Zuigerveren

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Erwin
    Deelnemer

Mannenbroeders,

ik zit nog met een vraagje voor mijn stoommachine,

ik heb de machine bijna af, en moet alleen nog wat kleine onderdeeltjes maken zoals zuigerveren.

nu is mijn cilinder van rvs, de zuiger ook, en wou zuigerveren van brons maken, maar daar gaat de verende werking snel uit lijkt me?

welke materialen worden gebruikt voor zuigerveren?

bedankt!,

Erwin

Erwin
    Deelnemer

komaan mensen, jullie maken ook stoommachines :p

ik weet wel hoe ik de veren moet maken ik heb alleen nog geen idee van welk materiaal……

bedankt alvast…

Frits
    Deelnemer

Hi Erwin,

Als je Onder Stoom leest, dan staat er in het nieuwste nummer op bldz. 32 een goed verhaal over zuigerveren van Teus Visser. Heel revolutionair maar wie weet is het wat jou. 😉

Hij maakt ze van teflon.

Mvg

Frits

Alex
    Deelnemer

Ik heb nog hele ouderwetse zuigerafdichtingen bestaande uit in olie gedrenkt asbestkoord met grafiet. Tegenwoordig worden vaak o-ringen of qadro ringen vaak in combinatie met teflonringen gebruikt. In O.S hebben hier al vaker artikelen over gestaan, gebruik de zoekfunctie elders op deze site maar eens.

Groeten Alex

Erwin
    Deelnemer

ik denk dat jij de afdingting van de zuigerstang bedoelt?

maar in ieder geval

mijn machine draait nu al schitterend zonder enige afdichting of wat dan ook, maar gaan er nog wel komen natuurlijk…

in ieder geval bedankt voor de reacties!

Alex
    Deelnemer

hoi Erwin

Ik bedoel de zuiger zelf! Toen ik deze 25 jaar teug maakte stond op de Engelse tekening een brede groef getekend 1/8 x 1/8 “. In die tijd werd asbestkoord nog gewoon als pakking gebruikt. Zolang het doordrengd is met olie hoef je niet bang te zijn voor losse vezels. Als ik nu zuigerveren o.i.d. zou willen monteren moet ik eerst nieuwe zuigers maken, die brede groef kan ik dan niks meer mee, dus voorlopig laat ik het zoals het is. De afdichting van de zuigerstang is er inderdaad ook mee gemaakt, dit kan je geloof ik ook vervangen door gevlochten teflontape.

Groeten Alex

Roy Wilms
    Deelnemer

Vraagje trouwens, hoe kom je bij rvs als materiaal voor cilinder/zuiger? RVS heeft toch zeer slechte glij-eigenschappen en gaat snel invreten?

Roy

Erwin
    Deelnemer

tsja, het roest niet heh :P

op perslucht draait hij erg goed, met je mond kan je hem ook laten draaien.

maar wanneer het echt gaat vreten pers ik een gietijzer bus in, met een dunne wand, maar dat zal niet nodig worden lijkt me.

al het drijfwerk is van rvs trouwens, alleen het frame is van staal, (en vliegwiel gietijzer)

de krukas en kruishoofd zitten allemaal bronzen lagers in, dus dat is geen probleem.

het enige punt wat zou kunnen mislopen, is dus de zuiger en cilinder, want dat is rvs op rvs, maar dan nog, het word ook goed gesmeerd en de cilinder is gehoond, en de zuiger is ook flink glad….

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven