tig lassen of pap koken

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Menno Marrenga
Berichten: 15
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 12:10 am

tig lassen of pap koken

Bericht door Menno Marrenga » wo apr 15, 2020 9:55 pm

Als ik twee forse blokken pisbakkestaal aan elkaar wil TIG-lassen lijkt het wel of ik pap aan het koken ben: zo veel bellen borrelen uit de smelt op. Ook als ik de oppervlaktes helemaal blinkend glad slijp, oppoets met benzine en dan afdroog, de bellen blijven komen. Dus oppervlaktevuiligheid zal het wel niet zijn - trouwens, bij veel vuiler maar dunner materiaal heb ik dit probleem niet. Ik dacht: als ik maar lang genoeg doorkook dan moet elke mogelijke uitgassing wel stoppen, maar zelfs na het ijzer rondom de las minuten lang roodgloeiend houden blijft het: blub, blub. Ik krijg zelfs de indruk dat het dan erger wordt.
Wie herkent dit effect?
Waar komt al dat gas vandaan?

pfb
Berichten: 197
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door pfb » do apr 16, 2020 9:36 am

Moi Menno,
Ik hen een vermoeden wat jij pisbakkenstaal noemt een staalsoort is wat lood bevat, het z.g. automatenstaal. dat is haast niet te lassen want je kookt het lood eruit. Zilver/hardsolderen gaat goed.
Staal met een zwarte huid kun je beter lassen, niet dat gladde spul.
Succes, Peter

Menno Marrenga
Berichten: 15
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 12:10 am

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door Menno Marrenga » wo apr 22, 2020 8:01 am

Dat lijkt een plausibele verklaring.

Ik heb geen idee wat voor soort staal ik heb. Meestal gewalste en gelaste kokers en ge-extrudeerde hoeklijntjes of IPE profielen. Het heeft wel een zwarte walslaag maar dat zegt niet zo veel. Het komt uit China en ik vrees dat ze daar hun hoogovens op bruinkool stoken en dat het schroot niet echt vloeibaar wordt. Dat merk ik al achter de draaibank. Soms denk ik: dit draait lekker, vermoedelijk zit ik nu op een oud gietijzeren huinhek en dan ineens breekt de beitel: heeft iemand een Zweeds kgellager in de smelt gegooid of zo iets. Het staal is dus niet homogeen. Best mogelijk dat er hier en daar wat oud lood in zit, schroot van een uitgedeukte auto of zo.

Als je gelijk hebt, dan zal ik wat vaker met messing gaan solderen. Want wachten tot al het lood er uit gekookt is - dat is niet te doen.

Roy Wilms
Berichten: 257
Lid geworden op: do mei 04, 2006 12:49 pm
Locatie: Meerlo

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door Roy Wilms » zo jan 10, 2021 8:40 pm

Hoi, wellicht overbodig, maar dit krijg je ook als je met het verkeerde gas last. Maar ik neem aan dat je daarna gekeken hebt.

Roy

Menno Marrenga
Berichten: 15
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 12:10 am

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door Menno Marrenga » wo feb 03, 2021 3:28 pm

Bedankt voor je suggestie.
Ik gebruik argon. Hoe kan ik testen of het wel zuiver is?

Roy Wilms
Berichten: 257
Lid geworden op: do mei 04, 2006 12:49 pm
Locatie: Meerlo

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door Roy Wilms » wo feb 03, 2021 4:58 pm

Dat moet op de fles staan

Menno Marrenga
Berichten: 15
Lid geworden op: vr feb 07, 2020 12:10 am

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door Menno Marrenga » zo feb 21, 2021 1:14 am

Niet op mijn fles, maar die komt uit Trinidad. Andere landen, andere gewoontes.

Intussen heb ik elders een andere verklaring gehoord: het probleem komt alleen voor bij binnenhoeklassen - dat is ook mijn ervaring. Te brede cup, daardoor niet diep genoeg in de hoek, te lange vlamboog dus te heet: bij TIG is de warmteontwikkeling sterk afhankelijk van de vlambooglengte, in tegenstelling tot bij ongeregelde lastrafo's. Dus las te breed, lucht van uit de spleet achter de las in de smelt. Helemaal snappen doe ik het niet, maar ik heb wat geeperimenteerd en het lijkt wel te kloppen. Een kleine cup kon ik niet vinden maar een verder uitstekende elektrode werkt ook. Een scherpere punt er aan slijpen en veel dichter bij het werkstuk dan ik gewend ben bij een vlakke las, en het probleem is opgelost. De verdachte staalkwaliteit en gaskwaliteit zijn hiermee gerehabiliteerd, met verontschuldiging aan de Chinezen en de Trinidadianen.

Roy Wilms
Berichten: 257
Lid geworden op: do mei 04, 2006 12:49 pm
Locatie: Meerlo

Re: tig lassen of pap koken

Bericht door Roy Wilms » zo feb 21, 2021 1:18 pm

Dat kan inderdaad ook. Ook de hoeveelheid gas is van belang. Te weinig is niet goed, maar teveel ook niet (ivm kans op wervelingen). Gemiddeld las ik met 6-10ltr/minuut.

Roy

Plaats reactie