Hier kunt u alle zaken aangaande heteluchtmotoren/stirling motoren kwijt
Moderator: Moderators
-
Chriske
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma aug 08, 2011 5:32 pm
Bericht
door Chriske » do dec 29, 2011 11:16 am
Hoi,
Deze is gemaakt door leerlingen van de technische school in GTI Duffel.
Er waren (bijna) 4 maanden en 5 leerlingen nodig om deze Stirling af te werken. Voor alle duidelijkheid deze leerlingen (afdeling lassen) hebben maar twee uurtjes per week machinewerk.
http://gti-duffel.be/4B/StirlingCD/Stirling-CD01.mpg
Dit project is er mede gekomen door de vele tips van mensen uit de stoomgroep in België -KMYCA-. Een paar personen wil ik toch wel heel speciaal bedanken, met name DirkW. (zit ook op dit forum, ik vond Dirk trouwens via dit forum.) En Wim van Hest ook lid van KMYCA, was ook 'slachtoffer' van mijn nimmer aflatende stroom vragen.
Thanks guy's...!
Chris
en heu.... De beste wensen voor het nieuwe en : May the 'steamforce' be with you..!
-
wijns
- Berichten: 141
- Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
- Locatie: Tremelo
Bericht
door wijns » do dec 29, 2011 12:25 pm
Altijd welkom met je vragen Chris !!
Dirk
-
Chriske
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma aug 08, 2011 5:32 pm
Bericht
door Chriske » do dec 29, 2011 12:39 pm
Dirk,
Brandstoftank nog solderen en monteren.
Ik had die graag weggestoken onder het chassis. Hopelijk zal door een 'vaste' aanvoer van hitte de prestatie toch al wat verbeteren.
Om dat ding vlot rijdende te krijgen moet in elk geval het toerental een pak naar omhoog. Om dezelfde snelheid te bekomen als de 'elektrische MONO's' moet de motor toch zeker 700 à 800 toeren doen. Er van uit gaande dat ik een 1:4 reductie gebruik.
Chris
-
Chriske
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma aug 08, 2011 5:32 pm
Bericht
door Chriske » vr feb 17, 2012 6:58 pm
Ondertussen draaide deze stirling al een uurtje (wellicht zelfs een pak langer) . Dat maakt dat deze stirling 'uit rodage' is..

Wat blijkt, het toerental zit een flink pak hoger dan net na de bouw. Zeer indrukwekkend verschil.
Toch nog wat werk aan alvorens de wielen er onder gaan. Het vliegwiel is uit balans. Is duidelijk te zien aan het trillen van de motor bij dit hoge toerental
http://gti-duffel.be/4B/StirlingCD/Stirling-CD02.mpg
-
Chriske
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma aug 08, 2011 5:32 pm
Bericht
door Chriske » di apr 10, 2012 4:42 pm
-
wijns
- Berichten: 141
- Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
- Locatie: Tremelo
Bericht
door wijns » di apr 10, 2012 9:36 pm
Geweldig Chris , petje af voor dat werk.
Ik kijk uit naar de opendeurdag in de GTI school.
Dirk
-
Chriske
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma aug 08, 2011 5:32 pm
Bericht
door Chriske » wo apr 11, 2012 10:02 am
Bedankt Dirk,
Hier en daar nog wat aan sleutelen.
Ik zou het toerental wat willen opkrikken. In het filmpje is te zien dat in de bochten de Stirling wat trager loopt.
Smering is ook belangrijk.
Plezante projecten, daar ben ik nog niet zo direct van af, van die Stirlings...
Chris
-
Chriske
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma aug 08, 2011 5:32 pm
Bericht
door Chriske » do apr 26, 2012 2:31 am
Op het filmpje zijn ze nog niet helemaal af maar momenteel zijn ze alledrie operationeel. Er was wat extra werk nodig om dat toerental de hoogte in te krijgen.
De leerlingen zijn in elk geval a-pe-trots met het resultaat.
Ze zijn er klaar voor, voor onze open deur...
http://gti-duffel.be/4B/StirlingCD/Stirling-CD04.mpg