De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Zwarten van metaal
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 11 maanden geleden door
Erwin.
- AuteurBerichten
- 16 mei 2004 om 17:24 #71
Anonymous
DeelnemerIk wil graag metaal zwarten (zowel metaal als messing). Wie kan mij helpen aan een goed advies voor deze oppvervlakte behandeling. Zelf heb ik jaren geleden wel eens bij een modelbouwer het produkt BERNAX geprobeerd dat was een geweldig produkt, je werkstuk alleen even naar gelang de gewenste kleur in de vloeistof houden en klaar is kees. Wie weet waar dit nog te koop is???
16 mei 2004 om 17:26 #1971Anonymous
DeelnemerVolgens mij bij “Hobbyklok”. Dit is een postorderbedrijf voor klokken, gereedschappen en stoommachines. Zij hebben zulk soort spulletjes. Ze hebben vast wel een website. Als u er niet uitkomt kan ik wel aan preciese gegevens komen want een kennis bezit een catalogus. Succes! 31 augustus 2004 om 20:06 #1972Anonymous
DeelnemerUit “Professional gunsmithing” heb ik de volgende recepten. Je moet het even vertalen naar het nederlands en de maten omzetten. To Color Copper or Bass Black. Mix:
Potassium sulfide………….1 oz
Ammonium Hydrosulfide…2 1/4 oz
Water…………………………1 gal
To Color Brass Green (Antique effect). Mix:
Iron nitrate………………….2 ounces
Sodium Hyposulfite………..8 ounces
Water…………………………1 gallon
To Color Brass Blue-Black. Mix thoroughly:
Copper carbonate………….1 pound
Ammonium Hydrozide…….1 quart
Then add water……………..3 quarts
Ik hoop dat je er iets aan hebt
12 oktober 2004 om 06:52 #1973Frits
DeelnemerHi, Nu jullie het hier hebben over metaal zwarten, weet er iemand een manier, anders dan laten elokseren, om aluminium te zwarten? Bruin mag ook.
Mijn pogingen met een oplossing van soda geven geen goed resultaat. Alleen wat vlekken en ingevreten putjes.
😥 Kan dat ook beter?
groeten
Frits
7 maart 2005 om 08:43 #1974vir niks ni bang ni boot
DeelnemerFrits wrote:Hi,
Nu jullie het hier hebben over metaal zwarten, weet er iemand een manier, anders dan laten elokseren, om aluminium te zwarten? Bruin mag ook.
Mijn pogingen met een oplossing van soda geven geen goed resultaat. Alleen wat vlekken en ingevreten putjes.
😥 Kan dat ook beter?
groeten
Frits
hoi
misschien wat laat deze info maar bij Rob Sauerbier in zeeland te verkrijgen Metalblack voor messing en staal
http://www.sauerbier@hetnet.nl groeten fred
13 januari 2007 om 18:37 #1975Rene Witteman
Deelnemerbeste medebouwers, Ik heb het setje (4 flesjes) gekocht bij Sauerbier en moet zeggen het werkt perfect. 14,00 euro voor a 100 ml
Goede nederlandse beschrijving erbij en gelijk aande gang.
nu kijken hoe lang het er op blijft zitten bij dagelijks gebruik.
(4 stuks beitelhouders voor op de draaibank)
mvg Rene
29 januari 2007 om 04:55 #1976shayman
DeelnemerJa man dat is me wat , ik ben alweer 14 jaar niet meer in de workforce. (retired.)
maar in de university shop werd aluminum altyd ga-anodiseerd
Ik maakte allerlij apparatuur en op een ander afdeling werd het afgewerkt ,of in zwart of roode kleur.
het is een gespecialeerde bewerking.
Ik zal kijken (zoeken.) of er iets bestaat voor leken net als ons.
Gerard Belle I.S.V.
5 februari 2007 om 12:08 #1977Vasjo
DeelnemerHallo, Wel de volgende oplossing kan ook goed van toepassing komen bij het zwarten van metalen.
Leg je afgewerkte produkten op een oude elektrische kookplaat en laat
de stukken goed heet worden, leg ze vervolgens in een bak met afgewerkte motorolie, en je zal zien dat ze er mooi donker blauw tot zwart eruit
komen, dit hangt af van het materiaal soort.
Ik gebruik dit altijd op school om de leerlingen hun werkstukken te laten blauwen, zoals wij dat noemen.
De stukken gaan dan niet meer roesten bij het aanraken hiervan.
Dus om stukken te blauwen die niet echt in aanraking komen met water is dit best een goede oplossing.
Kan op alle ferrometalen worden gebruikt.
Door de hitte van het stuk brand er eigenlijk een dun laagje olie in de buitenste porien van het werkstuk.
Succes ermee, en veel plezier aan jullie hobby.
Groetjes Vaesen Jozef uit Belgie.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.