Welk moduul om Myford tandwielen te frezen.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Welk moduul om Myford tandwielen te frezen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Guzzzy
    Deelnemer

Hallo,

ik maak wel eens een tand wiel voor m’n myford ML7.

Dat doe ik met een zelf geslepen beitel (toolbit) in de steekkop van mijn ouwe “Senior” freesmachine. Nu duurt dat ombouwen wel wat lang. Och ik weet wel, tijd is niet belangrijk. (gepensioneerd)

Maar een rugletsel zorgt voor ongemak, na het plaatsen van de zware steekkop. Daarom zou ik eens met een moduulfrees willen werken. De vraag is, welk moduul? Als ik de moduul bereken van de Myford wisselwielen, kom ik op net iets meer dan 1.25.

Groetjes Frans

wijns
    Deelnemer

Hallo Frans

Myford tandwielen hebben een andere tandkop zoals we meestal kennen als modul 0,5-1-1.5 enz. De vorm word hier aangeduid in het aantal tanden per inch. Uitgedrukt in DPI . Bijvoorbeeld 20 DPI. dat betekend op een steekcirkeldiameter van 25,4mm staan 20 tanden. De “normale” modulfrezen zijn dus niet bruikbaar.

Groeten Dirk

Guzzzy
    Deelnemer

Beste Heer Wijns.

Had me al suf gepiekerd, als ik het goed begrijp moet ik dus de steekcirkel meten, en de doormeter in inch, delen door het aantal tanden, om te weten welke DP gearcutter ik nodig heb. Ligt die steekcirkel ook in dezelfde verhouding tussen de kop- en de voetcirkel, zoals bij de gewone modul frezen. Of hoe moet ik me dat voorstellen.

wijns
    Deelnemer

Hallo Frans

Mischien vind je hier de informatie die je zoekt :http://www.gizmology.net/gears.htm.

Dirk

pfb
    Deelnemer

Hallo Frans,

In mijn boek over de Myford 7 series wordt iets geschreven over een tandwielfrees van 16DP.

Het voorbeeld geeft aan, een tandwiel met 32 tanden en een tandgrootte van 16 DP geeft een tandwiel met een steekdiam. van 2in.

Alleen de prijs van zo’n frees, dat kan wel eens fors in de papieren lopen.

Ik zou maar aan buikspier oefeningen gaan doen, het is aardig goedkoper.

Groetjes Peter

Guzzzy
    Deelnemer

Hey Peter,

zou je mij kunnen zeggen welk boek dat is, lijkt me interesant om het ook te hebben. Een mens weet nooit genoeg. En je vaart alleen een rechte koers als je een duidelijk doel hebt. Een Myford is zoiets als een troeteldier, af en toe wat aandacht en liefde geven.

groetjes Frans

pfb
    Deelnemer

Moi Frans,

Het boek, met er veel leuke dingen in, heet Myford series 7 manual van Ian Bradley.

Vermoedelijk verkrijgbaar bij Camden Steam Services in Engeland. Zie ook advertenties in het blad Onder Stoom.

Groetjes Peter

pfb
    Deelnemer

Moi Frans,

Ik heb een foutje gemaakt. De naam van de boekenfirma is Camden Miniature Steam Services. Het mailadres is http://www.camdenmin.co.uk

Ik hoop dat het foutje je geen hoofdpijn heeft bezorgd.

Groetjes Peter

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven