Zestakt motor in ontwikkeling

De nieuwste berichten Forums Motoren Verbrandingsmotoren Zestakt motor in ontwikkeling

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #275
    davide
    Deelnemer

    Hey,

    Na een aanrading van iemand bij Dow chemicals ben ik op jullie intressante site en forum gekomen.

    Ik ben bezig met de ontwikkeling van een zestakt verbrandingsmotor draaidende op benzine en water. Na de viergewone slagen, wordt de uitlaatklep gesloten en normaalgezien de inlaatkelp geopend. I.p.v de inlaatklep te openen zou ik rechtstreeks een druppeltje water willen injecteren. Zoals jullie allemaal weten zet water volumineus ongeveer 1600keer uit naar stoom. Door warmte te onttrekken van de cylinderwand en de resterende warme lucht, zou deze druppel omgevormd worden naar stoom en een extra abreidsslag gegenereerd worden. Daarna wordt het stoom via de gewone uitlaatklep weer naar buiten geduwd.

    De motor zal praktisch gebruikt worden in een prototype auto voor deel te nemen aan de shell eco marathon. Deze wedstrijd houd in dat teams kleine auto’s bouwen die zo ver mogelijk rijden op 1liter benzine. Graag nodig ik u uit om een kijkje te nemen op onze website; http://www.ecorunner.nl

    Veel problemen zijn ontstaan bij dit ontwerp, doch zijn ze bijna allen opgelost. Enig groot overblijvend vraagstuk is hoe ik het water injecteer…. Er bestaan namelijk geen injectoren die water resistent zijn en toch de boogde druk van min.70bar kunnen verwerken.

    Voorlopig heb ik de injector vervangen door een tweede ontstekingskaars, maar dit zal dus veranderen als de motor van vier takt naar zestakt gaat.

    Graag had ik jullie mening gehad over de mogelijke oplossingen.

    [img]http://i126.photobucket.com/albums/p108/ecorunner/gheelm.jpg[/img]

    [img]http://i126.photobucket.com/albums/p108/ecorunner/8.jpg[/img]

    [img]http://i126.photobucket.com/albums/p108/ecorunner/gheelmetmaterialen.jpg[/img]

    [img]http://i126.photobucket.com/albums/p108/ecorunner/3.jpg[/img][/img]

    #2658
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Oke, dit vind ik ook leuk. Brainstormen.

    Allereerst. Waarom zo´n hoge druk? Heeft dit een reden? de druk in je cilinder is op dat moment immers nul.

    Daarnaast moet je eraan denken, dat je uitlaatklep eerder dichtmoet, dan bij een 4 takt. Bij een 4-takt zit er een overlap, zodat in en uitlaatklep tesamen eventjes openstaan voor de spoeling. Zo blijft er zo min mogelijk reeds verbrande gassen achter. (maar hier had je zelf natuurlijk ook al aan gedacht). Je uitlaatklep moet al dicht zijn, vóór dat de zuiger het BDP bereikt. Op BDP moet je immers je water inspuiten, anders “holt” de stoom achter je zuiger aan. (is een tekst uit het boek van Rob van Dort).

    Het systeem van waterinjectie wordt in de autosport ook enigsinds toegepast. hierbij dient het om de lucht die door de motor aangezogen wordt, af te koelen.

    Misschien is dit iets.

    http://www.biesheuvel.nl/shop/page/aquamist” class=”bbcode_url”>http://www.biesheuvel.nl/shop/page/aquamist

    Roy

    #2659
    davide
    Deelnemer

    Hey Roy,

    idd dit wordt ook in de autosport gebruikt, maar in een totaal ander principe. Aangezien de lucht in turbo’s wordt samengeperst, warmt deze op. Die lucht wordt dan afgekoeld dmv water(en soms alcohol) injectie.

    Het fundametele verschil dat dat dit in het ‘spruitstuk’ gebeurd, in mijn geval in de verbrandingskamer.

    Die druk van 70 bar, is de druk die bereikt gaat worden bij gewone ontbranding van de benzine. Aangezien ik eigenlijk geen echt idee heb van hoe groot de druk bij het stoom gaat worden, heb ik dezelfde aangenomen. Wetende dat de motor een compressie verhouding van 9-9.5 zal hebben en een totaal volume van 34.2cc. Ook wetende dat de cylinderwand temperatuur op 210° wordt verwacht bij ‘normale’ viertakt werking, kan miss iemand een schatting maken van de druk die door het stoom zal ontstaan, en is het miss helemaal niet nodig van 70bar te verrekenen.

    Dat van die kleppen klopt tevens, maar dat had ik al voorzien door met twee ‘verschillende’ nokken te werken op de uitlaatklep stooter.

    #2660
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Davide,

    ik dacht dat als je water in stoom veranderd, deze ongeveer 1700 keer zoveel volume wil aannemen. (mits hij hiervoor de ruimte krijgt. Nou denk ik dat jij slim genoeg bent om uit te tellen, hoeveel de druk dan zal worden. (is dus afhankelijk van de hoeveelheid water die je injecteerd)

    Is het niet mogelijk, om met een kleine plunjer, die door een nok op je nokkenas wordt aangedreven, op het goede moment een drupel water naar binnen te persen? Lijkt me niet, dat je daar persé een injector voor nodig hebt. Je maakt het dan mechanisch, ipv electrisch gestuurd. (meer het idee van een smeerpompje of voeidindspomp bij een stoommachine).

    Maar de injector hoeft zelf toch geen 70 bar te leveren? Hij moet die druk wel aankunnen ja (anders zou hij stuk slaan, als in de cilinder deze druk ontstaat). Hij hoeft immers niet in te spuiten, als er in de cilinder 70 bar zit.

    Roy

    #2661
    davide
    Deelnemer

    Hehe,

    die druk berekenen is nog niet zo eenvoudig, aangezien je wel water kan injecteren, maar niemand kan zeggen hoeveel van het water weldegelijk kan verdampen. Al het deels in watervorm blijft zal de druk veel lager liggen dan indien alles naar stoom omgezet wordt. Aannemende een factor 1700, zou voor een 34.2cc motor de druk ‘constant’ moeten blijven bij het BDC wanneer 34.2/1700 cc water zou zijn geinjecteerd. Aangezien in dit geval de uitlaatklep best iets vroeger opengaat zodat er niet opnieuw compressie ontstaat, zou deze druk dus hoger kunnen worden indien er meer water wordt geinjecteerd?

    Dat idee met die plunjer ben ik ook al een tijdje aan het overpeinzen, het is inderdaad een goede oplossing. Er bestaan reeds dergelijke systemen onder de naam van ‘unit injector’. Deze zijn dan nog electrisch bestuurbaar ook. Maar het idee van die plunjer is zeker verder ondezoek waard, aangezien het om een heel kleine hoeveelheid gaat, zou het energetisch verbruik van die plunjer best laag liggen. Ik ga er eens verder over schetsen en tekenen :wink:

    #2662
    john
    Deelnemer

    Eigenlijk is de 6 takt motor al lang geleden uitgevonden, de zuiger maakte nog 2 slagen extra, deze waren bedoelt om de cilinder “te spoelen”.

    Dit was eigenlijk een soort smoes om van het Otto principe ( 4 takt principe) uit te komen.

    Door de zuiger 2 extra slagen te laten maken werkte de motor wel net als een 4 takt motor alleen ging de zuiger nog een keer extra heen en weer.

    Wat dan wel weer leuk is is dat je nu aan het proberen bent om uit deze loze slagen nog extra vermogen te halen door middel van water injectie.

    Heel veel succes met dit project.

    #2663
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Alles wat meer dan een 2 slag motor is overdone :mrgreen:

    #2664
    john
    Deelnemer

    beetje lastig met V motor opstelling, 4 takt V8 met gezamelijk carter is een stuk gemakkelijker te constueren dan een V8 met gescheiden carterdelen. :roll:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven