Zestakt motor in ontwikkeling

De nieuwste berichten Forums Motoren Verbrandingsmotoren Zestakt motor in ontwikkeling

5 berichten aan het bekijken - 9 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #2665

    Wanneer je de uitlaatgassen normaal afvoert tijdens de uitlaatslag zal er alsnog erg veel energie verloren gaan en zal door de extra wrijving de rendementswinst nihil zijn.

    Je gebruikt eigenlijk alleen de warmte die normaal door het koelsysteem wordt afgevoerd.

    Een beter idee is misschien de uitlaatklep dicht te houden en de aanwezige verbrande gassen nogmaals te comprimeren en aan het einde van deze compressieslag water in te spuiten. Dan benut je namelijk ook de uitlaatgaswarmte.

    Mechanisch gezien stuit je dan echter wel op problemen omdat je lekverlies langs de zuigerveren drastisch zal toenemen en ook de druk in de injector moet in dit geval erg hoog zijn. (keramische injector toepassen?) De injector moet geïsoleerd worden van de cilinderkop omdat er anders vapour-lock (dampbelvorming) zou optreden in de injector/waterleiding.

    Volgens de stoomtabel is de temperatuur van verzadigde stoom bij 50 bar bijvoorbeeld 264 graden celcius.

    Op autoweek.nl kun je zien dat BMW experimenteerd met een systeem om stoom op te wekken dmv uitlaatgaswarmte en die dan weer een compressor aan laten drijven die de verbrandingsmotor helpt met het leveren van arbeid. Zij claimen met de zogenaamde turbostreamer 15% brandstof te kunnen besparen.

    Dit is een grote verbetering maar door de omslachtigheid van het systeem en het extra toegevoegde gewicht/kosten/productie denk ik dat we iets beters kunnen bedenken.

    We zijn denk ik op de goede weg als we de eigenschappen van water/stoom benutten om de verspilde verbrandingswarmte om te zetten in arbeid.

    Groeten van Daniel

    #2666
    Erwin
    Deelnemer

    ik ben erg benieuwd hoe dit verder gegaan is,

    het idee van daniel lijkt me interesant, om de uitlaatgassen nogmaals te comprimeren, probleem is dat je niet alles kan comprimeren, want het zijn de “uitlaatgassen” die zojuist arbeid hebben geleverd, en die wil je met dezelfde druk comprimeren, dat gaat dus niet.

    als het een motortje is die een vrij vast toerental draait, zou ik er voor kiezen om met een bepaalde uitlaat-timing ervoor zorgen dat er zo veel mogelijk warmte in de motor blijft, en komt, evt de inlaatlucht opwarmen dmv een warmtewisselaar, en de uitlaatklep vroeg dichten, zodat er praktisch geen spoeling kan plaatsvinden (dat kan zoiezo niet want je wilt 2 takken extra) en zon 30 graden voor bdp water injecteren, want ik denk dat water wel even nodig heeft om uit te zetten, waarschijnlijk doet dit het niet eens snel genoeg voor jou toepassing.

    ik denk dat je of aan een dieselpomp met ‘common-rail’ inspuiting moet denken voor de inspuiting, want, als jij je cilinderkop en de motor lekker heet houd voor een hoog rendement,(ik ga er van uit dat jij niet op het maximale vermogen doelt, want dan wil je juist koud, je wilt zo heet gaan als het kan zonder ‘knock’ te veroorzaken) moet de druk in de leiding hoger zijn dan de maximale stoomdruk bij diezelfde temparatuur, anders begint het al te stomen in de leiding, dit kan dus niet nagenoeg nul zijn. een mechanische pompverstuiver gaat denk ik niet omdat de druk altijd boven de maximale verdampdruk(stoomdruk) moet zijn.

    mvg,

    #2667

    Hoi Erwin,

    Leuk dat je meedenkt! Inmiddels ben ik er overigens helemaal uit en heb ik een motor laten bouwen door Jerry van de Heide die met een veel hoger rendement werkt dan conventionele motoren. Ik was er al lang mee bezig maar wilde mijn idee niet prijsgeven.

    Helaas kan ik contractueel gezien niet uitwijden over de techniek hierachter.

    Wordt ongetwijfeld vervolgd!

    #2668
    Bart36
    Deelnemer

    De basis is eigenlijk dat dat je het rendement omhoog wilt brengen als ik het goed begrijp. Een andere optie is wel wat verder gezocht. Het rendement van een verbrandings motor is bijna niks wel veel overtollige warmte deze omzet in elektrische energie (stoomturbine(waar haal je het water vandaan?), stirlingmotor) en het accupack opladen hybride systeem.

    Bart

    #2669
    ZAPJACK
    Deelnemer

    Als water injectie pomp, u mag even kijken naar het vrachtwagen AD Blue injectiepomp en injecteur

    AD Blue sta nu bijna bij alle merken van vrachtwagen

5 berichten aan het bekijken - 9 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven