Wel of geen stoomdoom

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Wel of geen stoomdoom

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Daantje
    Deelnemer

Wat is het verschil tussen een stoomdoom of geen stoomdoom heb hem nu zonder doom gemaakt .

Of heeft het puur met uiterlijk te maken

En een gelukkig nieuwjaar iedereen

pfb
    Deelnemer

Moi Daan,

Door een stoomdom boven op de ketel te plaatsen heb je een plaats waar je nog drogere stoom kunt aftappen. De watermassa beweegt nogal tijdens het koken, daardoor trek je ook veel waterdruppels mee naar je machine. Dat heb je liever niet omdat water niet samendrukbaar is kan er met veel water in je stoom schade aan je machine ontstaan. Warmte stijgt naar boven en dar moet je je stoom weghalen. Daarom een stoomdom. Ook zou ik de leiding van de dom naar de machine weer door het vuur laten lopen om de stoom verder te drogen. Het laatste stuk vanaf het vuur naar de machine isoleren is ook een optie.

Groet Peter

Daantje
    Deelnemer

Heb dit nog gemaakt om het meer te verhitten hopelijk maakt dit het iets droger

Leen Brouwer
    Deelnemer

Om te voorkomen dat je waterslag krijgt in je stoommachine moet je dus droge stoom hebben. De stoomdom is een manier. Wat ik zo zie is dat je een spiraal heb gemaakt, wellicht krijg je nu oververhitte stoom. Een stoommachine presteert het best op verzadigde stoom. Dus misschien is het net teveel van het goede. Maar het is een hobby machine dus maakt het ook weer niet zoveel uit. Maar water in je cilinders moet je zeker niet hebben.

john
    Deelnemer

Hij Daniël,

Die laatste foto, kijken we daar in de rookkast, waar die spiraal zit?

Waar zitten de vlampijpen, ik zie er geen namelijk.

Je laat nu de stoom buiten om de ketel naar je regulateur lopen, dat is jammer.

Het was beter geweest om de regulateur IN de ketel te plaatsen en de bediening door de ketel heen naar achteren toe.

Dan was de stoompijp vanaf de regulateur naar de machine veel korter geweest en was niet met de buitenlucht in aanraking gekomen met de nodige afkoeling daardoor.

Daantje
    Deelnemer

De vlampijpen zitten achter het spiraal verstopt . Hoop door het spiraal de condens vorming tegen tegaan. de leidingen ga ik ook nog isoleren de vlampijpen moet ik vanaf de voorkant schoonmaken. ben toch aan de stoomdoom begonnen.de leiding gaat toch een beetje verandert worden door de komst van de stoomdoom.op de knie komt een 3/4 safety afgesteld op 6.1 bar mijn 2de safety word afgesteld op 6.3 bar had nog wat ruimte over in mijn cat 1 kom nu op 49.6

john
    Deelnemer

hoeveel vlampijpen heb je dan als ik vragen mag ?

Want als de oververhitter spiraal er voor zit en voor de rest is geen vlampijp te zien dan zijn het er niet veel lijkt me.

Normaal zie je onder in de rookkast de eerste rij pijpen al zitten, voorbeeld:

[img]http://www.nelsonslocomotive.com/Shay/Operation/MorePower/SmokeBox3.jpg[/img]

Bij jou is dat niet te zien, tenminste niet op die ene foto.

Daantje
    Deelnemer

En zitten 7 halfduimse vlampijpen erin en de buiten pijp is een 6 duimer

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven