Zaagfrees houder

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #668
    Erik.B
    Deelnemer

    Hallo

    Ik heb voor mijn 2 zaagfrezen een ouder gedraaid. Nu vraag ik me af hoe recht die moet zijn. hij slingert niet horizontaal. maar wel een klein beetje verticaal (op en neer). En hoeveel toeren p/m mag je in messing/brons zagen/frezen?

    Ik moet lager blokken frezen. hoe kan ik het werkstuk het beste op spannen om sleuven te frezen voor zo veel mogenlijk lager blokken?

    MVG

    Erik

    #6481
    pfb
    Deelnemer

    Moi Erik,

    Geef eens wat meer gegevens. Wat is de diameter van de zaagfrees?

    Het slingeren van een zaagfrees moet je vermijden omdat de meeste (zeker de dunne) geen vertanding aan de zijkanten hebben. De frees word dan in een, zelfgemaakte, gleuf geduwd die altijd te klein is voor de slingering met als gevolg breuk. Ook is het moeilijk de breedte van de gleuf te bepalen. Het aantal tanden bepaald de aanzet. Het is ook van belang of er een spiegleuf in de zaag zit, dat kan mede de aanzet bepalen.

    Kun je de houder niet op de draaibank opspannen en het geheel nog eens nalopen. Wees niet gauw tevreden, want later kan het je veel ellende besparen als je nu erg precies werkt.

    Kun je je lagerblokken ook zagen met een zaagmachine?

    Succes Peter

    #6482
    Erik.B
    Deelnemer

    Hallo Peter

    De diameter was ik vergeten te noemen. Die is 60. De sleuf voor de lager blok moet precies 2mm breed en precies 1 mm diep. Aan de andere kant net zo. Lager blok is 12mm breed.

    Je ziet het haast niet dat hij op en neer slingert…. hij zit wel in het midden.

    Gr

    Erik

    #6483
    JAM
    Deelnemer

    Hallo Eric,

    Omdat je zaag nu een beetje uit het midden zit zal de grootste zaagwerking door slechts een gering aantal zaagtanden uitgevoerd worden. Dit werkt behoorlijk nadelig, vooral als je harde materialen en/of een flinke aanzet wil gebruiken (onbalans, schudden etc.).

    Dit soort onnauwkeurigheid komt meestal omdat je je werkstuk uit de drieklauw hebt moeten halen om het b.v. omgedraaid weer op te spannen. De onnauwkeurigheid van je drieklauw krijg je nu (dubbel) terug. Wellicht kun je het werkstuk nog eens maken zonder het tussentijds uit de drieklauw te nemen. Dan ben je n.l. wel verzekerd van een zuivere rondloop.

    Voor het maken van je lagerblokken is dit misschien niet nodig. Met de nodige voorzichtigheid is 2mm breed en 1 mm diep vast wel te doen.

    -Jaap-

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven