Wij hebben een stoom machine nodig!

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Wij hebben een stoom machine nodig!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Dick
    Deelnemer

Beste,

dit heeft wat uitleg nodig. Wij gaan emigreren, en komen heel ver van elektriciteit en moeten dat dus zelf opwekken. Nu is dat zomers geen probleem omdat de zon dan bijna 24 uur per dag aanwezig is, echter in de winter periode is het eigenlijk overdag alleen maar schemerig. Omdat we om ons heen veel bomen hebben en min of meer in een dal zitten is wind energie not done!

Ik wil zo groen mogelijk leven en wil dan ook geen generator wat op benzine of diesel brand.

Het idee is dan ook om een stoom machine te gaan gebruiken wat dan weer een generator/dynamo laat draaien.

Nu is de vraag, want in Nederland kan ik geen Stoommachine leveranciers vinden, uit de US over laten komen kan, maar het liefst iets ui Nederland. Hoe kom ik aan zo’n machtige stoom machientje die ons s’winters betrouwbaar aan elektriciteit helpt.

Ik hoor graag van u.

Groet

Dick

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo Dick,

wat gaaf man. Heb je ook al gedacht aan warm water en verwarming voor je huis. Hoe doe je dat dan?

Hier op het forum heeft een ontwerp gestaan, dus moet je even zoeken.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd, zal eens kijken voor je. Als ik wat heb geef ik een brul.

Groeten uit de tropen waar dit probleem zich niet voordoet. 😆

Cor 8)

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo Dick,

ik heb het gevonden.

Kijk eens bij “Algemeen” en dan onder “Hout-stoom-electra”

de auteur is Michel Wijnja.

Ik denk dat dit misschien wat voor jouw is.

suc6

Cor 8)

Dick
    Deelnemer

Beste Cor,

dank voor je reactie, warmte in huis doen we middels een allesbrander, warm water is een grote gietijzeren ketel op de kachel als dat nodig is, zoals ik schreef, hout en water in overvloed, water is direct drinkbaar zo schoon.

Bedoeling is om een klein schuurtje te bouwen en daar dan de Stoom machine te plaatsen.

Ik ga kijken naar je link.

Dank je.

Dick

Dick
    Deelnemer

Eventjes een kleine aanvulling, ik heb de Tip van Cor door genomen.

Ik kan maar een ding zeggen, geweldig, precies wat we zoeken.

Nu komt het, ik ben timmerman, bouw je zo een huis van hout compleet met kasten enzovoort, dat is iets wat ik begrijp.

Maar metaal is niet mijn kopje thee! Het liefs heb ik een kant en klare stoom machientje. Dus zoek ik eigenlijk een leverancier hiervoor.

Dus als iemand een tipje heeft voor Dickie, heel graag.

groet

Dick

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo Dick e.a.

Ja, jij wil je er met een “Jantje van Leiden” vanaf maken, maar zo zijn we niet getrouwd 😆

Ik ben werkzaam geweest in een vak waar heel veel schriftelijk werk bij kwam kijken en later ook heel veel techniek.

Mijn vooropleiding was de ULO, het latere MAVO. Ik wilde graag naar de LTS omdat ik het in mijn vingers heb, maar ik moest van mijn ouders een diploma halen, want dat telde toen indertijd meer dan een vak leren.

Ik heb zelf mijn huis gebouwd waaronder de complete elektrische installatie, warm-koud water alsmede bronwater, afvoer voor alles, gemetseld enz.enz. Ik heb nooit tegen mijzelf gezegd van dat kan ik niet, want dan zei mijn moeder altijd van “dan leer je het maar”. Als laatste heb ik bv metselen geleerd, gekeken naar vaklui en naar de TV programma’s (eigen huis en tuin etc) hoe dat moest en erover gelezen.

Vlak voor mijn emigratie heb ik nog een cursus draaien, frezen en lassen geleerd, wat mij nu heel erg van pas is gekomen. Ik heb een complete 7.25 inch spoorbaan rond mijn huis gebouwd en al de rails en wissels zelf gelast, dus……………… niet bij mij aankomen van dat is mijn ding niet, dan leer je het maar zou ik zeggen 🙄 maar daar heb jij natuurlijk de tijd niet meer voor en daar is een oplossing voor, want als je het stuk van Michel Wijnja goed gelezen hebt, dan maak ik daar uit op, dat hij of iemand die daar ook iets geschreven heeft, heeft laten blijken dat het iets “bedrijfsmatigs” zou gaan worden, met andere woorden, dat dit verkocht zou gaan worden.

Het lijkt mij slim om eens contact met Michel op te nemen, want misschien is hij al zover dat het in productie is. Ik zeg altijd maar van “niet geschoten, altijd mis”.

Ik lees de uitslag wel.

suc6,

Cor. 8)

Dick
    Deelnemer

hahahaha, sterk stukje Cor, je hebt gelijk, als je niet doet leer je het nooit!

Ik ga contact opnemen.

Emigratie lees ik, waar naar toe?

Dank voor je reactie

Dick

john
    Deelnemer

Ik vind het een mooi streven… maar er komt nog wel eea bij kijken.

Je wil dus een houtgestookte ketel, ok.

Denk er wel aan dat een stoomketel voortdurend aandacht nodig heeft.

Hoe groter de ketel hoe langer de stook intervallen, maar even wat hout er in gooien en laat mar gaan is er met stoom niet bij.

Je zou het hout ook kunnen vergassen, en van het gas een generator laten draaien.

Maar de grootste vraag is, hoeveel Kw/h is er nodig in de winter om de electriciteits verbruikers aan de gang te houden.

Aan de hand van dat gegeven kun je op zoek naar een generator.

Die geeft een bepaald vermogen op een bepaald toerental, daar kan de stoommachine qua vermogen weer op uitgezocht worden, en dan de ketel.

Verlichting vraagt niet heel veel, het zijn de wasmachines/strijkijzers etc die vermogen kosten.

Er is volgens mij niet heel veel te koop op dit gebied, en houtgestookt wordt al helemaal lastig.

Hout vergassen kan een oplossing zijn, en is met wat hulp wel te maken, dan zou een “gewone” generator wel kunnen werken.

Ook hoef je een houtvergasser niet elk half uur bij te stoken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven