Welke soort gietijzer?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Welke soort gietijzer?

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #2729
    Frits
    Deelnemer

    Hallo Eddy,

    Na “Gietijzer” te hebben “gegoogeld” vond ik bv. deze leverancier.

    http://www.elcas.nl/Nl/elcas.htm?/Nl/gietijzer.htm

    Wie weet kun je er iets kopen of bestellen via via. :?

    Frits

    PS. Als je in je profiel je woonplaats had ingevuld had ik misschien nog iets beters kunnen vinden. 🙄

    #2730
    Eddy
    Deelnemer

    Bedankt Frits.

    #2731
    jacco
    Deelnemer

    Beste Alex

    Wat ik je kan vertellen over nodulairgietijzer is dat dit type gietijzer zeergoed lasbaar is met lasbrons

    groetjes jacco

    #2732
    Frits
    Deelnemer

    Hallo Eddy,

    Weet je ook in welke schaal je die BR 64 zou willen bouwen?

    De bewuste “Modelbouwer” heb ik niet gelezen. 😳

    Frits

    #2733
    Eddy
    Deelnemer

    Dag Frits,

    Ik ben met beide benen weer op aarde terecht gekomen; de BR64 wordt me veel te groot 7 1/4″.

    Aangezien dit m’n eerste stoommachine wordt ga ik het toch iets eenvoudiger aanpakken.

    Ik heb een link gevonden van iemand die een dwg tekening online heeft staan. Waarschijnlijk zal het die worden. De link heb ik op m’n werk. Zal ik morgen hier vermelden.

    EDIT: hierbij de link:

    Dacre van Erik-Jan Stroetinga

    #2734
    Alex
    Deelnemer

    jacco wrote:

    Beste Alex

    Wat ik je kan vertellen over nodulairgietijzer is dat dit type gietijzer zeergoed lasbaar is met lasbrons

    groetjes jacco


    Is dat hetzelfde als hardsoldeer/ van die groen beklede messing kleurige staven? Hoe het ook zij, het blijft in mijn ogen een lapmiddel, vandaar dat ik een nieuw blok gemaakt heb.

    groeten Alex

    #2735
    Alex
    Deelnemer

    Eddy wrote:

    Dag Frits,

    Ik ben met beide benen weer op aarde terecht gekomen; de BR64 wordt me veel te groot 7 1/4″.

    Aangezien dit m’n eerste stoommachine wordt ga ik het toch iets eenvoudiger aanpakken.

    Eddy.


    Dat lijkt me wel verstandig, als je nog nooit een loc gebouwd hebt begin dan met een wat kleinere en eenvoudiger machine. De kans dat het een misluking wordt is dan kleiner en, wat ook een voordeel is, je bent sneller klaar om te kunnen rijden.

    Groet Alex

    #2736
    willemvdm
    Deelnemer

    Hallo met Willem

    Ik wil even terugkomen op “lasbrons”

    Ik heb hier goede ervaringen mee bij het restaureren van race wagens (buizenframes)

    Ik gebruik hier de oude “flux lasmethode”

    lijkt op hardsolderen maar 2 verschillen:

    1) je werkt met brons in plaats van messing

    2) je gebruikt geen poeder maar voegt een damp toe aan je acetyleengas.

    Dit doe je door het gas door een tankje met fluxvloeistof te laten borrelen.

    Je brander krijgt dan een groene kleur en je hebt geen poeder meer nodig.

    Resultaat is dat je bij een relatief lage temperatuur een absoluut slakloze las legt.

    Doordat je geen slak hebt heb je veel beter overzicht op je werk en werk je veel schoner.

    Ziet er perfect uit (als een TIG las) en is sterker dan zilversoldeer (en nog goedkoper ook)

    Nadeel is dat het tankje voor de flux wel wat kost.

    Ik heb het bij BRON in Gouda gekocht.

    Daar verkopen ze ook verschillende soorten lasbrons (per ons)

    Groeten Willem

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven