Zuigerveren

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Alex
    Deelnemer

Ik kwam er vanmiddag achter dat de zuigers in mijn 3,5″ loc behoorlijk lek zijn. Er zat vanoudsher nog asbestgrafiet koord in, de zuigers hebben nog een enkele 3,6 mm brede groef in het midden. O ringen zijn dus geen optie en daarom overweeg ik om een teflon zuigerveer te maken. Heeft iemand daar ervaring mee?

En in O.S. 182 uit 2001 heeft een artikel gestaan over kunststof zuigerveren. Wie heeft dat artikel en wil dat voor me inscanen en mailen? Uiteraard moet het deze week nog klaar want de stoomdagen staan voor de deur, als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.

groeten Alex

Johan
    Deelnemer

Pffhoe dat wordt even zoeken vanavond. Ik zal even voor je kijken wat ik over die kunstof zuigerveren kan vinden in mijn stapel onder stoom. Kan me het artikel wel herinneren. Als goed alternatief kan blokpakking uit het grootbedrijf uitelkaar worden gehaald. De draden strak in de groef draaien. je krijgt dan een pakking van grafiet..

john
    Deelnemer

Hoi Alex,

volgens mij ging dat over teflon O ringen in combinatie met een Viton rong als steun ring.

De teflon O ring was er een die met grafiet was geimpregneerd, om deze goed tegen de zijwand van de cilinder aan te laten sluiten werd eer een standaard Viton ring onder gezet.

Anders kun je uit een stukje massief teflon een ringdraaien, uitwendig exact de diameter van de cilinder, inwendig de diameter zoals in de zuiger.

Nu de ring schuin doorsnijden, bij het snijden treed geen materiaal verlies op en sluit de rinf als het goed is weer mooi aan.

Ikzelf zit hier ook mee, standaard O ringen slijten veels te snel.

En voor kleine zuigers in pompjes voldoet het grafiet koord eigenlijk ook niet echt.

resultaat, enorm vermogens verlies.

Alex
    Deelnemer

Als Johan dat artikel nog kan vinden stel ik dat zeker op prijs. Ondertussen heb ik ook via de telefoon een paar adviezen gekregen, en die komen aardig overeen met John zijn reactie. Omdat de stoomdagen hard dichterbij komen heb ik besloten om teflon zuigerveren te maken ondersteund door Viton O ringen. Vanmiddag heb ik het nodige materiaal bijelkaar gescharreld en als alles lukt moet de machine over een paar dagen weer lopen en zaterdag of zondag nog even proefrijden op Nienoord.

Groeten Alex

Johan
    Deelnemer

komt ie!…is het nog op tijd? zou je me even willen mailen voor het e mail adres. dan stuur ik je het artikel uit OS 182 Teflon zuigerveren voor de TODOS en andere machines…

Alex
    Deelnemer

Degenen die gereageerd hebben wil ik even bedanken. Mijn loc loopt inmiddels weer op lucht, morgen wil ik haar even opstoken en zondag een proefrit op Nienoord maken. Een aantal van u hoop ik dan volgende week met de stoomdagen te zien.

Groeten Alex

john
    Deelnemer

En Alex,

hoe is de test op lucht verlopen ?

PS hoe herkennen we jou op Nienoord, toch fijn om het gezicht acchter het forum lid te zien .

of beter, welke loc is van jou ?

Alex
    Deelnemer

Hoi John

De test is prima verlopen ik geloof dat we ( mijn leerling machinist was ook mee) 26 rondjes gereden hebben. Ook de injecteur waar ik al maanden mee zat te tobben deed het weer goed, ik heb in een helder ogenblik de stoomkegel een paar tienden versteld.

Hoe ik er uitzie? kijk hier maar , http://www.miniatuurstoom.nl/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=26&page=inline&id=420&catid=10&limitstart=61 helemaal in stijl op de 4711, en na een dag ben ik ongeveer zo zwart als op de foto. Ik heb waarschijnlijk èèn van de kleinste locs op de 3.5 ” baan een Juliet gifgroen van kleur en als ik niet op Hoge Palen ben zoek dan maar in de tent in de buurt van de stoomgroep, daar sta ik met de wals Rode Paulien in aanbouw.

Ook ik zal de komende dagen niet online zijn maar op Nienoord kamperen,volgende week komen er foto’s van het evenement op mijn site te staan. Iedereen fijne dagen toegewenst en ga niet over de rooie….

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven