Welke maat beitels in Hobbymat MD65

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Welke maat beitels in Hobbymat MD65

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    bazuin96
    Deelnemer

Ik heb gisteren een Hobbymat MD65 gekocht. Er zitten verschillende beitels bij van 8mm, 10mm 12m en 15mm. In de handleiding staat van alles, ook over de beitels alleen niet welke maat.

De logische vraag:

Welke maat is standaard voor de MD65?

alvast bedankt, Jan

Erik.B
    Deelnemer

Beste Jan,

Een beitel is geen onderdeel van de machine.

In praktijk kies je de groote beitel afhankelijk van je te bewerken werkstuk.

Dus het is niet zo die maat beitel hoort bij die machine. De groote beitel kies je aan de hand van de groote van je werkstuk.

Het is ook natuurlijk wat net in de beitel houder past en wat je op centerhoogte kunt krijgen.

Hoopelijk heb ik je verder op weg geholpen.

Gr

Erik

bazuin96
    Deelnemer

Na enig googelen ben ik aan het meten gegaan, de afstand van het vlak waar de beitel op rust tot het hart van de 3 klauw waar ik een center in heb geplaatst, is 10 mm. Volgens mij moet ik 10 dikke mm beitels hebben. Dit is volgens mij niet afhankelijk van het werkstuk, maar van de afstand zoals hierboven genoemd. Of zijn er draaitechnieken waarbij je boven of onder het hart van de drieklauw moet afdraaien?

Jan

ger
    Deelnemer

Je moet zorgen dat de punt van de beitel op centerhoogte staat , de schachtmaten zijn eigenlijk niet van belang zolang je de beitelpunt maar op centerhoogte kan krijgen.

Is je beitelpunt onder het center , vul je die met plaatjes op tot op centerhoogte ( tenzij je een snelwisselhouder hebt)

Staat je punt te hoog , dan haal je ( als dat kan) aan de onderkant van je beitel wat materiaal weg ( kan met gesoldeerde hardmetalen beitel want die hebben gewoon een zacht stalen schacht) , of je kan eventueel aan de achterkant van de beitel een vulplaatje zetten ( is wel een lapmiddel ) , je beitel duikt aan de punt naar beneden.

Waarschijnlijk is je beitelhouder wel gemaakt voor 10 mm schacht, maar in principe kan je alles gebruiken als je beitelpunt maar op centerhoogte staat 😉

Erik.B
    Deelnemer

bazuin96 wrote:

Na enig googelen ben ik aan het meten gegaan, de afstand van het vlak waar de beitel op rust tot het hart van de 3 klauw waar ik een center in heb geplaatst, is 10 mm. Volgens mij moet ik 10 dikke mm beitels hebben. Dit is volgens mij niet afhankelijk van het werkstuk, maar van de afstand zoals hierboven genoemd. Of zijn er draaitechnieken waarbij je boven of onder het hart van de drieklauw moet afdraaien?

Jan

Ik kan hier uit lezen dat je geen ervaring hebt met verspanen.

Beitel op center hoogte is zeer belangrijk. Heb je dit niet, dan gaat het draaien slecht en kan zelfs bij bepaalde materialen je beitel happen gevolg tot breuk afhankelijk het vermogen van je machine.

Dit laatste speelt vooral een rol bij in en af steken.

Je beitel op center hoogte zetten doe je doormiddel van opvulplaatjes.

Het is wellicht makkelijk om een snelwisselhouder aan teschaffen.

Het op center hoogte zetten gaat makkelijker en nauwkeuriger.

In onderstoom zijn enige artikelen geschreven over draaien en draai machines en de verspanende techniek. Dit is wellicht zinvol om dit door te nemen. Echt een boek aanschaffen over verspanende techniek raak ik ook aan.

succes

Gr

Erik

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven