ik moet in rvs bussen, binnendraad gaan snijden. (M24). Nu wil ik daarvoor een beitel met wisselplaten bestellen.

    Ik heb ooit op de MTS 1x schroefdraad gesneden. Ongeveer weet ik nog wel, hoe het moet. Wij moesten toen de slede onder een hoek zetten, zodat de beitel aan 1 zijde meer snijd, als aan de andere zijde.

    Maar nu ga ik dus met wisselplaten snijden. Mijn vraag is, of je dan ook nog schuin moet invoeren, of kan dit ook gewoon recht?

    Mijn machine bezit een schroefdraadklok. Dit is een soor wiel, waarop de getallen 1 tot en met 6 staan. Iemand een idee, hoe dit werkt? Ik het idee, dat die klok ervoor is, zodat je de slede gewoon uit de voeding kunt halen, en dmv die klok redelijk makkelijk weer in de juiste voeding kunt zetten.

    Groetend

    Roy Wilms

    (http://www.rowimetaal.nl)

    #5815
    Gompy
    Deelnemer

    Met (schroefdraad) wisselplaatjes zet je je beitel / slede gewoon recht.

    Jouw zgz schroefdraadklok is een gangenteller, x-aantal omw / afgelegde weg.

    Op het moment dat je je voortgang / voeding stopt (dus vrij schakelt van de spindel) loop je uit je schroefdraad, je moet je voeding ten alle tijden aan laten staan.

    Daarna *vrij* in zijn *achteruit* terug laten lopen en de beitel weer *aan* zetten op zijn *vooruit*.

    Ik hoop maar dat je geen 100 bussen hoeft te draaien…..

    #5816
    john
    Deelnemer

    Gompy wrote:

    Met (schroefdraad) wisselplaatjes zet je je beitel / slede gewoon recht.

    Jouw zgz schroefdraadklok is een gangenteller, x-aantal omw / afgelegde weg.

    Op het moment dat je je voortgang / voeding stopt (dus vrij schakelt van de spindel) loop je uit je schroefdraad, je moet je voeding ten alle tijden aan laten staan.

    Daarna *vrij* in zijn *achteruit* terug laten lopen en de beitel weer *aan* zetten op zijn *vooruit*.

    Met een snelstaal HSS beitel moet je de beitelslede dus wel onder een hoek zetten ? zo heb ik het op de MTS in ieder geval moten doen, maar ja , dat was M24.

    #5817
    Roy Wilms
    Deelnemer

    ik kreeg van een vertegenwoordiger van sandvik te horen, dat ik ook de slede schuin moet zetten.

    Roy

    #5818
    Gompy
    Deelnemer

    Dat is om vrijloop van je beitelschacht te krijgen, maar voor schoefdraadbeitelplaatje zelf moet het niet.

    In een schroefdraadplaatje zit een *tandje* van 55 of 60 graden geslepen op een dus danige manier dat de beitel wel recht moet staan tov het werkstuk.

    Wanneer je je beitel scheef gaat zetten klopt de snijhoek niet meer van het schroefdraad.

    Even voorop gesteld dat je de juiste beitelplaatjeshouder hebt, hierbij staat het beitelplaatje buiten de beitelhouder.

    Bij HSS-toolsbits, die meestal recht zijn, zal je je hoek uit het midden slijpen omdat hij anders aanloopt tegen de wand,slijpen waardoor je beitel het schroefdraad beschadigd.

    Om de uit het midden geslepen hoek te corrigeren moet je je slede, of beitelhouder, schuin zetten.

    Ik zal maandag even een stukje uit een boek op het werk copieren, misschien wordt het dan (nog) duidelijker wat ik bedoel.

    #5819
    Roy Wilms
    Deelnemer

    nee, hehe, de beitel zelf moet haaks op het werkstuk staan, maar je moet de beitel evengoed schuin invoeren.

    Roy

    #5820
    Gompy
    Deelnemer

    Ik heb voor draadsnijden beitelhouders die op het einde om een (klein) hoekje staan, dus iets naar buiten gericht.

    Zowel het support (slede) als beitelhouder staan haaks op het werkstuk daardoor.

    Het snijplaatje *hangt* ongeveer 5 a 7 mm buiten de beitelhouder en kan dan ook nooit het materiaal raken.

    #5821
    Didado
    Deelnemer

    Het is moeilijker uitleggen dan doen maar vandaag nog gedaan met toolbit dus hier een poging:

    (mocht ik rare termen gebruiken vergeef me; al mijn kennis is opgedaan uit het Engels)

    1: Zet de topslede 29.5 graden. (metrisch is 60 maar door de topslede net een half graadje minder dan 30, de helft van 60, te plaatsen snijdt de beitel aan 1 kant. Uiteraard moet je de 60 graden beitel voor dat je begint wel haaks op het werkstuk plaatsen.

    2: Zet je topslede op nul zonder dat je beitel het werkstuk raakt

    3: Nul de beitel via de dwarsslede met het werkstuk.

    4: Draai de dwarsslede terug zodat je beitel vrijloopt en breng de beitel terug (naar rechts) geheel vrij van het werkstuk.

    Nu komt de truc

    5: verplaats de dwarsslede tot de diepte van het schroefdraad. Vervolgens zet je de nonius van de dwarsslede op nul.

    6: Draai de topslede een stukje terug zodat de beitel vrij loopt van het werkstuk. Beweeg het langssupport naar links zodat je beitel ergens het werkstuk kan raken.

    Verplaats nu de topslede zodat de beitel het werkstuk raakt. Wat je op de nonius leest is het beginpunt (A) voor draadsnijden. Het eindpunt (B), de juiste diepte van het draad, bereik je als de topslede na meerdere malen snijden uiteindelijk op nul staat.


    Tijd om te snijden:

    7: De essentie van het verhaal is dat de dwarsslede tijdens het snijden altijd op nul staat en de topslede de diepte bepaalt. Kortom, zet de dwarsslede op nul. Draai de topslede (vanaf A) bijvoorbeeld 1 streepje naar binnen en draaien maar.

    8: Aan het einde de draaibank stoppen. Trek de beitel vrij van het werkstuk met de dwarsslede. Langsvoeding NOOIT loskoppelen! Breng het langssupport naar rechts (dat doe je door je draaibank in zijn achteruit te zetten) waardoor de beitel vrij is van het werkstuk.

    (Bij kort schroefdraad draai ik de hoofdas met de hand. Ik heb een daarvoor een tool gemaakt die zich vastklemt in de hoofdas en die ik aanzwengel met een… zwengel van een machineklem. Werkt veel sneller en veiliger dan draadsnijden onder power)

    9: Zet de dwarsslede weer op nul. Zet de topslede een streepje dieper.

    10: Herhalen net zolang totdat de topslede uiteindelijk op nul (B) staat. Dan heb je de juiste diepte (B) van het schroefdraad bereikt.


    Klinkt ingewikkeld maar in de praktijk is het heel makkelijk. Het is slechts moeilijk te visualiseren als het in tekst staat.

    Waarom deze methode? De topslede staat onder een hoek. Stel je de draaddiepte is 1 mm. Verplaatst je de beitel op de nonius van de topslede die onder een hoek staat 1 mm, dan is de werkelijk verplaatsing dwars op het werkstuk minder.

    Je zou dus moeten uitrekenen hoeveel je die nonius zou moeten verplaatsen om de werkelijk dwarsdiepte op het werkstuk te krijgen. Met deze methode hoeft dat niet.

    Als ik jou was zou ik eerst even een uitwendig schroefdraad draaien als proefstuk om weer eens het gevoel te krijgen.

    By the way: Ik heb een Myford met een threads per inch langsvoeding en dat werkt niet met een draadsnijklok als je metrisch wilt snijden zoals jij die hebt. Ik heb daar dan ook geen ervaring mee.

    David

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven