Welke soort gietijzer?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Welke soort gietijzer?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Alex
    Deelnemer

Welk soort gietijzer kan ik het beste gebruiken voor een cilinderblok Lamellair of Nodulair. Ik denk dan niet alleen aan de cilinderwand maar ook aan de gaatjes voor de bevestiging op de zadelplaat en de tapeinden voor de cilinderdeksels die voldooende treksterkte moeten vinden.

Groeten Alex.

Jans
    Deelnemer

Alex wrote:

Welk soort gietijzer kan ik het beste gebruiken voor een cilinderblok Lamellair of Nodulair. Ik denk dan niet alleen aan de cilinderwand maar ook aan de gaatjes voor de bevestiging op de zadelplaat en de tapeinden voor de cilinderdeksels die voldooende treksterkte moeten vinden.

Groeten Alex.

Beste Alex,

Nodulair gietijzer.

Nodulair gietijzer is ook het legerings element Molybdeen toegevoegd.

Molybdeen verhoogd de mechanische eigenschappen van gietijzer..

Je kunt met nodulair gietijzer goed verspanen, c.q tappen.

Met vriendelijke groeten,

Jans

Alex
    Deelnemer

Hoi Jans

Ik heb een paar weken terug een stuk gietijzer gekregen, rond 130. Zover ik weet is dit G25, ofwel gewoon gietijzer. Ik hoop dat dit geschikt is om het cilinderblok uit te draaien frezen en kotteren.

Groeten Alex

Jans
    Deelnemer

Alex wrote:

Hoi Jans

Ik heb een paar weken terug een stuk gietijzer gekregen, rond 130. Zover ik weet is dit G25, ofwel gewoon gietijzer. Ik hoop dat dit geschikt is om het cilinderblok uit te draaien frezen en kotteren.

Groeten Alex

Beste Alex,

Ook goed.

G25 is een laminiar gietijzer.

Ook geschikt voor dergelijke constructies.

Veel plezier.

M.v.g.

Jans

mmaidnz
    Deelnemer

:? Nu ben ik maar een gewonerik,die de hollandse namen niet goed weet.

Wat is het verschil tussen lamellair en nodulair,en hoe kun je dat zien?

In engelse talen maakt men verschil tussen grijs-en wit gietijzer.

Zelf gebruik ik liever grijs,dat werkt mooi,alleen laat het een vieze troep achter:(.

Jans
    Deelnemer

mmaidnz wrote:

:? Nu ben ik maar een gewonerik,die de hollandse namen niet goed weet.

Wat is het verschil tussen lamellair en nodulair,en hoe kun je dat zien?

In engelse talen maakt men verschil tussen grijs-en wit gietijzer.

Zelf gebruik ik liever grijs,dat werkt mooi,alleen laat het een vieze troep achter:(.

Beste mmaidz,

We zijn allemaal gewonerikken, toch. :D

Het verschil tussen lamellair en nodulair gietijzer zit in gelegen op de wijze van gietproces en de toegevoegde elementen. Elementen zijn Koolstof (de hoofdzakelijke element) en altijd de aanwezige Silicium en Mangaan. Dat zit in grijsgietijzer. Vervolgens is een ander gietijzer legering, nodulair gietijzer waarbij de naast andere elementen worden toegevoegt zoals Koper, Chroom, Molybdeen, Vanadium, Nikkel, en Zink.

De naam Lamellair zegt iets over de structuur van het gietijzer.

Grijsgietijzer kent men 4 soorten, gewoon grijsgietijzer, dat is het goedkoopste, en bevat ongeveer 2 tot 3.5% Koolstof en die worden tijdens de warmtebehandeling in langgerekte vorm als uitscheiding binnen die structuur van het gietijzer. Je moet het zien als een grafiet langvormige eiland in het materiaal. Dat kun je alleen zien via de microscoop. Dat grijsgietijzer dat je gebruikt, krijg je inderdaad vieze handen van.

Dat is Koolstof c.q grafiet. 😉

Je ziet het ook dat tijdens het verspanen korte stukjes spaantjes uitkomen i.p.v lange slierten. Die korte spaantjes worden afgebroken door die lamellair grafiet uitscheiding.

Nodulairgietijzer daar is het grafiet bolvormig van structuur, i.p.v langgerekte grafiet uitscheiding. Bolvormige grafiet heeft gunstige invloed op de mechanische eigenschappen. Dat komt door het toevoegingen van elementen zoals Koper, Chroom, Molybdeen, Vanadium, Nikkel, en Zink.

Als we dat materiaal gaan verspanen, dan ontstaat velemale minder grafiet uit dan bij grijsgietijzer, en ook korte spaantjes.

Je noemde ook wit-gietijzer.

Daar wordt grafiet Lamellair eilanden door warmtebehandeling snel afgekoeld. Het koolstof (grafiet) wordt vervolgens in een metastabiele toestand ” bevroren”, en daar scheiden i.p.v grafiet naar IJzer-koolstof uitscheidingen. We noemen dit cementiet, Fe3C.

Dat materiaal wordt gebruikt als lagermateriaal en is slijtvast en hard.

Ik hoop dat ik je het e.e.a hebt uitgelegt.

m.v.g.

Jans

mmaidnz
    Deelnemer

Hartelijk dank voor die uitleg,Jans.Alweer wat geleerd:).

Overigens ben ik bezig de cylinders uit gietijzer te draaien voor mijn “metre maid”,een 0-6-0 versie van de engelse “Sweet Pea”.

Ikheb het werkstuk ongeveer vierkant uit 135MM ronde staaf uitgezaagd,en gebruik de afval stukjes voor de end deksels.

Zo gaat er niet teveel materiaal in de ton.

m.v.g,Hans.

Alex
    Deelnemer

Ik ben blij dat we een “metaalurg” hier op het forum hebben. De uitleg is duidelijk, evenals de uitleg over aluminium elders op dit forum. Ik heb e.a vroeger ooit op school geleerd bij materialenkennis maar vaak heb ik nu iets van “hoe is dat ook alweer”.

Wat mijn (compound)cilinderblok betreft, ik kies voor gietijzer in plaats van opbouwen uit delen om te profiteren van de warmtegeleiding binnen het blok zodat het compounderen minder last heeft van een te grote afkoeling van de L.D. cilinder. Om dezelfde reden komen alle kanalen ook inwendig in het blok te liggen, het is alleen een hele puzzel om alles in het blok te boren.

groeten Alex

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven