Wiel op as krimpen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #93
    Frits
    Deelnemer

    Hi allemaal,

    Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

    Ik wil een roestvrij stalen wiel (asgat 9,500 mm) op een dito as van 9,5?? mm krimpen.

    Hoeveel dikker moet dan die as zijn, als ik het wiel een paar honderd graden kan verwarmen met een butagas brander?

    Zodat:

    a Het wiel er makkelijk op wil glijden en niet halfweg gaat klemmen. ๐Ÿ‘ฟ

    b Het wiel niet scheurt na afkoelen, maar wel goed vast zit. ๐Ÿ˜†

    c Het wiel er haaks op zit, dus niet gaat slingeren. ๐Ÿ˜ฎ

    Heeft iemand tips uit ervaring?

    Bij voorbaat mijn dank.

    Frits

    #2042
    Rob
    Deelnemer

    Als je lid bent van de Stoomgroep Holland ontvang je het clubblad “Onder Stoom”. Dit jaar is een artikelenreeks gestart betreffende de bouw van de NCS 41 locomotief. In een van de eerste artikelen wordt het opkrimpen van een wiel op een as beschreven.

    PS, als je geen lid bent zou je dat snel moeten worden!!! ๐Ÿ˜‰

    Rob

    #2043
    Frits
    Deelnemer

    Rob wrote:

    Als je lid bent van de Stoomgroep Holland ontvang je het clubblad “Onder Stoom”. Dit jaar is een artikelenreeks gestart betreffende de bouw van de NCS 41 locomotief. In een van de eerste artikelen wordt het opkrimpen van een wiel op een as beschreven.

    PS, als je geen lid bent zou je dat snel moeten worden!!! ๐Ÿ˜‰

    Rob

    Bedankt Rob,

    Ja, ik ben lid en meende al ergens iets gelezen te hebben over dat krimpen van wielen , maar kon het toch niet meer terug vinden.

    Nu ben ik weer helemaal bij de les. ๐Ÿ˜ณ

    Groeten

    Frits

    #2044
    Anonymous
    Deelnemer

    ik ben nog niet zo lang lid dus heb die nummers niet ,maar ik heb wel gegevens over passingen maar kan hier niet wijs uit worden wat nu de exacte maten zijn voor het krimpenheeft niemand concrete cijfers

    wil

    #2045
    Erwin
    Deelnemer

    Hoi,

    je kunt het beste een s6 in een H7 passing gebruiken (een krimppassing)

    je kan dus het beste het gat ruimen met H7.

    en de as draai je naar s6

    voor een diameter van 9,5 is dat + 32 + 23 mikron

    dus 9,523 – 9,532.

    dit moet makkelijk te doen zijn voor een as.

    groeten,

    Erwin

    #2046
    wil
    Deelnemer

    kijk daar heb ik wat aan ,dank je

    wil :D

    #2047
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Zoals erwin het zei klopt idd, heb als toevoeging even het hele ISO passingsstelsel op internet gezet;

    http://members.lycos.nl/beunhaas102/ISO%20passingsstelsel.doc

    Wanneer de passing is aangeduid met een hoofdletter betrefd het altijd een gat, wanneer de passing is aangeduid met een kleine letter gaat het altijd om een as. Als je de juiste tolerantietabel erbij hebt (van de 2 dus) moet je vervolgens helemaal bovenin kijken tussen welke maatopdelingen jou maat valt, vervolgens kijk je daaronder bij de passing die je wilt en je hebt de toleranties is micrometers (mu/duizendste mm).

    De gatpassing kan ook gewoon gedraaid worden echter ik weet niet of een hobbybankje hier stabiel genoeg voor is, het is sowiezow af te raden omdat je een gatmaat alleen kan meten met een 3punts-binnenmicrometer (kosten 250 euro per 5mm meetbereik). Je kunt beter voor een aantal euro dan een ruimer halen.

    Ik heb ook nog even een tabel gemaakt met de voorboordiameters;

    http://members.lycos.nl/beunhaas102/voorboordiameter%20mbt%20ruimen.doc

    Nog een paar tips voor uitwendige passingen draaien, mocht de as dusdanig lang zijn dat je er center ondersteuning voor wilt gebruiken. Span dan eerst een proefwerkstuk in en draai deze over de hele lengte af (mooi glad), meet vervolgens bij voorkeur met een micrometer (deze zijn niet heel duur en zeker een must wanneer je passingen wilt draaien) de diameter aan de voorkant (kant van de klauwplaat) van de as en vervolgens aan de achterkant. Wanneer de as voor dikker is als achter moet je het verschil delen door 2 en vervolgens de lossekop met die waarde naar voren (naar je toe) stellen. Maak hierbij gebruik van een meetklok op statief en zet deze tegen de bus van de losse kop. Is de as voor dunner dan moet je logischerwijs de losse kop met de gemeten waarde gedeeld door 2 naar achteren (van je af) stellen. Draai vervolgens weer een proefsnede en controleer op dezelfde manier (herhaal indien nog niet goed, 0,02mm diameterverschil over 100mm is een acceptabele waarde). Is je draaibank niet voorzien van een verstelbare lossekop, maak dan ook een proefsnede, staat het center niet goed dan kan je hem beter niet gebruiken.

    Iets wat je ook kan doen als je bezig bent met deze proefsnedes is even ook het midden meten, wanneer dit ook kleiner is kan het zijn dat je het center dusdanig hard aandraaid dat het werkstuk verbuigt. Een fout die door sommigen wel is gemaakt word en je niet alleen het werstuk maar soms ook het center kost.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven