Mijn stirling motor is bijna af, op het vliegwiel en de brander na. Nu heb ik alleen het juiste meteriaal niet (qua diameter) om het vliegwiel volgens tekening te maken. Nu is mijn vraag, wat is nu precies belangrijk bij het vliegwiel ? Diameter, gewicht, beide?
Ik wil eigenlijk een kleiner vliegwiel maken (qua diameter) met het gelijke gewicht van het orgineel (bijvoorbeeld door het vliegwiel dikker te maken).
Iemand ervaringen of tips?
Vliegwiel
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma jan 01, 2007 8:30 pm
-
- Berichten: 250
- Lid geworden op: do mei 04, 2006 12:49 pm
- Locatie: Meerlo
Bij een vliegwiel is van belang, de massa van de rand, en de afstand tot het hart. Een vliegwiel van 10kg met een diameter van 500mm, werkt beter dan een as van 20kg met een diameter van 50mm. Dit komt door de hoeveelheid energie die in het vliegwiel terecht kan komen. De massa dicht bij het middelpunt werkt niet hard mee. Daarom is een vliegwiel van een stoommachine vaak voorzien van spaken, om het gewicht wat te verlagen. De rand van het wiel doet het hem.
Roy
Roy
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: di dec 26, 2006 2:13 am
- Locatie: Wageningen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht
Als er dan verschil in massa is over de omtrek van het vliegwiel krijg je, als je naar een bepaald vast punt in de omtrek kijkt een piekje of een dalletje in de naar buiten gerichte centripetale kracht. Dit zie je terug in de vorm van trillingen (en in extreme gevallen lagerschade).
Als er dan verschil in massa is over de omtrek van het vliegwiel krijg je, als je naar een bepaald vast punt in de omtrek kijkt een piekje of een dalletje in de naar buiten gerichte centripetale kracht. Dit zie je terug in de vorm van trillingen (en in extreme gevallen lagerschade).