Aangemaakte reacties

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 264)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Foster 3 inch #10649
    Alex
    Deelnemer

    Rialto

    In reactie op: Foster 3 inch #10647
    Alex
    Deelnemer

    Je bent een landbouw voertuig, je mag overal rijden waar een landbouwtrekker dat mag. Formeel dus niet op het fietspad al is dat soms wel veiliger. Houd ook in dat je een (trekker) rijbewijs moet hebben en een WA verzekering. Denk er ook aan dat passagiers op een aanhangwagen niet mee verzekerd zijn. Ik heb daar een aparte verzekering voor.

    In reactie op: Foster 3 inch #10645
    Alex
    Deelnemer

    In praktijk rem je op de stoommachine. Als ik een helling af ga leg ik de lat dicht en haal de schaar op, soms tot in de achteruit. De handrem is veel te traag om tijdens het rijden mee te remmen.Op de grote machines werkt het precies zo.

    In reactie op: Stoomtrekker kopen #8892
    Alex
    Deelnemer

    Met de 4″ Burrell rij ik inderdaad commercieel en daar geld inderdaad voordat de stoomgroep dan niet keurt, ongeacht de grote van de ketel.

    Maar… mijn Burrell heeft een inhoud van 27.8 liter bij een werkdruk van 8 Bar. Dan komt PxV boven de 200 en valt de ketel volgens de PED in categorie 3 en dat is volgens de wet keuringsplichtig. Volgens dezelfde wet moet de keuring dan gebeuren door een door de minister aangewezen instantie een z.g. NoBo. Daar zijn er 6 van in Nederland en daar zijn NVM of stoomgroep niet bij.

    Waar ik voor wil waarschuwen is dat een ketel uit bv. Engeland zonder de juiste papieren in Nederland niet goedgekeurd zal worden, niet door een NoBo en niet door een club. Denk hierbij ook aan de CE normen. Het is aan te raden om dit vóór aankoop na te vragen bij een NoBo of zover het een modelketel PxV<200 betreft bij één van onze clubkeurmeesters. Dat voorkomt dat je geheel te goeder trouw een machine met een ketel koopt die achteraf alleen schrootwaarde blijkt te hebben.

    Alex

    In reactie op: Stoomtrekker kopen #8889
    Alex
    Deelnemer

    Moi Jappa.

    Station Road Steam Zou een optie kunnen zijn maar let wel op. De ketelkeuring zoals die in Engeland gebeurd wordt hier niet zonder meer geaccepteerd. Het kan dus zijn dat een ketel hier niet goedgekeurd wordt en slechts schrootwaarde heeft.

    Zelf heb ik een 4″Burrell van Steam Traction World gekocht, inderdaad als bouwpakket. Deze heb ik in 5 maanden afgebouwd, maar ik had wel de nodige ervaring met stoommachines. De ketel is in mijn geval in Engeland onder keur gebouwd, en in Nederland voor ingebruikname gekeurd door Lloyds. De Stoomgroep of NVM mogen dit niet vanwege de afmetingen en de wettelijke eisen. Het lijkt ingewikkeld maar als je weet waar je op letten moet valt het wel mee, de keuring kost alleen een paar honderd euro.

    Alex

    In reactie op: In gebruik nemen van oude modelstoommachine. #8199
    Alex
    Deelnemer

    Kees,

    Ik zou nimmer zo’n oude ketel opstoken zonder deze eerst grondig te controleren en af te persen. Bedenk ook even dat je aansprakelijk bent als er iets gebeurd op een open dag met publiek erbij. Het is dan wellicht veiliger om e.a. op perslucht te laten draaien. Zeker een stalen ketel kan inwendig door corrosie aangetast zijn. De kans is groot dat het echter een geklonken koperen ketel is, hou er eens een magneet bij. Verder verwacht ik dat de nodige pakkingen verdroogd zijn zodat er de nodige lekkage zal zijn. Die slikgat dekseltjes bieden wel een kans om in de ketel te kijken en een indruk van de inwendige toestand van de ketel te krijgen.

    Groeten Alex

    In reactie op: Vraag over handboek stoomketeks, ihb wandomhaling #7984
    Alex
    Deelnemer

    Ik heb het handboek er ook bij gepakt en ben geneigd te denken dat er een fout in de tekening zit. Je zou denken dat het omgehaalde deel, na de bochtlengte, dus datgene wat aansluit op de ketelromp, 9 á 12 mm moet zijn om voldoende oppervlak te hebben voor de soldeerverbinding.

    Verder staan een aantal essentiële zaken niet op de tekening zoals ontwerpdruk, werkdruk, en testdruk. Ook mis ik het verwarmt oppervlak (V.O.) en de ketelinhoud in ltr, zaken die verplicht op de ontwerp tekening dienen te staan. Het enig juiste wat je kan doen is contact zoeken met Dhr Verouden, zie ketelreglement, en hem deze vraag voorleggen. En ga pas bouwen als je een goedgekeurde tekening mét handtekening hebt.

    Hou er maar vast rekening mee, een stoomketel bouw je tegenwoordig drie keer. Twee maal op papier en 1 keer in de werkplaats, waarbij het papier je minstens 6 keer zoveel tijd kost als het koper. Succes.

    Alex

    In reactie op: Big Boy Union Pacific loc #7935
    Alex
    Deelnemer

    Hoi Arjan,

    Er heeft jaren terug een Big Boy in aanbouw op de stoomdagen op Nienoord gestaan. Een 7¼ machine van 4,5 m lang, gerekend zonder de tender. Ik heb alleen geen idee meer wie het was en weet ook niet hoe ver dit project is. Wie het weet mag het zeggen.

    Alex

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 264)
Scroll naar boven