De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Zwarten van metaal
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 11 maanden geleden door
Erwin.
- AuteurBerichten
- 17 maart 2007 om 10:26 #1978
Foks Peter
DeelnemerHallo Daar, Om staal wat netjes is afgewerkt (gepolijst) een geweldige blauwe kleur te geven, gebruik ik de volgende methode.
Als eerste verzamel al je draaikrullen die je produceert bij het draaien van kortspanig messing, leg dus wat papier of een doek op je draaibankbed en verzamel op deze manier een sigarenblik vol met krulletjes.
Als dit gelukt is (kan enige tijd duren) dan moeten de krullen vetvrij gemaakt worden, ik gebruik hier wasbenzine voor, dus spoelen met wasbenzine drogen laten en klaar voor gebruik.
Voor de eerste keer verwarm het sigarenblikje met krullen zover dat er geen rook meer van af komt, afkoelen laten en nu je werkstuk onder het oppervlak van de krullen leggen, rustig aan verwarmen en af en toe met een pincet even kijken of je werkstuk al van kleur veranderd.
Nu doorgaan totdat de juiste kleur is bereikt (dit gaat van lichtblauw, tot bruin) in al z’n kleur scharkeringen.
Als de juiste kleur is bereikt onderdeel direct verwijderen en afkoelen .
Blik met krullen goed bewaren voor de volgende Blauwklus.
Groeten Peter Foks
17 maart 2007 om 15:41 #1979gengler
Deelnemershayman wrote:Ja man dat is me wat ,
ik ben alweer 14 jaar niet meer in de workforce. (retired.)
maar in de university shop werd aluminum altyd ga-anodiseerd
Ik maakte allerlij apparatuur en op een ander afdeling werd het afgewerkt ,of in zwart of roode kleur.
het is een gespecialeerde bewerking.
Ik zal kijken (zoeken.) of er iets bestaat voor leken net als ons.
Gerard Belle I.S.V.
Gerard,
Ik heb er (helaas) nog geen ervaring mee, maar kijk voor zelf anodiseren eens hier:
http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize.html (Site in het Engels)
Succes!
Gep Engler
17 maart 2007 om 15:54 #1980gengler
DeelnemerVasjo wrote:Hallo,
Wel de volgende oplossing kan ook goed van toepassing komen bij het zwarten van metalen.
Leg je afgewerkte produkten op een oude elektrische kookplaat en laat
de stukken goed heet worden, leg ze vervolgens in een bak met afgewerkte motorolie, en je zal zien dat ze er mooi donker blauw tot zwart eruit
komen, dit hangt af van het materiaal soort.
Ik gebruik dit altijd op school om de leerlingen hun werkstukken te laten blauwen, zoals wij dat noemen.
De stukken gaan dan niet meer roesten bij het aanraken hiervan.
Dus om stukken te blauwen die niet echt in aanraking komen met water is dit best een goede oplossing.
Kan op alle ferrometalen worden gebruikt.
Door de hitte van het stuk brand er eigenlijk een dun laagje olie in de buitenste porien van het werkstuk.
Succes ermee, en veel plezier aan jullie hobby.
Groetjes Vaesen Jozef uit Belgie.
Beste Jozef,Ik heb dat vroeger ook wel eens gedaan: heet stoken en in olie dompelen.
Gaat prima, maar…..
Er komt dan een vette walm af die volgens mij ZEER VERGIFTIG is !
😡 Ik betwijfel of het verstandig is om dit op school te onderwijzen en ik zou wel nieuwsgierig zijn naar de mening van de Arbeidsinspectie!
Maar misschien (hopelijk…) zit ik er helemaal naast.
Wie weet er meer van ?
Groet,
Gep Englerhttp://home.kpn.nl/gep2/http://home.kpn.nl/gep2/” class=”bbcode_url”> 18 maart 2007 om 00:26 #1981Alex
DeelnemerIk heb vroeger op school nog smeden als vak gehad en onze werkstukken maakten we op het vuur nog een keer heet en smeerden er dan olie op. Dat werkt goed want hier thuis staat een kandelaar al 35 jaar zwart te wezen. Het rookte indertijd wel enorm maar onder de kap van de smidse trok dat wel naar buiten en daar maakte niemand zich toen druk om. Tegenwoordig maakt iedereen zich gelijk zorgen maar als je zorgt dat je niet vol in de walm staat overleef je het echt wel. Tenslote is de uitstoot uit de schoorsteen van een stoommachine ook niet echt gezond om op te snuiven en laat de arbo daar ook maar niet naar kijken want dan moeten we straks nog filters gaan monteren. 12 juni 2007 om 22:06 #1982Foks Peter
DeelnemerHallo Daar, Met een bezoek aan de stoomdag op park Nienoord, heeft mijn stoom-maatje Jan, alle uitgaven van OS No1 tot op heden kunnen aankopen.
(alle informatie die je maar kunt bedenken) tot 1999 werd door de stoomgroep zelf een goedje aangeboden om staal te zwarten, dit is te koop aangeboden op de jaarlijkse stoomdagen toendertijd.
Wie O wie weet hier nog wat van????
Graag een reactie in dit stukje forum.
Groeten Peter Foks.
16 juni 2007 om 15:44 #1983e.hermens
DeelnemerHa die bouwers, Lang geleden gezwart. metaal warm maken (donker rood tot kers rood ) daarna in de rauwe lijnolie dompelen, na afkoeling met wasbezine schoonmaken. Beter zwarten kan niet.
16 augustus 2007 om 18:59 #1984Erwin
Deelnemere.hermens wrote:Ha die bouwers,
Lang geleden gezwart. metaal warm maken (donker rood tot kers rood ) daarna in de rauwe lijnolie dompelen, na afkoeling met wasbezine schoonmaken. Beter zwarten kan niet.
op mijn werk doen we professioneel chemisch zwarten,
dat werkt met een bad met zoutoplossing dat kookt, ong 150 graden, en dan word er elektrisch een oxidelaag (ofwel roestlaag) opgewekt, die diep zwart is.
daarna komt het een kwartiertje in de olie te liggen zodat de olie in de gemaakte roestlaag trekt, zodat dat een iets betere corrosiebescherming bied.
en nu heb ik het heel simpel uitgelegd…
gr.
Erwin
2 november 2007 om 22:22 #1985gerard
DeelnemerHallo allemaal!! Ik heb net even de stukken hierboven door gelezen. En ben er achter gekomen dat het zwarten van metalen nogal lastig is. Nou doet het volgende zich voor. Ik was vanmiddag het bedrijf eens aan het opruimen en kwam een echte ïnstalatie voor het zwarten van metalen tegen. Mijn baas had deze al in geen 100 jaar meer gebruikt. Daarnaast stond een heel mooi wit emmertje met daarin een zoutoplossing de zelfde die erwin beschreef dit wordt gebruikt voor het zwarten. De zoutoplossing zorgt ervoor dat het kookpunt van het water verhoogt wordt. Zover was ik maar heeft iemand ook de now how van deze bewerking???
Groeten Gerard
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.