Welke frees of beitel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Welke frees of beitel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Cor Stoom
    Deelnemer

Geachte mede modelbouwers,

op dit moment ben ik op zoek naar gereedschapswinkels en in een winkel zag ik een mooie draaibank staan van Chinese makelij (andere keus is er niet of ben ik nog niet tegen gekomen). Ook stond er een, in mijn ogen prachtige freesmachine.

Mijn vraag aan jullie is nu:

Welke basis gereedschappen heb je nu BESLIST nodig bij deze 2 machines.

Ik kan natuurlijk een doos met freesjes of bijtels kopen, net zoals bv een ring-steeksleutelset waarvan je er maar 5 gebruikt en de andere 19 liggen je nog als nieuw in de doos aan te kijken. Ik heb het forum nagekeken maar hier niets over tegen gekomen (ook iets voor de FAQ ??).

Als jullie een fotootje bij willen voegen dan graag, dat zegt mij meer als een pagina A4 vol geschreven.

Nu het op aanschaf aankomt graag jullie info. Alvast hartelijk dank.

Cor.

We zijn nu een maand verder en 182 mensen hebben dit onderwerp bekeken en er is niemand die even kan vertellen waar Abram de mosterd vandaan haalt. Het valt mij erg van U tegen “heren deskundigen”. foei. :oops:

Cor Stoom
    Deelnemer

Beste lezer,

ja beste lezer, want bouwers zijn er niet op dit forum.

We zijn nu 3 maanden verder en 290 mensen hebben mijn vraag gelezen.

Kennelijk is deze zo moeilijk, dat niemand van U er een antwoord op weet of durft niemand een antwoord te geven, bang dat hij “afgaat”.

Zelfs anoniem heeft niemand het aangedurfd.

Dit is dus een forum voor “ouwehoeren” en vooral of je nu wel of geen Chineze draaibank moet kopen.

U stelt mij diep teleur.

Thanks for nothing,

Cor :twisted:

Beunhaas102
    Deelnemer

Feit is dat het al een hele klap makkelijker is als je erbij zegt welke machines het betrefd (wat zit er standaard al bij)… daar komt bij dat je niet te veel wilt kopen, dan is het handig om te weten wat je er uberhaupt mee wil maken.

Nou ik wil (en durf) wel wat roepen hoor. Ik ga er alleen geen foto’s bijmaken, afbeeldingen zoek je maar met google, immers uiteindelijk heb je de naam nodig om het te kunnen bestellen.

Meetgereedschap;

Schuifmaat 0-150mm

Schroefmaten set van 4 (0-100mm) of set van 6 (0-150mm)

2-punts binnenschroefmaten 5-30mm en 25-50mm

Hoekmeter

Magneetstatief met klok en evt.

Diepteschroefmaat

Freesbank:

Machinklem of mooier slijpklem

Bevestiginsset (valt zelf te maken)

Parrallelset (handig met opspannen)

verdeelkop (indien nodig)

Spantanghouder + spantangen

Draaibank:

4-klauw (indien nodig)

Set voor draaien tussen de centers (indien nodig)

Opspanplaat (indien nodig)

Snelwisselhouder (voor het gemak)

meedraaiend center

bril (indien nodig)

spantangen (indien nodig)

Snijgereedschap:

Toolbits (zelf een beitel uit slijpen dus nooit de verkeerde beitels)

Set spiebaanfrezen

Diverse centerboren

Set boren 1-10mm oplopend per 0.1mm

Enkele conusboren

Kotterkop

Oliegroeffrees en radiusfrees

Beitelset

Kartelapparaat

Vast nog wel wat.

RenevanB
    Deelnemer

Cor Stoom wrote:

Beste lezer,

ja beste lezer, want bouwers zijn er niet op dit forum.

We zijn nu 3 maanden verder en 290 mensen hebben mijn vraag gelezen.

Kennelijk is deze zo moeilijk, dat niemand van U er een antwoord op weet of durft niemand een antwoord te geven, bang dat hij “afgaat”.

Zelfs anoniem heeft niemand het aangedurfd.

Dit is dus een forum voor “ouwehoeren” en vooral of je nu wel of geen Chineze draaibank moet kopen.

U stelt mij diep teleur.

Thanks for nothing,

Cor :twisted:

Volg eens een driejarige opleiding machinaal verspaner/bankwerken zoals ik gedaan hebt, dan weet je precies wat je nodig hebt…. zou ik zeggen..

Je geeft zelf aan, dat dit een forum voor “ouwehoeren” is, ten eerste ben ik niet oud.. en ten tweede ben ik geen Hoer.

En mocht je zoveel technische achtergrond hebben, (als ik denk dat je hebt), begin er dan niet eens aan, maar volg eerst dan een cursusje e.h.b.o.

Ook geef je aan dat er op dit forum geen “bouwers” zijn, welnu, dan zal je enige raad en of adviezen van mij ook wel niet nodig hebben, en die zal ik dan ook niet geven.

En dat je je diep teleur gesteld voeld, kan ik begrijpen… zo zou ik me eigen ook voelen, als je iets wil maken en je hebt er de kennis niet voor..

Probeer eerst eens je reacties wat vriendelijker op te stellen, of mijd dit forum..

Normaal zou ik zeggen, “veel succes” maar zelfs dat wens ik je niet toe..

Rene :evil:

Beunhaas102
    Deelnemer

Nou ja hij had iets terughoudender kunnen reargeren, en in mijn ogen ook wel wat meer info mogen geven.

Maar toch… na een kwart jaar nog geen reactie. Ik geloof ook wel dat dat frustrerend is. En dan gelijk een tip, pas je bericht de volgende keer niet na een maand aan… dat ziet niemand. Plaats een nieuw bericht, dan komt het topic weer bovenaan staan en is de kans groot het topic wel word opgemerkt (zoals nu).

Verder hebben we uiteraard geen tijd om te reargeren omdat we zo druk aan het bouwen zijn.

[img]http://www.motor-forum.nl/global/smileys/bye.gif[/img]

Sterker nog ik ga nu de schuur weer in om verder te gaan met het restaureren van mijn 2e draaibankje :wink:

RenevanB
    Deelnemer

Idd,.. verder met de hobby,…

Ik ga ook de kelder weer in, om met:

vinger freesjes,.. spiebaan freesjes,.. mantel freesjes,.. radius freesjes,.. profiel freesjes,.. schijf freesjes,.. zaag freesjes,.. hardmetalen freesjes,.. slag freesjes,.. oliegroef freesjes,.. cobalt freesjes,.. strassman freesjes,.. vhm freesjes,.. etc,..etc,..

Te hobbyen..

Daarna nameten met:

Schroefmaten,.. micrometers,.. eindmaten,.. schuifmaten,.. inmicro`s,.. speermaten,.. radius meters,.. kalibers,.. clino meters,.. hoekmeters,.. gradenbogen,.. intramessen,.. pen kalibers,.. draad kalibers,.. ijk ringen,.. o-ring groef meters,.. hardheid meters,.. brinell meters,.. rockwel meters,.. ruwheid meters,..

Om daarna te gaan draaien met:

Langs beitels,.. ruw beitels,.. profiel beitels,.. binnendraai beitels,.. afsteek beitels,.. nadraai beitels,.. draadsnij beitels,..kopieer beitels,.. boor beitels,.. linkse beitels,.. rechtse beitels,.. radius beitels,.. mes beitels,.. ronde beitels,.. toolbit beitels,.. hardmetaal beitels,.. punt beitels,.. etc,..etc,..

Maar eerst beginnen met uitklokken,.. doen we met:

Meetklok,.. kantentaster,.. puppytast,.. 3dtaster,.. haarliniaal,.. blokhaak,.. machine waterpas,.. voelermaten,.. fitters,.. paralel blokken,.. krashaak,..

Ik zal er allicht een paar vergeten zijn,…

Maar altijd eindigen met:

Heiniken,.. Brand,.. Amstel,.. Brouwmeester,.. Bavaria,.. Johny Walker,.. Glen Fiddisch,.. Dimpel,.. Chevas,.. etc,.. etc,.. :D

Rene :lol:

RenevanB
    Deelnemer

Ik ben de diepte schroefmaat, of de diepte micrometer, en de diepte schuifmaat vergeten,.. :lol:

Mark2007
    Deelnemer

Tja je kunt wel allemaal opschrijven wat er is maar aangezien we niet weten wat voor merk en type hij wil aanschaffen en wat hij er mee wil doen heeft het totaal geen nut er op in te gaan.

Net als anderen al aangegeven hebben google eens en kijk wat er gebruikt wordt heel internet staat vol met info hierover.

Wil je iets specifieks weten dan heb je meer kans op een gericht antwoord.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven