Welke machines en apparatuur heb ik nodig?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Welke machines en apparatuur heb ik nodig?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Just me Igor
    Deelnemer

Een goedemorgen.
    Gelijk even mezelf voorstellen:
    Ik ben een vrij ervaren model bouwer en hobbyst.
    Ik maak ook mijn eigen spoorrails prototypies correct.
    Incl emplacementen en dies nog meer.
    Een loc met electra motor bouwen lukt me, maar nu een stapje hoger—>echt stoom.

Nou heb ik een werkplaats vol met houtbewering spullen machienes en ander gereedschap.
    Ik denk dat ik voor de bouw van stoomloc’s spoor 1 toch wel iets andere spullen moet hebben(-:

Een klein frees/draaibankje?
    Ik zit te denken aan zo een cnc van aliexpres of eentje van HBM?
    Wellicht iets van Proxxion?

Een goede brander voor hard soldeer?
    (die van mn smeltoven is iets te warm denk ik zo(-:

Graag had ik keuze hulp van enkele bouwers hier naar aanleiding van de tekeningen die jullie te koop hebben staan! Ge wel dig!

Met vriendelijke groet Igor

Foden
    Deelnemer

Dag Igor,
    Ja, de keus is zeer uitgebreid en moeilijk om te kiezen. Het hangt van veel zaken af: hoe groot wil je gaan bouwen, hoeveel ruimte heb je, en het budget natuurlijk.
    Je geeft zelf al een paar suggesties: cnc (van Aliexpres) dan ga je dus ook meteen voor cnc en dat is nog weer een vak apart wellicht, of een Proxxon. Wat ik weet van de Proxxon: mooie machientjes, flink aan de prijs wellicht maar ook vrij klein. Als je na een spoor 1 loc bijvoorbeeld een traction engine zou willen bouwen loopt je al snel tegen de limieten aan.
    Je hoeft niet meteen ook een frees aan te schaffen: een verticaal support op de draaibank kan je al aardig op weg helpen; anders zijn er ook freeskolommen voor op de draaibank.
    Voor hardsolderen: vaak kan je volstaan met propaanbranders, maar als je ook kleine onderdelen wilt hardsolderen is een gas – zuurstof set wel handig. Er zijn er van CFH ( ook bij HBM te koop) met weggooi gas- en zuurstofcilinders, maar dat kan al gauw in de papieren lopen: een flesje zuurstof kost al een kleine €25,- en is zo leeg. Dat is ongeveer het bedrag dat je kwijt bent aan een vulling van een 5 liter (200bar) zuurstofcilinder, maar dan heb je wel een eenmalige aanschaf van cilnder plus bijbehorende zaken als branders etc.
    Kortom: er is veel om uit te kiezen en veel hangt ook af van je eigen mogelijkheden en wensen.
    Succes met het maken van een keuze,
    Foden

Just me Igor
    Deelnemer

Foden, dank voor je reactie.
    Hier was ik al een beetje bang voor: een uitgebreide keuze.

Ik wilde mezelf houden bij alleen spoor 1 (schaal 1:32) stoom loc’s
    Graag wilde ik beginnen met wat bouw handleidingen te koop hier op de site.
    Na wat ervaringen opgedaan te hebben met bv de ns serie 3900 wilde ik wat grotere locs gaan maken.
    Zoals de eerie’s, yr6 en de “red devil” en dergelijke.

Tot zover ik het denk te weten!:
    Zal ik voor de cylinders eerst een blokje messing moeten gaan gieten en dat vervolgens moeten gaan draaien op een draaibank, of eventueel met mn kolomboor en daarna reamen?
    Voor de plaatjes op de cylinders(weet ff niet meer hoe ze heten) die de stoom richting bepalen zal ik denk ik die cnc van ali moeten hebben??

Het drijfwerk zal ongetwijfeld ook op dat ding van ali kunnen? of is het beter dat te gaan maken met bv iets van proxxon?
    Het zagen uit een stuk “pbs”

De ketels/boiler solderen denk ik dat ik dan toch ga voor hervulbaar.
    Ik denk als ik een keer zo een set heb dat ik heel wat meer (en moet) er mee ga solderen, als alleen de ketel/boiler.

Ik heb geprobeerd je vragen zoveel mogelijk te beantwoorden.
    Ik denk vermoedelijk nog te veel na als een “houtman”
    Kortom eigenlijk wat heb ik nodig voor om de bouwhandleiding te voltooien van de ns 3900 serie?

Ik heb ondertussen mezelf ook geaboneerd/lid geworden van de onderstoom club.

Met vriendelijke groet Igor

willemvdm
    Deelnemer

Hallo Igor

Ik weet niet waar je woont, maar je zou ook eerst eens kunnen gaan kijken en advies vragen bij een club, b.v. een van de stoomgoepen.

1) begin niet gelijk met een moeilijk project, begin gewoon met een simpele spoor 1 lok of eerst een gewone stoommachine.
    Er zijn voorbeelden genoeg.
    In de onder-stoom hebben meerdere bouwverslagen gestaan die naast de tekeningen ook uitleg geven hoe iets te maken.

over je vragen:
    Cylinders voor spoor 1 kun je makkelijk fresen en draaien uit een stuk massief brons.
    Messing kan ook, is iets minder slijtvast.
    Stoomschuiven en spiegelplaten kun je prima met de hand op een freesbank maken.
    CNC is echt niet nodig (tenzij je er tientallen gaat maken)
    Voor een draaibank?freeskolom combinatie kun je het beste eens gaan kijken bij de winkel van HBM machines.
    De machines zijn degelijk en gemaakt in China.
    Geen topkwaliteit maar goede prijs en zeer bruikbaar voor de hobbyist.
    En een stuk zwaarder en stabieler dan dat lichte proxon spul!
    Bij HBM hebben ze ook las en soldeer gereedschap.

Wordt je lid van een club dan kan je daar ook hulp krijgen voor het solderen van je eerste ketel.
    Zowel hulp met gereedschap als hulp met het solderen zelf.

Groeten Willem

Just me Igor
    Deelnemer

Ik ben woonachtig in Westwoud noord-Holland
    Het aanmelden bij een stoom groep wil ik graag, maar in Noord-Holland heb ik er helaas nog geen gevonden.

Veel zitten er in Limburg.

Het blaadje van onder-stoom verwacht ik binnenkort in de bus, ik kan haast niet wachten.
    Brons had ik niet verwacht, dat is wel een stuk makkelijker gieten.
    Minder stropiger en lagere tempratuur, de legering verhoudingen?
    CNC strepen we door van mijn lijst, ik wil er een 4 a 5 tal gaan maken, boven op de kleinere begin machientjes.

Willem dit zijn exact de adviezen die mij de goede richting op gaan sturen en die ik nodig heb, deze neem ik ter harte en van de andere heren ook, toppie.
    Ik hou jullie op de hoogte van mijn wel en wee en uiteraard de voortgang.

Om eerlijk te zijn zie ik er best wel tegenop om mijn eerste ketel te gaan solderen, dit lijkt mij vakmanschap van hoog nivo….
    Waar een wil is is een weg, alle hulp is welkom.

Bedankt allemaal, mvg Igor
    Meer tips? graag!

willemvdm
    Deelnemer

Hallo Igor

Je hoeft het brons echt niet zelf te gieten.
    Bij de firma Sauerbier koop ik mijn brons in platte staf of ronde staf, ook kleine stukjes.
    Dat bewerk je dan tot de cylinder.
    Dit is vrijwel altijd zo bij de spoor 1 modellen
    Voor grotere modellen kun je de gietstukken kant en klaar voor bewerking kopen.
    En wij zijn ook vaak in Noord Holland!

15/16 juni waren de spoor 1 dagen in het stoom museum Medemblik
    7 Juli waren wij met stoom en spoor 1 op het festival in Hensbroek.
    Dus dat is niet ver van jou!

In augustus is in Medemblik het stoomsloepenweekend
    In September is daar het stoommodellenweekend
    Ik zou zeggen ga daar eens kijken en praten met de stoombouwers!

Succes Willem

Foden
    Deelnemer

Dag Igor,
    Het lijkt er op dat je met veel takken van de hobby tegelijk wil beginnen: CNC draaien, metaal gieten enz; veel zaken waar veel modelbouwers niet aan toe komen of zelfs niet aan beginnen. Zoals Willem al zei: veel (staf) materiaal is te verkrijgen bij Sauerbier, net als allerlei ander toebehoren. Kijk ook eens op de website onder de rubriek: “commerciële links”, daar zijn tal van leveranciers te vinden op veel gebieden.
    Wat betreft nog even over het hardsolderen: ik heb nog een set hier liggen geschikt voor de disposable flessen. Er zit nog een aangesproken gasflesje bij, geen zuurstofcilinder, maar wel met brander, etc.: die mag je hebben. Moeten we alleen nog even regelen hoe dat bij je komt. Ik neem niet aan dat je het morgen al nodig hebt, dus als je van plan bent om naar Medemblik te komen op de Stoommodellendagen eind september dan zou ik het mee kunnen nemen.
    Ik hoor het wel,
    groeten,
    Foden.

JohanvanderWerf
    Deelnemer

Je kunt eind augustus op de opendag van Radingspoor Langskomen. Altijd de laatste zaterdag vd maand augustus. Op eerste zondag vd maand is het clubmiddag en zijn er vaak meerdere leden actief. Kijk ook eens op radingspoor.nl.

In de buurt van Amsterdam heb je stoomgroep het IJ. Dat is misschien het meest dichtbij voor je.

Groet, Johan van der Werf

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven