zelf maken van zuigerveren

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek zelf maken van zuigerveren

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #1312
    kotje
    Deelnemer

    Is er iemand die zelf reeds zuigerveren heeft gemaakt,wat is de juiste werkmethode zodat ze perfect rond zijn na afwerking en wat is het meest geschikt matriaal om deze te maken ,de cilinder is uit brons gemaakt :)

    #9540
    Erik.B
    Deelnemer

    Hallo Kotje,

    Zuigerveren kun je op verschillende manieren maken van verschillende materialen.

    Bij mijn kolengestookte spoor 1 lok heb ik rolletjes teflon tape gebruikt als afdichting. Als je van stukje tape strak een worstje rolt en wikkel je deze zo strak mogelijk in de groef van je zuiger.

    Andere methode is om van teflon staaf een te draaien.

    Draai eerst met een redelijke over maat binnen en buiten diameter. Kies een lengte om nog stabiel op te spannen en dat je later nog stukje kan af steken.

    Je hebt nu een soort buis van teflon. Zaag deze in de lengte scheef door aan één zijde.

    Span nu met gevoel het buisje weer op in de draaibank.

    Span hem zo dat de zaag gleuf dicht geknepen wordt.

    Niet te strak want dat wordt hij te ovaal.

    Draai nu met 0,02mm á 0,01mm aan over maat de buiten diameter.

    Binnen diameter gelijk aan van de zuiger zelf.

    Even op dikte IN steken.

    De scherpe / haakse kantjes er klein beetje af met een schuur papiertje of heel voorzichtig met een klein vijltje, Pas wel op de klauwplaat!!

    En nu volledig af steken.

    Andere methode is zonder het gleufje.

    Je bouwt dan je zuiger als het ware in onderdelen op.

    Hier een kleine voorbeeld.

    [img]http://www.stoommachine.info/werk_tekeningen/zuiger_model.gif[/img]

    Hoop dat je vraag zo beantwoord is.

    Als het niet lukt laat je het maar weten.

    Gr

    Erik :wink:

    #9541
    kotje
    Deelnemer

    Bedankt voor de reactie,

    de methode opspannen in de draaibank lijkt me ideaal,daar heb ik iets aan.

    ik vermoed dat er modelbouwers zijn die deze methode ook in een ander matriaal hebben uitgeprobeerd,ik zou deze methode willen toepassen in rvs.

    groeten Erik

    #9542
    john
    Deelnemer

    Ben je niet bang dat de RVS zuigerveer je bronzen cilinder uitslijpt ?

    #9543
    kotje
    Deelnemer

    Ik heb er geen ervaring mee,achteraf gezien denk ik dat je wel eens gelijk zou hebben en dat de slijtage aan de zuiger groter zou zijn dan met zuigerveren van teflon.

    #9544
    FrankB
    Deelnemer

    Beste Kotje,

    Ik heb goede ervaringen met gietijzeren zuigerveren.

    Deze worden in motoren, compressoren, enz toegepast.

    Ik koop deze bij http://www.thn.nl/ voor de prijs kan je naar mijn mening niet zelf rommelen. Frank

    #9545
    kotje
    Deelnemer

    bedankt voor deze tip,inderdaad het is wel zo dat het makkelijker is deze te kopen maar voor mij ligt de uitdaging en het plezier toch bij het proberen zelf te vervaardigen,indien het niet lukt is dit een uitstekend

    plan B

    groeten Kotje

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven