wie heeft er ervaring met een "petty-coat" in de s

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels wie heeft er ervaring met een "petty-coat" in de s

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #1093
    frans Reyners
    Deelnemer

    Ik ben op zoek naar de theorie achter de “petty-coat”. Dit is een trechter die in de schouw wordt gemonteerd. Dit zou voor een veel betere tocht en dus een snellere energietoevoer van de kolenwarmte zorgen.

    Wat is een andere naam? wie heeft meer ervaring?

    groeten, Frans uit Bree(B)

    #8593
    Kloppertjes
    Deelnemer

    Onderstaande pdf is een stukje van een amerikaan die de trek van zijn loc verbeterd door een zogenaamde Lempor Ejector toe te passen. Hij behandelt daarbij ook een stuk van de theorie. (Helaas wel in het engels)

    http://www.trainweb.org/tusp/thermodynamic_improvements.pdf” class=”bbcode_url”>http://www.trainweb.org/tusp/thermodynamic_improvements.pdf

    Meer theorie over het ontwerp LemPor:

    http://www.trainweb.org/tusp/lempor/lempor.html” class=”bbcode_url”>http://www.trainweb.org/tusp/lempor/lempor.html

    En over andere types:

    http://www.trainweb.org/tusp/ex_dwgs.html” class=”bbcode_url”>http://www.trainweb.org/tusp/ex_dwgs.html

    Googlen op “steam locomotive exhaust system” geeft meer info.

    #8594
    frans Reyners
    Deelnemer

    Bedankt voor het snelle antwoord.

    Nu weet ik al de naam en veel theorie. Alleen vrees ik dat de theorie me een beetje boven mijn stoompet gaat doch op de Lempor en Kylpor ejector ga ik verder borduren. Groeten en bedankt voor de reactie

    #8595
    john
    Deelnemer

    De pettycoat is toch gewoon een naar binnen verlengde schoorsteen ?

    de reden hiervoor is dacht ik dat anders de exhaust nozzle te ver omhoog on de rookkast moet komen waardoor er niet optimaal van de trek van de schoorsteen gebruik gemaakt kan worden.

    De schoorsteen van een locomotief is vaak te kort vanwege bovenleiding en tunnels/bruggen.

    de pettycoat verlengt de schoorsteen naar binnen toe waardoor de ontwijkende stoom uit de nozzle de schoorsteen compleet kan vullen waardoor de trek veel beter wordt.

    Daarmee kun je ook spelen door welke vlampijpen de meeste trek wordt verkregen.

    Bij hoog geplaatste pettycoat is er meer trek door de bovenste rijen vlampijpen, bij een laag geplaatste pettycoat zullen de onderste rijen meer zuiging krijgen.

    Door verschillende pettycoats boven elkaar te plaatsen (vooropgesteld dat het past) kun je een goede verdeling van de trek over alle vlampijpen creëren.

    #8596
    black maisie
    Deelnemer

    hallo,

    een “pettycoat” is wel degelijk van belang.

    de exhaust heeft in de schoorsteen een hoek van 9 graden nodig.

    de pettycoat stuurd het de afgewerkte stoom gecentreerd naar het midden zo wordt het vacuüm groter en de trek beter.

    Op deonze club zijn aardig wat loc en allemaal met een pettycoat,zonder werken ze echt minder goed.

    michiel

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven