Welk ketelmateriaal raden jullie aan

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Welk ketelmateriaal raden jullie aan

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Roy Wilms
    Deelnemer

Tsja, de vraag lijkt me duidelijk. Ik kan kiezen uit volledig koper en solderen/lassen, staal (solderen of lassen) of RVS. Een combinatie van deze kan ook, maar dan zit je met verschillende verbindingstechnieken/materialen en uitzettings-coëfficienten.

Roy

wim600008149
    Deelnemer

Strikt warmtetechnisch gezien is het best een stalen ketel en koperen vuurkist. Maar volledig in koper is ook best te doen. Het lastigste is natuurlijk het soldeerwerk. Omdat koper de warmte zo goed geleid, vloeit veel van die warmte weg van de eigenlijke soldeerplaats. Een simpel butaanbrandertje is dan niet meer voldoende. Met een aantal gefixeerde propaanbranders en evt een propaan-zuurstof autogeen-lasset mag dat echter normaalgezien geen probleem zijn.

Maar eh, wat voor ketel ga je bouwen en hoe groot moet ie worden?

Ook deze factoren kunnen evt je keuze beïnvloeden… :)

Anonymous
    Deelnemer

Wim,

het solderen is opzicht geen probleem. Daar hebben we op mijn werk genoeg gereedsschap voor.

Hieronder staat een afbeelding van het model ketel wat ik bedoel. Als het goed is heb ik het boek besteld, waar een afbeelding van de betreffende ketel in staat. Als iemand er trouwens meer info over heeft, hoor ik dat graag. Hij kwam iig van stork.

Roy[img]http://img442.imageshack.us/img442/6480/schetsketel1el.png[/img]

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven