De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › Zuigerveren
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 1 maand geleden door
Alex.
- AuteurBerichten
- 5 mei 2006 om 15:57 #2364
Roy Wilms
Deelnemertjsa, maar smeren en glad afwerken lost dat niet op. Het kan meevallen, omdat het allemaal lichtjes belast wordt. Maar waarom denk je dat onderdelen van draaiende voorwerpen (motoren van auto´s bijvoorbeeld) nooit van rvs gemaakt worden? Roy
5 mei 2006 om 16:54 #2365rikske
Deelnemerbeste erwin ik hoop van harte dat je geen problemen krijgt met de uitzetting van inox
het uitzettingscoff. van inox is toch heel wat groter t.o.v. koolstof houdende staalsoorten. bij inox is het koolstof gehalte heel wat kleiner dan bij normale staalsoorten.
groetjes erik
7 mei 2006 om 11:24 #2366Erwin
Deelnemerhet is trouwens rvs 420, zon supergelegeerde soort oid, daar zit ook wat meer koolstof in, rvs 420 word ook wel croomstaal genoemd omdat er geen nikkel in zit. (alleen de cilinder, zuiger en stoomkast zijn van rvs420, de rest van 304) zelfde materiaal als kleppen in je auto……..
en wat heeft zo een klein machientje nou te lijden?
ik denk dat het wel goed gaat komen, we zullen zien…
igg bedankt voor alle leerzame info!
29 oktober 2007 om 21:31 #2367Foks Peter
DeelnemerHallo Daar, Dit onderwerp is al een tijdje uit de mode z.g. het laatste bericht was op mei 2006.
🙄 Meer als een jaar terug, maar ik wil toch nog even terug komen op dit onderwerp.
Begonnen met verschillende projecten, kom je toch telkens weer op een oplossing voor een goed werkende zuigerveer voor een stoommachine.
Bij verbrandings motoren is dit natuurlijk van gietijzer voor het beste resultaat, bij stoommachines word het allemaal wat makelijker, we werken niet met hete verbrandingsgassen, we kunnen dus ook eenvoudigere oplossingen verzinnen.
Ik werk vanuit de fietspomp techniek, eenvoudig en heel betrouwbaar.
Een zuigerveer gemaakt in de form van een z.g. cupje (denk aan de cupjes van je remcilinders in de auto werken altijd perfect.
[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Zuigerveerklein03.jpg [/img] Het schetsje laat zien dat twee tegenover gestelde cupjes, gescheiden door een zuigerring (houd de boel in het midden) een dubbelwerkende luxe fietspomp ontstaat.
Bij een cilinder boring van b.v. 12mm maak ik een cupje overmaats met een 0,1mm draai eerst de binnenzijde met een hoek van ongeveer 10° en 2mm diep, hierna de buitenzijde met een hoek van zo´n 5° cupje afsteken en klaar.
Materiaal Teflon of Nylon (zie afb).
[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Zuigerveerklein02.jpg [/img] Als doorgewinterde stoombouwers dit zien zal ik wel direct verketterd worden, maar met al dit gevloek in de kerk moet zeggen dat het perfect werkt en een afdichting word verkregen die de boel lekker laat werken en ligt loopt.
[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Zuigerveerklein01.JPG [/img] hoe hoger de stoomdruk, des te beter sluiten deze fietspomp zuigerveren af.
Ik ben benieuwd naar de reactie´s
Groeten Peter Foks.
30 oktober 2007 om 11:20 #2368Bert
DeelnemerAls ik dit zo zie, vraag ik me af waarom je dan niet meteen de gehele zuiger van kunststof zou maken. Het lijkt me veel werk te besparen, veel slijtage te voorkomen aan de binnenzijde van de cilinder en is gemakkelijk te vervangen. Er zijn natuurlijk wel polimeren die een wat mindere verstandhouding met water hebben, maar het gaat me dan alleen maar om het idee. Ben benieuwd, Bert.
30 oktober 2007 om 16:35 #2369Alex
DeelnemerHoi Peter, Ik kan hier nog wel mijn laatste ervaring met zuigerveren geven uit april dit jaar met loc Juliet. Toen bleek dat de astbest afdichting lek was heb ik die brede groef wat dieper gemaakt en er 2 teflon veren op Viton O ringen in gemonteerd met de openingen 180 graden gedraaid t.o.v. elkaar. Dit heeft het hele seisoen prima gedraaid. Ook in de wals zitten teflon veren op O ringen, maar dan in afzonderlijke groeven in de zuigers.
denk er wel aan dat teflon nogal uitzet bij warmte, als jouw machientje op lucht mooi loopt kan hij op stoom wel eens te zwaar gaan. Verder ben ik er benieuwd naar. En bedenk ook dat als er 100 jaar terug teflon geweest was dat echt wel in stoommachines gebruikt was, dus waarom nu dan niet?
31 oktober 2007 om 11:55 #2370john
DeelnemerAlex wrote:Hoi Peter,
denk er wel aan dat teflon nogal uitzet bij warmte, als jouw machientje op lucht mooi loopt kan hij op stoom wel eens te zwaar gaan.
Dit klopt helemaal !!
Ik had ook een teflon zuigertje gemaakt voor mijn stoompomp.
op lucht prima lopen, maar op stoom…. zo vast als een huis.
Ik gebruik in mijn Clayton wagon ook door O ring ondersteunde teflon ringen, deze ringen zijn gegrafiteerde teflon ringen, grijs van kleur.
Ik had wel wat moeite om ze in de boringen te krijgen maar nu eea een beetje ingelopen is loopt de zaak weer soepel.
Alex, ik vond deze teflon O ring set wel prijzig, € 12,50 per O ring set.
Heb ook een dergelijke prijs moeten betalen ?
31 oktober 2007 om 17:21 #2371Alex
DeelnemerQuote:Alex, ik vond deze teflon O ring set wel prijzig, € 12,50 per O ring set.
Heb ook een dergelijke prijs moeten betalen ?
Ik heb de zuigerveren uit massief teflon gedraaid, gekocht bij Sauerbier. De viton O ringen kostten een paar dubbeltjes. Nu is teflon relatief duur, maar voor € 12,50 maak ik er minstens 10 inclusief O ringen.Groeten Alex
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.