wisselplaat systeem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    aaronboumans
    Deelnemer

Hoe weet je welke wisselplaat je moet hebben bij een freeskop? (of beitelhouder)

Hoe zit het systeem in elkaar? Kan je alle merken door elkaar gebruiken Hoe meet je een bestaande wisselplaat op om te weten welk type het gaat?

Chriske
    Deelnemer

Aaron,

Je kan best op zoek gaan op het internet.

Elk type houder heeft zijn eigen type wisselplaatje. Eigenlijk zou ik moeten zeggen, elk type houder heeft zijn eigen vorm wisselplaatje. Je moet ook nog rekening houden welk materiaal je gaat verspanen. Ook moet je, bij je bestelling, opgeven welke radius het inlegplaatje moet hebben. De oudere houders werken ook nog eens met een opliggende spaanbrekers. De nieuwere houders kunnen enkel gebruikt worden met inlegplaatjes met ingewerkte spaanbreker.

Je hoeft als amateur niet altijd voor de duurdere merken te gaan. Een van die duurdere (maar wel prima inlegplaatjes) is bv Sandvik. Inlegplaatjes met een coating gaan wat langer mee, maar zijn natuurlijk een pak duurder dan die zonder coating.

aaronboumans
    Deelnemer

Dank Chriske

de codering voor de vorm, hoe bepaal je die als je dat niet weet van je freeshouder (geen text op de houders). Als ik de vorm eenmaal weet dan kan ik het type uitzoeken (hardheid,spaanbrekervorm,coating etc)

Chriske
    Deelnemer

Da’s inderdaad een groot probleem, als je niet weet welke freeskop of houder je bezit. Best is om contact op te nemen met verkopers van zo’n inlegplaatjes of naar een zaak toestappen en die kop of houder meenemen.

Probeer niet om dat via internet te doen want er zijn altijd gladde verkopers die je een set inlegplaatjes verkopen die er wel ‘ongeveer’ inpassen. Je moet een nieuw plaatje écht zelf proberen in de winkel en ook opletten dat je de juiste boutjes gebruikt om die dingen vast te zetten.

Een andere oplossing is er niet.

Je kan eventueel enkele (duidelijke) foto’s maken en op dit forum posten. Misschien herkent iemand je houder wel en kunnen we je op deze manier helpen. Je weet maar nooit… :wink:

Chris

Gep Engler
    Deelnemer
    aaronboumans
    Deelnemer

dank voor alle info

ik zal snel wat foto’s mailen van de freeshouder die ik heb

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven